וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דובר משרד החוץ על פרשת החייל היורה: "לא גאה בתגובות של הציבור הישראלי"

11.4.2016 / 13:42

השבוע נערך בי-ם כנס לדוברים הישראלים באירופה, האחראיים על ההסברה ביבשת. וואלה ברנז'ה שוחחה עם דובר משרד החוץ עמנואל נחשון וניסתה להבין האם פרשת החייל הזיקה לתדמית ישראל ועד כמה העובדה שאין שר חוץ במשרה מלאה פוגעת בעבודת המשרד

IFB עמנואל נחשון, דובר משרד החוץ על סימון מוצרים מהתנחלויות. מערכת וואלה!
ממש עכשיו מתקיימת אסיפת חירום של עובדי המטה בירושלים. עמנואל נחשון/מערכת וואלה!

השבוע נערך בישראל כנס לדוברים הישראלים באירופה, אשר אחראיים על ההסברה ביבשת. מערך הדוברות של ישראל מתחלק לדוברים היושבים בארץ והדוברים המקצועיים של משרד החוץ המוצבים בחו"ל. לישראל יש מעל ל-100 נציגויות מסביב לעולם, אך רק ב-10 מהנציגויות ישנם דיפלומטים המוגדרים כדוברים במשרה מלאה. דוברים אלה יושבים בנציגויות הגדולות כגון, וושינגטון, פריס, מדריד, רומא, לונדון, ברלין, מוסקבה, ביג'ינג, ניו דלהי, טוקיו וניו יורק.

וואלה ברנז'ה שוחחה עם דובר משרד החוץ, עמנואל נחשון, וביררה כיצד מתנהלים ברמת ההסברה הבינלאומית עם פרשת החייל היורה, והאם העובדה שאין שר חוץ פוגעת בעבודה שלהם.

אין שר חוץ במשרה מלאה – כיצד זה משפיע עליכם ביום יום?

"זה לא כל כך משפיע בחיי היומיום של הדוברים שלנו כי אנחנו עובדים ממילא באופן מאוד צמוד עם דוברות משרד ראש הממשלה, אז כל המסרים המדיניים מתואמים. מכיוון שראש הממשלה הוא שר החוץ - אז באיזשהו מקום אין לך התנגשות בין זה לזה. אבל העבודה שלנו מאוד בתיאום ובצורה ידידותית עם לשכת ראש הממשלה".

בפועל, מטה ההסברה במשרד ראש הממשלה לא מייתר את התפקיד שלכם?

"לא, ממש לא, כי תחומי האחריות של משרד החוץ הם שונים לגמרי. במונחים של דוברות, יש לנו המון פעילות של משרד החוץ שלא קשורה ישירות לאחריות של ראש הממשלה. אמנם הוא אחראי על הכל כראש הממשלה, ואחראי גם כשר חוץ, אבל יש לנו פעילות בדברים פנימיים שלנו: התנהלות של השגרירויות בעולם, פעולות קונסולריות ואסונות טבע".

מפגש דוברי משרד החוץ. רותם שגב, משרד החוץ, מערכת וואלה! NEWS
"מבקשים פיצוי הולם לקשיים ולמאמץ הכרוכים בתפקיד". מפגש דוברי משרד החוץ/מערכת וואלה! NEWS, רותם שגב, משרד החוץ
"הפרשה נפלה בדיוק בזמן הפיגועים הגדולים בבריסל וגם על חופשת הפסחא. אז ממילא תשומת הלב התקשורתית לא היתה מופנית לכיוון הזה. שנית, העובדה שהיתה תגובה מאוד חזקה ומאוד אחידה של מדינת ישראל הרשמית - פעלה לטובתנו"

כיצד מתמודדים מבחינה הסברתית בעולם עם משברים בתקשורת העולמית, כמו פרשת החייל היורה?

"בדרך כלל כשיש פרשה או אירוע שמצריך היערכות דוברותית מיוחדת, אני נמצא בקשר מתמיד עם כלל הדוברים שלנו בנציגויות בעולם, ויש לנו אגף שמעביר חומרי הסברה. אנחנו שותפים לניסוח ולגיבוש של מסרים, ביחד עם לשכת ראש הממשלה, המועברים לכלל הנציגויות שלנו בעולם. הרעיון הוא להיות מסוגלים כמה שיותר מהר לתת מענה. אז אם יש פרשה כזאת, אנחנו נמצאים בקשר עם הנציגויות ורוצים להבין מהם עד כמה זה אישיו בוער בכל מדינה, ומציידים אותם בכל המידע הנדרש וגם בתשובות שהיינו רוצים שהם ייתנו במידה ושואלים אותם".

ועד כמה הפרשה הזיקה?

"במקרה הזה הנזק היה קטן למדי מכמה סיבות: הפרשה נפלה בדיוק בזמן הפיגועים הגדולים בבריסל וגם על חופשת הפסחא. אז ממילא תשומת הלב התקשורתית לא היתה מופנית לכיוון הזה. שנית, העובדה שהיתה תגובה מאוד חזקה ומאוד אחידה של מדינת ישראל הרשמית - פעלה לטובתנו. כלומר היה ברור שמדינת ישראל הולכת לחקור את האירוע הזה. אני רואיינתי על הפרשה לא מעט, ואמרתי חד משמעית - יש לנו אמון מלא בצה"ל, ובמשרד הביטחון יחקרו, יבדקו ואחר כך יתנהל הליך משפטי בהתאם".

יכול להיות שאם הם היו יודעים את התגובות בציבור – אז האירוע לא היה עובר בצורה "חלקה" כל כך?

"זה נכון. אני גם ראיתי דיווחים תקשורתיים שמתייחסים לתגובות בציבור הישראלי. אני אומר בכנות, חלק מהתגובות בציבור, אני - כדובר משרד החוץ - מאוד לא גאה בהם".

לאחרונה היה משבר אצל עובדי משרד החוץ, שהתלוננו על תנאי השכר שלהם ופתחו בעיצומים.

"ממש עכשיו מתקיימת אסיפת חירום של עובדי המטה בירושלים, בהובלה של ועד העובדים, כדי לדון בדברים האלה. אנחנו ציבור עובדים מאוד מיוחד כי אנחנו נדרשים לעשות תפקידים ברחבי העולם ורוב הנציגויות שלנו זה לא ניו יורק, וושינגטון או לונדון, אלא מקומות מאוד קשים שכמעט אף אחד לא היה מוכן לנסוע אליהם (למשל אבוג'ה בניגריה ואסמרה באריתריאה), ואנחנו עושים את זה בחפץ לב כי אנחנו אוהבים את התפקיד ואת המדינה. אבל, אנחנו מבקשים לקבל פיצוי כספי הולם גם למאמץ הזה הכרוך בקשיים עם הילדים והמשפחה, בני ובנות הזוג שלנו לפעמים מוצאים את עצמם ללא עבודה, אז אנחנו מבקשים שייתנו פתרונות שהולמים את העבודה שאנחנו עושים. אנחנו מסכנים את החיים שלנו לא פעם במקומות שהם באמת מסוכנים, מבקשים מאיתנו לעשות דברים מיוחדים – ואנחנו מבקשים שיהיה לזה ביטוי הולם בשכר שאנו מקבלים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully