וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עולים מרוסיה נגד ערוץ 10: "מרגישים שניצלו אותנו"

26.4.2016 / 11:50

כתבה ששודרה בחדשות 10 על עולים מברה"מ שהיגרו לקנדה עוררה זעם רב בקרב המרואיינים: "התוכן היה חלקי ומצומצם ביותר ולא הוצגו הנסיבות האמיתיות שגרמו לנו לעזוב". ערוץ 10: "עומדים באופן מלא מאחורי האופן שבו הוצגו הדברים בסדרת הכתבות"

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"המשפט על הבמבה הוצא מכל הקשר". הכתבה בערוץ 10/מערכת וואלה!, צילום מסך

כתבה של סמדר פלד ששודרה בשבוע שעבר בחדשות 10, על עולים מברית המועצות לשעבר שהיגרו מישראל לקנדה, עוררה זעם רב בקרב חלק גדול ממרואייניה אשר טוענים כי הערוץ לא הציג נכון את הדברים שאמרו. הכתבה "ישראלים על תנאי: למה העולים לישראל מבריה"מ עזבו לקנדה?" שודרה במסגרת סדרת כתבות העוסקת בעולים מברית המועצות לשעבר, ולפיה העולים היגרו לקנדה בגלל תחושת אי-שייכות שהייתה להם בישראל.

אחד המרואיינים אמר לוואלה ברנז'ה כי "לא, לא עזבנו כי לא הרגשנו שייכים, היינו ואנחנו עדיין ותמיד נהיה ישראלים עם כל הגאווה שבדבר, ולא ההחלטה לצעד לא היתה קלה ולא נבעה מזה שלא מצאנו את עצמנו, או לא הצלחנו. כן הצלחנו, כן מצאנו. חיינו חיים מלאים בארץ, אבל, המצב הסוציו-אקונומי והמצב הביטחוני לא הבטיחו הרבה טוב למדינה בעתיד. ועם כל הקושי שבדבר קמנו ונסענו".

עוד אמר הגורם כי "המיקום הגאוגרפי הוא לא מה שחשוב, מה שחשוב זה מה שנמצא וקורה בלב של כל אחד ואחת. האהבה ליהדות ולישראל והכאב של מה שקורה בישראל. אז ככה שכל סיפור השייכות הוא בולשיט אחד גדול, לפחות מבחינתנו". בנוסף, הגורם טוען כי על חוסר שייכות המרואיינים נשאלו שאלה אחת שעליה ענו כי "לא היה ולא נברא", ומרואיינת אחרת ענתה "אולי בשנתיים הראשונות (1990-1992) ואחרי זה ממש לא, הרגשתי ישראלית לכל דבר".

דוגמא נוספת לעריכה שבוצעה על פי הגורם, היא שאחד המרואיינים אמר בכתבה "יש שם במבה", בעוד שהמשפט המקורי היה: "אנחנו עדיין קשורים לישראל ולכל הטוב והטעים שהתרגלנו אליו. ולכן אפשר למצוא בחנות מוצרים ישראליים כמו במבה". כלומר לטענתו, "המשפט על הבמבה בכלל הוצא מכל הקשר".

בנוסף, הוא אמר כי כאשר הם נשאלו מה הדבר שהכי הצחיק אותם בארץ, אז הם ענו "יאללה יאללה, תתקדמי בקופה בסופר", וכל השאלה נחתכה והמשפט הוצא מכל הקשר. לפי אותו גורם, "הכתבה הפכה את הקערה על פיה והציגה הכל באור שהוא רחוק מהאמת כמו 100 שנות אור".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"מצפים מהתקשורת להיות אמינה ושקופה". הכתבה בערוץ 10/מערכת וואלה!, צילום מסך

מרואיינת אחרת, נטלי פלדמן, הוסיפה כי "התוכן של הכתבה היה חלקי ומצומצם ביותר ולא הוצגו הנסיבות האמיתיות שגרמו לנו לעזוב את הארץ. הראיון נמשך כשעתיים אבל נלקחה רק סיבה אחת שהייתה מתאימה לערוץ 10, והסיבה הזאת לא היא שהשפיעה על החלטתנו לעזוב את הארץ. אנחנו לא מרגישים שפגעו בנו קשות, אך מרגישים שכן ניצלו אותנו למטרותיהם. כמו כן, אנחנו מצפים מהתקשורת להיות אמינה ושקופה עד הסוף ולא חלקית".

גם ליזה קיבמן, שהתראיינה בכתבה, לא מרוצה מהאופן שבו היא וחבריה הוצגו בה. לטענתה, "הם לקחו את הקטעים הכי לא קשורים למסר שניסינו להעביר. הלב שלנו עדיין נשאר בארץ. בציטוט אחד אי אפשר להעביר את כל המסר".

מרואיינת רביעית שהשתתפה בכתבה אמרה כי "גיל תמרי שאל אותנו על הסיבות לירידה והסיבה האחרונה שאמרנו זה בגלל השייכות שלנו לישראל, זה עצוב שהכוונה שלהם הייתה מהתחלה להשתמש רק בתשובה הזאת. דיברנו על מצב הביטחוני, על כך שאין ביכולתנו לקנות דירה בישראל, הפחד התמידי ממלחמות - וערוץ 10 החליט לשאול איך אתה מרגיש לגבי השייכות שלך לארץ. הם אפילו שאלו אותנו האם אנחנו מרגישים ישראלים ואמרנו שכן, אז מה שלא התאים להם לא לקחו. ואני אישית דיברתי עד כמה אנו חוגגים אפילו פה, ומאוד מקפידים על המסורת וחבל לנו היה לעזוב את הארץ".

מערוץ 10 נמסר בתגובה: "סדרת הכתבות 'ישראלים על תנאי' עסקה בנושא רגיש וכאוב, הציגה תמונה מורכבת כלפי החברה הישראלית והאופן שבה קלטה את העלייה המבורכת מבריה"מ, והובילה לשיח ער סביב הסוגיה - ומכאן כוחה וחשיבותה. צר לנו אם מי מהמרואיינים לסדרה חש שדבריו בה לא הובנו כהלכה. בשורת שיחות שקיימנו אנחנו עם המרואיינים לסדרה הם הביעו שביעות רצון גדולה מהאופן שבו הוצגה עמדתם. אנו עומדים באופן מלא מאחורי האופן שבו הוצגו הדברים בסדרת הכתבות, כואבים ככל שיהיו".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully