וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ביי בני: ציפר יפסיק לכתוב את טורו ב"הארץ"

9.3.2016 / 9:44

"הגעתי לשיא מפלצתי ביום שישי שעבר. עתה אין לי לאן להימלט מעצמי", כתב הבוקר עורך מדור "תרבות וספרות" של העיתון, שבוע אחרי הסערה שחולל כשהציע לגלות הבנה וסלחנות כלפי תופעות של פדופיליה בקרב אמנים

עריכה: ניר חן

סוף לטורו של בני ציפר בימי שישי בשער האחורי של "הארץ": בטור פרידה שפרסם היום (רביעי) עורך מדור "תרבות וספרות" של העיתון תחת הכותרת "בבקשה, תסלחו לי", כתב ציפר: "כתבתי מאמר שעתה, בקראי אותו שוב, אני מזועזע מעצמי — מאמר המצדיק פשע בשם האמנות. ועתה אין לי לאן להימלט מעצמי. כי מי יאמין לי עכשיו שהמסכה שלי כתבה אותו ולא אני, שעה שהמסכה ואני נדבקו זה לזה לבלי הפרד. מי יאמין לי שכתבתי את הזוועה הזאת מתוך אותו ביטחון מתעתע שכל עוד יש עליי המסכה אני פטור מאנושיותי".

"עכשיו אני בוכה, אבל הדמעות היורדות מהעיניים האמיתיות שלי שמתחת למסכה אינן נראות מבעד למסכה. אני מבקש סליחה מכל מי שנפגע מדבריי, אבל הקול היוצא מפי האמיתי אינו חודר מבעד למסכה. אני כותב: "בבקשה, סלחו לי", אבל איני משלה את עצמי שיאמינו לי. יגידו: האיש הזה יודע רק להעמיד פנים. זו אחת מהעמדות הפנים שלו".

"אנא תנו לי לקבור את הרשימה האחרונה שלי מיום שישי בבור ולכסות אותה באבנים כבדות. אני עייף מן הציפייה לראות מחדש את פניי האמיתיות במראה. אני רוצה לקום ולברוח מכאן, אל חופים ריקים מאדם. בלי תקשורת, בלי תשואות, בלי מראות", הוסיף ציפר.

"אמנות דורשת קורבן"

ביום שישי האחרון פרסם ציפר מאמר, שכותרתו הייתה "אייל גולן ועדר הנאורים", שפורש על ידי רבים כמעודד פדופיליה וניצול מיני וגרר ביקורת רבה. ציפר כתב בין השאר כי "אמנים, מגתה ועד אייל גולן, מרחפים בתוך שיכרון אוויר הפסגות של העשייה האמנותית, אך מוכרחים גם לחוש באינטנסיביות את הדברים הנחשבים הכי נמוכים ויצריים בחיים, כגון משגלים עם מעריצות צעירות. בלעדי זה לא תהיה יצירה, עם כל הצער שעלול הדבר להסב לצעירות הללו, שחייהן אולי נפגעו". לאחר פרסום המאמר יצאו ארגוני נשים, פמיניסטים ופמיניסטיות ואנשי תקשורתנגד ציפר והעיתון, וחלקם אף קראו לבטל את המנויים.

אולם בכך לא תמה המחאה: לאחרונה מונה ציפר לתפקיד המנהל האומנותי של פסטיבל השירה והמשוררים במטולה, שצפוי להתקיים בחודש יוני הקרוב. לאחר המאמר כ-80 משוררים חתמו על מכתב שבו הם מודיעים רשמית על סירובם להשתתף בפסטיבל. בין המחרימים נמצאים גם מאיר ויזילטיר, מאיה בז'רנו, טל ניצן, נורית זרחי ומי-טל נדלר.

בשבוע שעבר הגיב בני ציפר על הדברים ואמר בראיון לוואלה ברנז'ה כי "בלי היצרים החזקים ועצם היכולת לעבור עבירות לא היתה אמנות. אמנות דורשת קורבן". עוד הוסיף כי "אם בני היה אייל גולן הייתי מגן עליו".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully