וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גז, עצבים: האם התקשורת נרדמה בשמירה?

16.11.2015 / 11:52

האם הסיקור את מתווה הגז הוא פופוליסטי? ואם כן, מאיזה כיוון? היום השני של כנס אילת לעיתונות נפתח באחד הנושאים הבוערים והמסוקרים ביותר בתקשורת הישראלית. וגם, אזהרה לציבור: על פי מקורות זרים, דה מרקר הפך לכת שיכולה אפילו לחסל

יהודה שרוני. ראובן קסטרו
"לתקשורת הייתה החלטה מכוערת בנושא". יהודה שרוני/ראובן קסטרו
עורכת כלכליסט גלית חמי, התייחסה לסיקור של דה מרקר, ואמרה: "יש חלק משיחי בתקשורת ובשלב מסוים זה מאבד מהאפקטיביות"

היום השני של כנס אילת לעיתונות, אשר נערך על ידי אגודת העיתונאים תל אביב נפתח הבוקר (שני) באחד הנושאים הבוערים והמסוקרים ביותר בתקשורת הישראלית – מתווה הגז. את פאנל "גז עצבים" הנחתה עמליה דואק (חדשות 2) והשתתפו בו: נחמיה שטרסלר (הארץ), יהודה שרוני (מעריב), רותם דנון (ליברל), מזל מועלם (אל מוניטור), גלית חמי (כלכליסט) ורותם אברוצקי (ערוץ 1).

עמליה דואק פתחה בשאלה: "האם התקשרות נרדמה בשמירה? יכול להיות שהתקשורת מתעוררת כשהמתווה כבר נסגר ולא בשלב הראשוני?". יהודה שרוני השיב: "התקשורת הכלכלית עסקה והתוותה את מתווה הגז. לתקשורת הייתה החלטה מכוערת בנושא. אין ספק שהיא הזינה את הרגלוטרים ולהפך. התקשורת ליוותה את זה בצורה מאוד אדוקה ואפילו נתנה את הרוח הגבית, לטוב או לרע".

נחמיה שטרסלר התייחס אף הוא לסוגיה: "אי אפשר להאשים פה את התקשורת. התקשורת הייתה הפעם בכל הכיוונים. אני בטוח שהמתווה הוא טוב וצריך לבצע אותו כמה שיותר מהר". בהמשך התייחס שטרסלר גם לביקורת שיש לדה מרקר על המתווה ואמר: "בעיתון שבו אני עובד אני מתווכח כל היום על מתווה הגז, אני חושב שהם טועים בסיקור הנושא".

גם עורכת כלכליסט גלית חמי, התייחסה לסיקור של דה מרקר, ואמרה: "יש חלק משיחי בתקשורת ובשלב מסוים זה מאבד מהאפקטיביות".

מזל מועלם התייחסה לזירה הפוליטית: "רוב חברי הכנסת מהעבודה מסכימים עם המתווה. בבחירות האחרונות זה בדיוק מה שקרה, היה פה שיח תקשורתי שהלך לכיוון מסוים והציבור לא מטומטם הוא בסוף מבין שמתווה הגז הוא מורכב".

רותם אברוצקי הגיב לדבריה: "יש במתווה היבטים סביבתיים קשים. ממשלת ישראל איבדה את עמדת החזקות המנהלית. נכשלנו בענק בסיקור של מתווה הגז. איבדנו את הציבור בכל ההתעסקות של מושגים כלכליים". שרוני הוסיף: "התקשורת מעבירה את המסרים לציבור. הוא לא אמור לדעת מושגים כלכליים כאלה ואחרים ולסמוך על מקבלי ההחלטות. התקשורת הנגישה את מתווה הגז לדעתי בצורה מדהימה".

שטרסלר ביקר את יחסי הממשלה ותשובה: "אני לא מבין למה הממשלה יושבת בכלל לעם פושע כמו תשובה, אאוטסיידר מוחלט שלא מובן איך קנה את דלק ועשה תספורת והיה צריך להישאר על הפיגומים בנתניה. ברגע שאתה מוצא גז לבד, אתה מונופול".

רותם דנון התייחס לסיקור של הארץ ובייחוד דה מרקר את הנושא: "בסיפור של הגז והלכנו אחרי הילדים הפופולאריים בכיתה ואם אתה לא בכת הם מוקיעים אותך ויכולים אפילו לחסל אותך. לפעמים צריך לותר על הרפיון לדבר באומץ ולא לפחד מכתות".

"נקלענו לשיח פופוליסטי בנושא הגז"

דואק פתחה את החלק השני של הדיון: "עד כמה הפוליטיקאים מונעים נטו מהשיח התקשורת וכמה הם מבינים בעצמם במתווה הגז?".

מועלם: "חלק מהפוליטיקאים מבינים את מתווה הגז והדבר היותר חמור שאלה שמבינים וחושבים שזה דבר נכון הם יבואו ויגידו שזה דבר לא נכון, בייחוד במפלגת העבודה. מתווה הגז לא מעניין את הציבור, לא יודעת למה".

חמי: "זה מעין בן דוד מדרגה שנייה של המחאה החברתית. יש משהו בחברה הישראלית, בציבור שיצא בשעתו לרחובות שיש בו איזה תסכול. הוא יוציא אותו על קטנות כמו הקוטג' או על תנובה אבל הוא מגיע ממקום אמיתי של מעמד ביניים שנדפק וצריך להתייחס לזה הרבה יותר ברצינות ופחות בציניות".

מועלם: "נקלענו בישראל לשיח פופוליסטי בנושא הגז. זה גם ויכוח שהציבור לא יכול להנות ממנו להסיק את המסקנות הנכונות לכאן או לכאן. בסוף השיח על מתווה הגז נתפס כשיח ברנז'אי ותל אביבי, ההפגנה שהייתה במוצאי שבת היא חשובה אבל אני רוצה לשמוע גם את שטרסלר ולא רק את גיא רולניק".

שרוני: "מתווה הגז הפך לסטארט-אפ לכל מיני טרמפיסטים. התקשורת לקחה בו צד או חלק בשיח הציבורי הרבה יותר מעבר למה שהיה ברוח המחאה החברתית שמתפזרת למקומו תאל תמיד נכונה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully