וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קוריאה הצפונית גירשה משטחה כתב של BBC בגלל "דיווחים לא מכובדים"

וואלה ברנז'ה

11.5.2016 / 8:30

המדינה הסגורה ביותר בעולם לתקשורת הצדיקה השבוע את המוניטין כאשר רשויות המדינה עצרו, חקרו וגרשו משטחה את כתב ה-BBC באסיה רופרט ווינגפילד-הייז ואת הצוות שהיה עמו. במסיבת עיתונאים הסביר פקיד רשמי: "הם לא שמרו על כבוד למסורת המקומית ופרסמו עובדות מעוותות"

צילום מסך

כתב של רשת BBC הבריטית וצוות העיתונות שנלווה אליו גורש בפומבי מקוריאה הצפונית לאחר שהרשויות במדינה עצרו וחקרו אותו בעקבות מה שכונה על ידם "דיווחים שאינם מכובדים" שהעביר מצפון קוריאה במסגרת עבודתו העיתונאית. קוריאה הצפונית נחשבת לאחד המדינות הסגורות ביותר לתקשורת בעולם, ומעט הכתבים הזרים המורשים להיכנס אליה נמצאים במהלך כל ביקורם תחת פיקוח ממשלתי מחמיר.

רופרט ווינגפילד-הייז, המשמש ככתב בכיר של BBC באסיה ועובד ברשת מאז 1999, גורש מפיונגיאנג לבייג'ינג יחד עם המפיקה והצלם שלו, ועם נחיתת הצוות שם אישר את המקרה ראש דסק אסיה של BBC, ג'ו פלוטו, בחשבון הטוויטר שלו. ווינגפילד-הייז סרב לענות לשאלות של עיתונאים על המקרה או למסור את גרסתו לאירוע, אולם ההערכות הן כי הרשויות לא אהבו ביקורת שהעביר על סיור העיתונאים שאורגן על ידי המדינה ואשר לדעתו "נראה היה כמו הצגה".

וינגפילד-הייז, המתגורר בטוקיו, הגיעו לקוריאה הצפונית ביחד עם שלושה חתני פרס נובל ביוזמה של ידי קרן השלום הבינלאומית באוסטריה כדי לסקר קונגרס מקומי. פקידי ממשל צפון קוריאניים עצרו אותו וחקרו אותו במשך שמונה שעות אשר בסופן הוא אולץ לחתום על הצהרה שבה הוא מביע חרטה והתנצלות על דיווחיו מהמדינה.

"סיור העיתונאים נראה היה כמו הצגה"

לאחר ביקור עיתונאים מאורגן בבית חולים מקומי דיווח ווינגפילד-הייז כי "כל מה שמראים לנו נראה כמו הצגה. עושה רושם שהמדינה הזו אובססיבית כלפי הצגה כלפי חוץ של חוזק ושלמות"

במסיבת עיתונאים שכונסה על ידי הרשויות נמסר לתקשורת שהסיבה למעשה היא דיווחים "לא מכובדים" שלו משבוע שעבר. המזכיר הכללי של "ועדת השלום הלאומי" בקוריאה הצפונית, או-ריאונג איל, אמר לתקשורת כי צוות עיתונאי ה-BBC הפר את הכללים המקומיים וכי השלושה התנהגו בצורה אגרסיבית במהלך שהותם במדינה.

"במסגרת עבודתם העיתונאית הם לא שמרו על כבוד למסורת המקומית, לרפובליקה הדמוקרטית העממית של קוריאה ואף פרסמו עובדות מעוותת", אמר, כאשר הוא משתמש בשמה הרשמי של המדינה. הוא הוסיף כי העיתונאים "דיברו בצורה לקויה על מערכת הנהגת המדינה, בעוד הם היו צריכים לדווח באופן הוגן, אובייקטיבי ומדויק". הוא הדגיש כי הם לא יורשו לחזור ולדווח מתחומי המדינה בעתיד.

"אנחנו חושבים שאם ה-BBC הוא ארגון תקשורת בינלאומי אמיתי, עליו להתנהל בצורה המכבדת את החוק ואת מערכת המדינה, כמו גם להודות בטעויות", אמר המזכיר הכללי. כתב אחר של רשת BBC אשר נכח במסיבת העיתונאים הפנה אליו שאלה על היחס לווינגפילד-הייז בחקירתו, ושאל את המזכיר איך לדעתו תגיב הקהילה הבילאומית לכך שקוריאה הצפונית עצרה וחקרה עיתונאי מערבי רק כיוון שהיא לא מסכימה עם תוכן דיווחיו. השאלה נותרה ללא מענה, והפקיד הרשמי עזב את החדר.

ומה העלה את חמתם של הרשויות? לאחר ביקור עיתונאים מאורגן בבית חולים מקומי, מלווים בפקידי ממשל, דיווח ווינגפילד-הייז כי "כל מה שמראים לנו נראה כמו הצגה. עושה רושם שהמדינה הזו אובססיבית כלפי הצגה כלפי חוץ של חוזק ושלמות".

דובר ה-BBC אמר כי הארגון "מאוכזב מאוד" מהחלטת הרשויות בקוריאה הצפונית לגרש את ווינגפילד-הייז משטחה. "חברי צוות ה-BBC הוזמנו למדינה כדי לסקר את קונגרס מפלגת הפועלים, ואנו מצפים כי הם יורשו להישאר במדינה ולבצע את עבודתם", מסר.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

זה כל כך טעים ופשוט: מתכון לבננות מקורמלות

בשיתוף חברת גליל

להיות עיתונאי זר בקוריאה הצפונית: אין יציאה מהמלון

התקשורת בקוריאה הצפונית נמצאת בבעלות מלאה של המדינה ותחת בקרה מתמדת. העם הצפון-קוריאני לא נחשף כלל לכל דבר ביקורת על השלטון והרשויות, וחלק עצום מהסיקור התקשורתי מוקדש לדיווחים בשבח ההנהגה וראשיה ולשידורי תעמולה. הרשויות במדינה מאפשרות אמנם לתקשורת זרה להיכנס לארץ בהיקף מוגבל, אולם מטילה מגבלות כבדות על מה שמתאפשר להם לראות ומפקחת על האופן שבו הם מדווחים על כך. נציגות קבועה של כלי תקשורת מערבי הוקמה לראשונה בהיסטוריה רק לפני ארבע שנים. מדובר במשרד של סוכנות הידיעות AP, בו מועסקים כתב וצלם צפון קוריאנים.

עיתונאים זרים המורשים להיכנס לצפון קוריאה, בעיקר כדי לסקר אירועים רשמיים, אינם מורשים לצאת מחדרי המלונות שלהם למעט תחת פיקוח ממשלתי הדוק, אינם רשאים לנוע בחופשיות במדינה והמסלולים אליהם הם נלקחים הם כמעט אך ורק בתוך שכונות יוקרה של מנת לייצר מהם "דיווחים חיוביים". העבירה החמורה ביותר, בעיני פקידי קוריאה הצפונית, היא כל עלבון או ביקורת הנתפסים כחוסר כבוד כלפי האיש שהם מכנים "המנהיג העליון" - קים ג'ונג און.

"המעצר והגירוש של צוות ה-BBC מצפון קוריאה הוא מקרה ברור של פגיעה בחופש העיתונות", אמר ראש אגף מזרח אסיה של אמנסטי אינטרנשיונל, ניקולס בקלין. "אמנסטי אינטרנשיונל מדרג צפון קוריאה כאחת המדינות המובילות בעולם בכל מה שנוגע לדיכוי חופש המידע ונוכחות עיתונאים זרים".

וזה מה שקרה כשצוות של VICE התגנב לקוריאה הצפונית:

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully