וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"תקציב הביטחון עושה צחוק מכולנו"

15.11.2015 / 20:06

"התקשורת לא מספיק ביקורתית כלפי התקציב. יש לך שר אוצר שהיא עדיין מחבקת", כך לדברי הפרשן הכלכלי של מעריב יהודה שרוני בפאנל בכנס אילת שדן בתקציב המדינה, בו ניסו המשתתפים להבין האם התקשורת מאתרגת את כחלון והאם יש בכוחו לבצע רפורמות

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

"התקשורת לא מספיק ביקורתית כלפי התקציב. יש לך שר אוצר שהתקשורת עדיין מחבקת אותו", כך לדברי הפרשן הכלכלי של מעריב יהודה שרוני בפאנל מיוחד שדן בתקציב המדינה, שנערך בכנס אילת שנפתח היום. את הפאנל, תחת השם "חוק המספרים הקטנים" הנחה מגיש "לילה כלכלי" גדי סוקניק, ובו השתתפו גם ח"כ איתן כבל, נחמיה שטרסלר מעיתון הארץ, דובר צה"ל לשעבר אבי בניהו ומנכ"ל רדיו א-שמס סוהיל כראם.

את הפאנל פתח סוקניק באומרו כי "במספרים הקטנים, הדברים הקטנים של חיי היום יום כמו קניית חולצה או פריט אחר, אנחנו מתחשבנים ומתעסקים בזה באובססיביות. במספרים הגדולים באמת, מה שמכריעים לגביי החיים שלנו, אף אחד לא בודק. אתם מחבקים את תקציב המדינה. הביקורת שלכם התייבשה עם השנים".

נחמיה שטרסלר הדף את הדברים ואמר: "יוקר המחיה בארץ הוא מאוד גבוה במזון, ומוצרי הצאן הם פי שניים או שלושה מהעולם ועד שהממשלה אישרה רפורמה, היא בסוף נפלה. התפקיד שלנו זה לבקר את התוצאה והתוצאה מבוקרת בצורה חריפה וחדה מאלף זוויות עם אלף זוויות שונות בכל העיתונים הכלכליים".

בנושא הרפורמות הוסיף: "יש לי ביקורות מכאן ועד דמשק. יאיר לפיד לא העז להעביר רפורמות, הוא פשוט אמר לאגף התקציבים לכו הביתה וההצעות בכלל לא הגיעו לשם".

"זה צבא שיש לו מדינה ולא ההפך"

בהמשך דנו המשתתפים בתקציב המדינה אשר יובא לכנסת השבוע. כשהגיע תורו של סוהיל כראם להתייחס לנושא תקציב הביטחון הוא אמר: "כחלק מהמגזר הערבי אני חייב לייצג את המגזר הערבי, אבל אני כמגזר מדבר על תקציב שאני מחוץ לקופסה ממנו. תקציב זה ערכים פוליטיים, זה לא מספרים. מדינה מתוקנת לוקחת כל קבוצה וקבוצה בחשבון ונותנת לה מה שמגיע לה. כשזה מגיע לחברה הערבית, אין כסף".

כבל השיב לו ואמר: "אתם המפלגה השלישית בגודלה. הרשימה המאוחדת יכלה לנצל את הכוח שלה במתווה הגז, ובחרתם לברוח".

שרוני הגן על התקציב: "אני חושב שהתקציב הנוכחי מתכתב מאוד יפה עם השכבות המוחלשות. אם ניקח רק את קצבאות הילדים שחזרו לרמה משנת 2012 ועוד רטרואקטיבית, מהם נהנים המיעוטים והחרדים". בהתייחסותו לשר האוצר אמר שרוני: "כחלון הצליח להגיע, מבחינתו, להישג בהעלאת קצבאות לקשישים, ילדים ועוד ויש לזה סיבה, לממשלה לא הייתה אופוזיציה מימין".

אבי בניהו: "במבט מאקרו, לדעתי ממשלות ישראל מתנהלות בצורה חסרת אחריות וללא חזון. יש קושי להיצמד עם העין למטרה כי אין מטרה. המטרה נקבעת על פי צורך פוליטי, על פי משבר תקשורתי וזו התנהגות שאף גוף רציני לא יכול להרשות לעצמו".

שטרסלר לא חסך ביקורת על כחלון ואמר: "כחלון, כמו לפיד לפניו, מפחד מרפורמות גדולות בחברת החשמל ובנמלים. תקציב הביטחון זו המערכת שעושה צחוק מכולנו. זה צבא שיש לו מדינה ולא ההפך".

"אנחנו רוצים לדעת מה המספרים של משרד הביטחון"

על היחסים המורכבים בין מעמד הרמטכ"ל לראש הממשלה בניהו אמר כי: "רמטכ"ל בצה"ל זה אחד שהממשלה היא המפקד העליון שלו וראש הממשלה גם. אתה יכול לבוא לעורך של העיתון שלך ולשאול כמה מאמרים תרצה השבוע, שום ממשלה לא אומרת לרמטכ"ל שלה מה היא רוצה ממנו. היא מדברת אתו בעמימות".

סוקניק הגיב בציניות לדבריו של בניהו ואמר: "הרמטכ"לים של ישראל סובלים ולא מקבלים תשובות מהפוליטיקאים. פעם ראשונה שמשרד האוצר התקומם ואמר 'אנחנו רוצים לדעת מה המספרים של משרד הביטחון והם לא מספקים שום נתון מדויק לאלה שמספקים להם תקציב'".

כבל התערב בשיחה ואמר: "אנחנו לא בדיון פוליטי, אלא דיון מקצועי. לצבא יש מדינה. בטחונה של מדינת ישראל ואזרחיה זה הדבר העליון. זה מה שבסוף הסיפור".

כראם החזיר את הדיון למגזר הערבי בארץ: "אני רוצה לראות מדינה מתוקנת שבאמת דואגת לכל אזרח ואזרח ולא מקובל עליי מר כבל שתגיד לי תשמע יש לכם מפלגה שעובדת או לא עובדת. אנחנו חברה מאוד הטרוגנית. מדינה מתוקנת מסתכלת על העורף כמו שהיא מסתכלת על הצבא, זה שווה לערך של היום יום של החיים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully