וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

זינוק במספר המומחים הערבים בתקשורת

10.4.2016 / 12:32

במהלך מרץ חלה עלייה משמעותית בהשתתפות של מומחים ערבים בתקשורת. כל המומחים הוזמנו לדבר על תחום המקצוע שלהם - ולא על עניין אישי או על השתייכותם למגזר - כך עולה מנתונים שהגיעו לוואלה ברנז'ה, במסגרת פרויקט "מדד הייצוג" של עמותת סיכוי

וידאו ממונולוג הפתיחה של ירון לונדון מלונדון וקירשנבאום. צילום מסך
ייצוג ערבי ברמה אחת מעל כל היתר. "לונדון את קירשנבאום"/צילום מסך
רשת ב' כמעט ושילשה את מספר המומחים הערביים בתוכניותיה: מ-5 מרואיינים בינואר, ל-9 מרואיינים בפברואר ועד ל-14 מרואיינים במרץ. גל"צ הכפילה את כמות המומחים הערביים בתוכניותיה

עלייה משמעותית במספר המומחים הערבים המוזמנים לטלוויזיה ולרדיו בשלושת החודשים האחרונים. כך עולה מנתונים שהגיעו לוואלה ברנז'ה, במסגרת פרויקט "מדד הייצוג" של עמותת סיכוי - מיזם של אתר "העין השביעית" שנעשה בשיתוף עם קרן ברל כצנלסון, אשר בודק כמה מומחים ערבים מוזמנים לטלוויזיה ולרדיו כדי להתראיין.

במסגרת הפרויקט נמצא כי במהלך חודש מרץ חלה עלייה משמעותית בהשתתפות של מומחים ערבים בתקשורת. כל המומחים הוזמנו לדבר על תחום המקצוע שלהם - ולא על עניין אישי או על השתייכותם למגזר.

כך למשל, בינואר הוזמנו 29 מומחים לשלושת ערוצי הטלוויזיה ושתי תחנות הרדיו, בפברואר הוזמנו 31 מומחים ואילו בחודש מרץ חלה עלייה תלולה ונספרו 51 מומחים ערבים שונים שהתראיינו בחמשת כלי התקשורת המובילים - עלייה של פי 1.7.

ערוץ 10 ראיין בינואר ארבעה מומחים ערביים, ובפברואר המספר עלה ל-7 מומחים ערביים, ובמרץ ל-12 מומחים ערביים, פי 3 מאשר בתחילת השנה. רשת ב' כמעט ושילשה גם היא את מספר המומחים הערביים בתוכניותיה: מ-5 מרואיינים בינואר, ל-9 מרואיינים בפברואר ועד ל-14 מרואיינים במרץ, לאחר פרסום מדד הייצוג. גלי צה"ל הגדילה אף היא באופן משמעותי והכפילה את כמות המומחים הערביים בתוכניותיה, מ-5 בחודשים ינואר ופברואר ל-11 במרץ. בערוצים 2 ו-1, לעומת זאת, לא נרשמה עלייה במרץ.

עידן רינג, מנהל הפעילות הציבורית ופרויקט ייצוג ערבים בתקשורת, מסביר לוואלה ברנז'ה כי "בראיונות כאלה המרואיינים לא מתבקשים לסנגר או להסביר את עמדת הציבור הערבי כולו או התנהלות של ח"כ ערבי כזה או אחר כפי שקורה בראיונות הרגילים, אלא מספקים ידע ופרשנות בנוגע לתחומים שונים כמו מדע, חברה, סביבה או תרבות".

במקום הראשון: לונדון את קירשנבאום

בינואר רק 8% מתוך כל המרואיינים הערביים בחמשת כלי התקשורת היו מומחים. בפברואר עלה השיעור ל-12% ובמרץ, לאחר פרסום מדד הייצוג, הגיע שיעור המומחים מתוך כלל המרואיינים הערביים ל-18%

גם בבחינת שיעור המומחים שהתראיינו מתוך כלל המרואיינים הערביים בערוצים השונים ניכרת עלייה במרץ, לאחר תחילת פרסומי מדד הייצוג. בינואר רק 8% מתוך כל המרואיינים הערביים בחמשת כלי התקשורת היו מומחים. בפברואר עלה השיעור ל-12% ובמרץ, לאחר פרסום מדד הייצוג, הגיע שיעור המומחים מתוך כלל המרואיינים הערביים ל-18%.

בדיקת מספר ושיעור המומחים לפי תוכניות החדשות והאקטואליה השונות מעלה כי במרץ ניצבה "לונדון את קירשנבאום", בהגשת ירון לונדון ובעריכת דרור זרסקי, ברמה אחת מעל כל היתר, עם 7 מרואיינים ערביים שהובאו בתור מומחים בתחומם, כמחצית מסך כל המרואיינים הערביים שהשתתפו בתוכנית. "הכל דיבורים" ברשת ב', בהגשת עדי מאירי ובני טייטלבוים ובעריכת רוית לוי, הגיעה למקום השני עם 4 מרואיינים ערביים מומחים, 50% מסך המרואיינים הערביים בתוכנית בחודש זה.

גם במהדורת החדשות המרכזית של ערוץ 2 התראיינו במרץ 4 מומחים ערביים, 24% מסך המרואיינים הערביים שלקחו חלק במהדורות. ב"סדר יום" של רשת ב', ב"מה בוער" בגלי-צה"ל ובמהדורת החדשות של ערוץ 10 התראיינו 3 מומחים ערביים במהלך החודש, כשאת הטבלה סוגרים מהדורת "מבט" של ערוץ 1 ומשדר "יומן" של הערוץ עם שני מומחים ערביים כל אחד.

בתוכניות החדשות והאקטואליה הבאות לא רואיין אף מומחה ערבי אחד בחודש שחלף: "שש עם עודד בן-עמי", "פגוש את העיתונות", "החדשות הלילה" ו"אולפן שישי" בערוץ 2. "חמש בערב" עם רפי רשף, מגזין "שישי" ו"המטה המרכזי" בערוץ 10; "ערב חדש" של החינוכית (המשודרת גם בערוץ 1) ו"המוסף" בערוץ 1; "הבוקר הזה" של רשת ב'; וכן "נכון להבוקר" של גל"צ.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully