וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"יש תחושה שהממשל הצבאי חזר ב-2015 למדינת ישראל"

17.11.2015 / 11:05

על רקע הוצאת הפלג הצפוני של התנועה האיסלאמית מחוץ לחוק נפתח היום השלישי של כנס אילת בפאנל אקטואלי במיוחד שדן בסיקור גל הסכינאות האחרון. ג'קי חורי: זה אירוע מכונן מבחינת החברה הערבית. גדעון לוי: העיתונות בישראל הפסיקה להיות עיתונות

גדעון לוי. ברני ארדוב
"מסע מתוזמן מצד אחד של שטיפת מוחות". לוי/ברני ארדוב
עאמר אבו מעמר: "כל תנועה שהיא קיצונית, לא חשוב אם מימין או משמאל, הגיעה העת להחזיר את השפיות לאזרחים שלנו ואני בעד המהלך הזה"

היום השלישי של כנס אילת נפתח בפאנל אקטואלי במיוחד שדן בסיקור גל הסכינאות האחרון. בפאנל, בהנחיית משה שלונסקי, השתתפו גדעון לוי (הארץ), ג'קי חורי (הארץ), רועי שרון (חדשות 10), מנהל מערך ההסברה של מועצת יש"ע‏ יגאל דילמוני, ראש מועצת שגב שלום של עיריית באר שבע עאמר אבו מעמר ותמר אסרף.

רועי שרון התייחס לאירוע המרכזי של הבוקר - הוצאת הפלג הצפוני של התנועה האיסלמית מחוץ לחוק, ואופן סיקורה לאורך השנים: "קשה להגיד שהפלג הצפוני הוא מתחת לרדאר של התקשורת. זה היה עניין של זמן והיה צריך לחכות פחות שנים לצעד הזה. דינם של פעילים ימניים קיצוניים הוא כדין חברי הפלג".

גדעון לוי, כצפוי, התנגד: "אני נגד הוצאה לחוק של כל תנועה. יש להעמיד לדין את מי שעובר על עבירות פליליות, גם את כהנא. אני חושב שמעצר מינהלי הוא נשק פסול נקודה. אין לו מקום בדמוקרטיה לא לימין ולא לשמאל. כשמתחילים להוציא מחוץ לחוק זה סימני פרפור של דמוקרטיה שלא יודעת מה לעשות עם עצמה".

עאמר אבו מעמר הפתיע: "כאזרחי מדינת ישראל בשנים האחרונות, חלה התדרדרות, ואני מתכוון לכלל האזרחים. כל תנועה שהיא קיצונית, לא חשוב אם מימין או משמאל, הגיעה העת להחזיר את השפיות לאזרחים שלנו ואני בעד המהלך הזה". יגאל דילמוני התייחס לדבריו: "אני יודע כמה קשה לצאת כנגד המגזר שלך. אני רוצה לברך אותך".

עאמר אבו מעמר השיב: "אני לא יוצא נגד המגזר שלי אני בעדו ואני רוצה שהמגזר שלי ישתלב בתוך מדינת ישראל בתור אזרח שווה זכויות".יגאל דילמוני: "אני חושב שזה נכון למגר הערבי במדינת ישראל להוקיע מתוכם פלגים כאלה ואחרים שמסיתים ופוגעים במגזר".

ג'קי חורי התייחס אף הוא למהלך: "זה אירוע מכונן מבחינת החברה הערבית ויש תחושה שהממשל הצבאי חזר ב-2015 למדינת ישראל. מה שקרה מדאיג. חלק גדול מההסתה שאתה מדבר עליה נעוץ בעצם העובדה שיש סכסוך לאומי שקוראים לו כיבוש".

"יש תמונות שלא צריך לצלם"

שרון: "תפקיד העיתונאי לא נגמר, הוא השתנה. ואנחנו צריכים לספר דברים בפרספקטיבה, עם רקע ופרטים. המערכות מקבלות הרבה זבל בקבוצות הוואטסאפ, חומרים ישנים ולא רלוונטיים שעולים לשידור לפעמים"

בהמשך עברה השיחה לאופן בו כל אזרח יכול לצלם בטלפון אירועים ולהעביר בישירות למערכות החדשות, שלונסקי: "האם זה הסיקור שאליו ייחלנו או שבכלל יכולנו לחלום על משהו אחר והאם יש משהו להילחם בדבר הדקירת הללו?". שרון: "פעם יכולנו לכבות את השאלטר. מה שלא רצינו הציבור יראה הוא לא ראה וזה השתנה לחלוטין וזה לא לגיטימי לדון על זה בתקופה הזו. תפקידנו להראות זאת בעיניים מפוקחות ולהסביר את ההקשר כולו. צריך להתמודד ולהראות את זה בצורה אחראית".

חורי: "אנחנו עשינו כברת דרך עם התקשורת הישראלית. הגל הזה החל לא רק ישראל ואי אפשר לעצור את זה".

לוי: זו רכבת שיצאה מהתחנה ואין לנו הרבה מה להגיד עליה. זו המציאות. אחרי שננקה את כל הזוועה שאנחנו מרגישים ותחושת הפחד בסופו של יום יש לזה יתרונות עצומים, אנחנו נתחיל לדעת את האמת. בתור עיתונאים אנחנו צריכים להיות בעד כל דבר שמביא לנו את האמת והסרטונים הללו מביאים לנו את האמת".

שרון הגיב ללוי: "זה אינטרס מובהק של העיתונות, כל המצלמות הללו. אנחנו כתקשורת וכחברה מקבלים את התמונה הרבה יותר מלאה ממה שהיא מראה".

אסרף: "זו פורנוגרפיה של המוות. אם הגענו לנקודה הזו אני מקווה שכן נוכל להתרומם. אנחנו יכולים להגיד שאת הדבר הזה אנחנו לא מוכנים לראות ולשדר וצריכה להיות אחריות של כלי התקשורת. מה הגבולות של הדבר הזה? יש אולי נקודה מסוימת שהיא טובה בשביל זה יש תחקיר צבאי".

דילמוני: "יש תמונות שלא צריך לצלם אותן, זה תפקידן של המשטרה והבולשות והן לא צריכות להיות מועברות לציבור. את התמונות הללו אסור לשדר גם אם הן מועילות לאיזשהו תהליך של הבנת האירוע. מי שכן אחראי לזה זה גופי התקשורת. יש לכם, אנשי התקשורת שבקהל, אחריות".

שרון: "תפקיד העיתונאי לא נגמר, הוא השתנה. ואנחנו צריכים לספר דברים בפרספקטיבה, עם רקע ופרטים. המערכות מקבלות הרבה זבל בקבוצות הוואטסאפ, חומרים ישנים ולא רלוונטיים שעולים לשידור לפעמים". אבו מעמר: "השאלה היא אם אתה ראית מונה שהופצה לפני 6 חודשים או לפני שנה-שנתיים, תפקיד התקשורת להביא את התמונה לאזרחים למה לא עושים את זה".

לוי: "יש לי חשבון ארוך עם ערוצי הטלויזיה הפופולאריים. יש מסע מאוד מאוד מתוזמן מצד אחד של שטיפת מוחות ומצד שני מלבה יצרים. הדמוניזציה נמשכת. טוב שרואים וחובה לדווח ולא להמעיט בערך הדברים הללו. אבל תמיד צריך גם לזכור את הקונטקסט וגם לזכור מה קורה בצד השני ואת הצד השני צרכן עיתונים ישראלים לא מקבל בכלל או בצורה שוטפת מוחות. כשזו התקשורת אין פלא שישראל היא לאומנית וגזענית. העיתונות בישראל הפסיקה להיות עיתונות. כל השאיפה שלי היא לחזור לימים שבו נוכל לדעת את האמת מצריכת העיתונות הישראלית".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully