וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הרשות השנייה לבג"ץ: "עלייה של 30% במספר התכניות בפריים טיים"

29.3.2016 / 15:13

הרשות השנייה הגישה תגובתה לבג"צ בעניין קביעת אורך מהדורת החדשות המרכזית בערוצים המסחריים: "הטענה כי כל התערבות כזו מהווה פגיעה בחופש הביטוי חסרת יסוד ואף סותרת חזיתית את הוראות החוק"

אוה מדז'יבוז'. יח"צ, הרשות השנייה, ענבל מרמרי
"החלטת המועצה משיגה את מטרתה". יו"ר הרשות השנייה אוה מדז'יבוז'/ענבל מרמרי, יח"צ, הרשות השנייה

הרשות השנייה הגישה היום את תגובתה המשלימה לבג"צ בעתירה שהוגשה ע"י ערוץ 10 כנגד החלטתה לקבוע את מהדורת החדשות המרכזית לפרק זמן של שעה. בהחלטתו אתמול (שני) קבע בית משפט כי דיון נוסף בעתירה יתקיים לא יאוחר מ-31.7.2016. בתגובתה, מחדדת הרשות השנייה את הנימוקים להחלטתה בעניין אורך המהדורות ומציגה את ההשפעות החיוביות של יישום ההחלטה בחודש האחרון: עלייה של כ-30% במספר התכניות המשודרות בשעות הפריים טיים ושיפור במגוון בתכנים.

בתגובתה עומדת הרשות על "סמכותה ואף חובתה" לקבוע את אורכם של שידורי החדשות ולכן, "הטענה העומדת בבסיס העתירה לפיה שיקול הדעת אינו נתון לרשות השנייה אלא לעורך הראשי, וכי עצם 'התערבות' הרשות השנייה בעניין מהווה, פגיעה פסולה בחופש הביטוי של העותרות, חסרת יסוד ונוגדת את הוראת החוק הישירה החלה בעניין", כך בתגובתה.

עוד אומרים ברשות כי ערוץ 10 מתעלם מכך שרק לפני שנה בבקשתו לקבלת רישיון הציג הצעה ללוח השידורים לחודשים יולי 2015-יוני 2016 בה נכללה מהדורת חדשות שאורכה שעה אחת. "יתרה מכך", טוענים ברשות בפני בג"ץ, "בפרק 'חזון ותפיסת עולם' שהוגש כחלק מאותה הבקשה לרישיון שהגיש כאמור ערוץ 10, אף ציין הערוץ במפורש את כוונתו לכלול "כתבות עומק בתוך מהדורות החדשות..." בתוך אותה מהדורה בת שעה אחת ומכך עולה כי הערוץ עצמו סבר, גם לאחרונה, כי פרק זמן של שעה בלבד הינו ראוי ונכון לשם העברת מהדורת החדשות המרכזית, כולל כתבות עומק".

"המהדורה קוצרה, והנה - עולם כמנהגו נוהג"

"מצב הדברים מלמד על כך שהחלטת המועצה משיגה את מטרתה. בחודש וחצי האחרונים מהדורת החדשות המרכזית מסתיימת בשעה 21:00 והתחזית שהועלתה, שלפיה סיום המהדורה ילווה יום יום, בשידור בעל גוון חדשותי מיד לאחר מכן, לא התממשה"

ברשות מתייחסים גם ל'טענת הבידול' של המהדורה המרכזית וכן שידורי חדשות נוספים, וכותבים בתגובה לבג"ץ כי היא "חסרת יסוד עובדתית שכן כאשר מוגשת בקשה לתוספת שידורי חדשות או הארכת המהדורה המרכזית לערוץ 2 או 10, חברת החדשות המתחרה מבקשת אף היא להוסיף שידורי חדשות או להאריך את המהדורה המרכזית שלה. מצב הדברים בחודש האחרון מלמד על כך שהחלטת המועצה משיגה את מטרתה. בחודש וחצי האחרונים מהדורת החדשות המרכזית מסתיימת בשעה 21:00 והתחזית שהועלתה, שלפיה סיום המהדורה בשעה 21:00 ילווה יום יום, בשידור בעל גוון חדשותי מיד לאחר מכן, לא התממשה".

"יתרה מכך", אומרים ברשות, "בתקופה זו חלה עלייה של כ-30% במספר התכניות המשודרות בשעות הפריים טיים שאליהן כוונה החלטת המועצה. בבחינת השבועות האחרונים עד לתחילת יישום החלטת מועצת הרשות השנייה שודרו בממוצע 10.7 תכניות בשבוע בין השעות 21:00 ל-23:00 בימי חול, ואילו במשך ארבעה שבועות שלאחר החלטת המועצה עלה מספר התכניות המשודרות בשבוע בממוצע ל- 13.75 תכניות".

ברשות אומרים כי "ההחלטה אינה פוגעת בזכויות יסוד של ערוץ 10, שכן ענייני "מסגרת" השידורים אינם מהווים התערבות בתוכן או פגיעה בחופש הביטוי. יודגש, כי בהחלטת הרשות השנייה אין כדי למנוע שידור תכנית, היא אינה מצנזרת ואינה עורכת את השידור. היא אינה מציבה מגבלה על שידורה של תכנית כלשהי בשל תוכנה, וודאי שאין מקום לראותה כפוגעת בחופש הביטוי יתר על כן, גם כיום נתונה לעותרות האפשרות - במקרה של אירוע חדשותי חריג המצדיק זאת - לבקש לשדר באותו הערב מהדורת חדשות מורחבת".

עוד טוענים ברשות כי "המועצה מוסמכת להתערב גם בעניינים רבים אחרים בלוחות השידורים, והטענה כי כל התערבות כזו מהווה פגיעה בחופש הביטוי ולתחום המסור, לפי החוק, בלעדית לעורך הראשי, חסרת יסוד ואף סותרת חזיתית את הוראות החוק . סמכויותיה של המועצה בעניין לוח השידורים, כמו גם בעניין שידורי החדשות, הינן סמכויות שהמועצה מפעילה כדבר שבשגרה, בהתאם להוראות הקבועות בחוק ובכללים, בדרך ובמועדים הקבועים שם. אחד משיקוליה העיקריים של המועצה בהחלטתה הוא שהארכת מהדורת החדשות המרכזית – כמבוקש על ידי ערוץ 10 – דוחקת לשעה מאוחרת תכניות מסוגים אחרים, לרבות "סוגה עילית". המדובר בשעות "צפיית השיא" והארכת המהדורה משמעותה פגיעה באפשרות של הצופים להיחשף לתכנים שונים ומגוונים, כנדרש בערוץ ברודקאסט".

לסיכום, מביאה הנהלת הרשות בדיקה שערכה בשידורי הערוצים המסחריים במדינות מרכזיות באירופה, ממנה עולה כי אורך המהדורה המרכזית היה בין מחצית השעה לשעה. בבדיקה אף לא נמצאה מדינה באירופה שבה אורך המהדורה המרכזית עולה על שעה. "יודגש, כי הערוץ בחר שלא לבקש צו ביניים ולפיכך החל מיום 12.2.16 אכן מהדורת החדשות משודרת על פני שעה אחת, והנה - עולם כמנהגו נוהג ונראה שלא נמנע מהציבור מידע חדשותי חשוב", אומרים ברשות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully