וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"שוב אותן תמונות מהמצעד? עורכים, הקהל שלכם כבר משועמם"

27.5.2016 / 9:02

המושכות לניהול אירועי הגאווה והסברתם הועברו השנה לידי חברת מועצת העיר ת"א אפרת טולוקובסקי, כחלק מהנושא שנבחר - "נשים לשם שינוי". ולאלו שינויים היא עצמה מייחלת? יותר לסביות בטלוויזיה, ושהעורכים יפסיקו להדגיש רק תמונות של גברים חטובים. ראיון

רבבות השתתפו במצעד הגאווה בתל אביב. עידו שחם,
כאשר מדובר בייצוג תקשורתי, המצב מורכב יותר. מצעד הגאווה/עידו שחם

כמו בכל ארכיון מדיה של כל גוף תקשורת ישראלי, גם בארכיון התמונות של וואלה! חיפוש המחרוזת "מצעד הגאווה" מעלה אינסוף תמונות של מה שהפך עם השנים להיות הדימוי המוכר ביותר של מצעד הגאווה בתל אביב; גברים חטובים בלבוש מינימלי. אין בכך כל פסול, כמובן. ההיפך הוא הנכון - הבו לנו עוד מאלה. אבל כאשר מדובר בייצוג תקשורתי, השנה מקווים מארגני אירועי הגאווה שסיקור המצעד ילווה בתמונות המעידות קצת יותר על המורכבות של קהילת הלהט"ב.

"שוב אותן תמונות? די, מיצינו. זה משעמם כבר, אני מעריכה שגם את רוב הצופים והקוראים זה כבר משעמם", אומרת בראיון לוואלה! ברנז'ה חברת מועצת עיריית ת"א אפרת טולוקובסקי, הממונה השנה על אירועי הגאווה ועל החלק הלא פחות משמעותי בעצם קיומם - ההסברה. "התקשורת צריכה לקחת בחשבון דברים שקורים בעולם. אנחנו חיים בעולם כועס, מוחה, אז צריך להתייחס גם לדברים המורכבים שקורים במצעד הזה".

אז הנה, הבמה שלך. מה המסר שלך לעורכים לקראת המצעד?

"גוף חטוב הוא גוף חטוב, זה בסדר, אבל אם אתם באים לסקר את המצעד אז תחדשו קצת - תאתגרו את האנשים. הקהל שלכם כבר משועמם, ואתם הרי רוצים לחדש. אז אני קוראת לכם להציג את הנשים המעניינות של הקהילה, את העניין שהיה ברקע השנה של למחות או לא למחות, את הכעסים כלפי חוץ וכלפי פנים, על הייצוג. יש המון מורכבויות ואני חושבת שכדאי שהתקשורת תשקף את זה".

"בתור התחלה, שינינו את הסמל"

"הוצאנו לתקשורת תמונה של שבע נשים בולטות בקהילה על רקע דגל הגאווה, אימג' מדהים בעיני מהסוג שעד היום שלא ראינו בתקשורת אף פעם"

האחריות של אירועי הגאווה, בראשם המצעד, הועברה השנה לידי טולוקובסקי מידיו של יניב ויצמן כחלק מהנושא שנבחר לעמוד במרכז האירועים - העצמת נשות קהילת הלהט"ב. את המצעד שצפוי למשוך אליו 180 אלף איש תנחה אסי לוי, ויופיעו בו בין היתר קורין אלאל, אניה בוקשטיין והזמרת הבריזלאית אניה פאולה. נשים עומדות גם בסימן האירועים שמתקיימים במסגרת חודש הגאווה, בהם פסטיבל סרטים להט"בים, שיתוף העולה של המרכז הגאה עם תיאטרון הבימה וכנסים בנושאים שונים. "ככל שידוע לנו, זו פעם ראשונה בעולם שמתקיים חודש גאווה בסימן נשים", אומרת טולוקובסקי.

מה שיניתם בהסברה וביח"צ השנה, כחלק מכך שאירועי הגאווה הם בסימן נשים?

"בתור התחלה - את הסמל של המצעד. השנה הוא שורה של נשים וזה ברור מאוד. אם כל השנים ראיתי שהמצעד ממותג בסמלים של גברים הולכים יד ויד וצבעי גאווה והרגשתי משהו מסוים כלפי זה, אז היום כשזה מציג נשים אני מרגישה משהו אחר. הוצאנו לתקשורת תמונה של שבע נשים בולטות בקהילה על רקע דגל הגאווה, אימג' מדהים בעיני מהסוג שעד היום שלא ראינו בתקשורת אף פעם. הרבה נשים אמרו לי לאורך השנים שאולי הן נמנעות מללכת למצעד, אבל הן אוהבות את חודש הגאווה. הם אוהבות לראות את הדגלים תלויים ברחובות, את הפעילויות. עכשיו ניתן יהיה להוסיף לרשימה תמונה כזו בתקשורת".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

תרפיית מציאות מדומה: טיפול להתמודדות עם חרדה

בשיתוף zap doctors
אסי לוי. נמרוד סונדרס
"זה תורם לרצון של נשים להגיע". אסי לוי/נמרוד סונדרס

למה התקשורת מעדיפה הומואים?

ואני חושבת שהיח"צ לקראת מצעד הגאווה הוא יח"צ מוטה-סלבריטי ולא מוטה-תכנים, וזה חבל. אולי זה בגלל שהיח"צ של עיריית ת"א מורכב ברובו מגברים"

"בנוגע לפעילות התקשורתית לקראת המצעד - השבוע יהיה בערוץ 2 ראיון עם אסי לוי שתנחה את האירוע, למשל. אני מאמינה שנשים מרגישות טוב עם זה, שדברים כאלה תורמים לרצון שלהן להגיע. ניסינו במסגרת היח"צ להוציא לתקשורת יותר כתבות שקשורות לנשים בקהילה, אבל אני מרגישה שלא הצלחנו בזה מספיק וזו שאלה שתישאל אחר כך, למה".

למה אחר כך, בואי נשאל עכשיו. את חושבת שהתקשורת פחות פתוחה ללסביות מאשר להומואים? שאייטמים על הומואים קל היה יותר לקדם?

"אני לא יודעת אם זה עניין של מינים. תראה את האייטמים האחרונים על יציאה מהארון, של גילי מסינזון ושל רן דנקנר, שעשו הרבה מאוד רעש. אולי נשים לא יוצאות מהארון בזמן אמת אלא בשלב מאוחר מדי כדי שזה באמת יעניין את התקשורת. אז אני לא יודעת אם זה קשור לענייני גברים נשים או שזו שאלה של מידת פרסום ואקשן - שיציאה מהארון של מפורסם מרגשת יותר את התקשורת".

"אבל זו אכן בעיה שיש לנו כרגע ואני חושבת שהיח"צ לקראת מצעד הגאווה הוא יח"צ מוטה-סלבריטי ולא מוטה-תכנים, וזה חבל. יכול גם להיות שהיח"צ של עיריית ת"א, ואני מקווה לא להכעיס אף אחד, בגלל שהוא מורכב ברובו מגברים, אז הם פחות רגישים או דוחפים לסיפורים של נשים. אבל בגדול אני לא חושבת שזה מלחמת מינים אלא עניין של רגישות לסיפורים והייתי רוצה לראות יותר תכנים וכתבות שקשורות לנשים".

יש התעניינות של תקשורת זרה באירועי הגאווה כאן?

"כמובן. אני לא יודעת עדיין את ההיקף, כי רוב התקשורת הזרה תגיע רק במהלך השבוע הקרוב למסיבת עיתונאים מיוחדת שנקיים לעיתונאים זרים. אני חייבת לציין שכבר פנו אלי עיתונאים זרים שציינו שהם מודעים לקונפליקטים פנימיים בתוך הקהילה הגאה, ומאוד התרשמתי מהעניין".

"זה שאנחנו רוקדים זה לא אומר שאנחנו לא מוחים"

"אם נצטרך - נשנה את כיוון ואופי המצעד ונלך למקום אחר, הרבה פחות מסיבה אלא יותר הפגנה, נשנה את המסלול. אולי יהיה מקום לחשוב שוב מה התפקיד של המצעד הזה"

עם כל הכבוד לנשים, מה שייזכר מאירועי הגאווה של שנת 2016 הוא פרשת קמפיין משרד התיירות לעידוד תיירות גאה. כזכור, באגודת הלהט"ב גילו שמשרד התיירות החליט להשקיע 11 מיליון שקלים בקמפיין לעידוד תיירות גאה - פי עשרה מכל התקציבים של ארגוני הלהט"ב יחד. באגודה פתחו בקמפיין משלהם שנועד להעלות את המודעות לבעיית התקציבים ושוויון הזכויות, ואף איימו לבטל את המצעד הססגוני ולהשיב אותו לצורתו ההיסטורית המקורית - הפגנה.

המחאה של האגודה למען הלהט"ב נגד מסע הפרסום של משרד התיירות לעידוד תיירות גאה כללה, בין היתר, קמפיין ויראלי שהחל ברשתות החברתיות הלועג למטוס הצבעוני של המשרד. "למה רק מטוס גאה וצבעוני?" נשאל בקמפיין, המשופע בתמונות מונפשות שבהם נראים אמבולנס, לימוזינה, טנק ועגלה בצבעי הגאווה. "במקום שוויון בתרומות דם של הומואים – קחו אמבולנס גאה", נכתב בתמונה אחת. "עזבו אותם משוויון בחוק הפונדקאות והאימוץ - קחו עגלה צבועה", הופיע באחרת.

"לשילוב שלי ושל יניב ויצמן יחד עם היו"רים המשותפים של אגודת הלהט"ב חן אריאלי ואימרי קלמן, שני גברים ושתי נשים, היו עוצמות חזקות", עונה טולוקובסקי לשאלה מה הביא לדעתה להצלחה בביטול הקמפיין השנוי במחלוקת ולמגעים המוצלחים מול האוצר. "הייתה הידברות טובה, והיה שיתוף פעולה מוצלח".

אז לבסוף כל הדרישות התקבלו?

"הדרישות שלנו הן מאוד גדולות והן ברמת החקיקה, יש לקהילה בישראל עוד המון לאן להתקדם. הסוגיה סביב הקמפיין הייתה סוגיה של תקציבים, והיה כעס גדול וטבעי. אני מאמינה במהלך הזה מול שר האוצר, ראיתי את מי הוא ציוות למשא המתן מולנו ולא נראה לי שעובדים עלינו. נראה לי שזה מהלך אמיתי שיעשה טוב לקהילה, אבל נדע שנה הבאה".

ואם תגלו בעוד שנה שהכל היה הבטחות כדי להוריד את הלהבות סביב הקמפיין?

"אם בשנה הבא יגיע יוני ונראה ששוב דבר לא זז, אז נאלץ להגיד לראש העיר שבשנה שעברה התכוונו למחות ולא שינינו את המתווה ולא עשינו שינויים דרמטים בגלל המגעים מול האוצר. אבל אם נצטרך - נשנה את כיוון ואופי המצעד ונלך למקום אחר, הרבה פחות מסיבה אלא יותר הפגנה, נשנה את המסלול. אולי יהיה מקום לחשוב שוב מה התפקיד של המצעד הזה".

ובמקום תמונות של ריקודים נראה בחדשות תמונות של הפגנה?

"שמע, זה שאנחנו רוקדים זה לא אומר שאנחנו לא מוחים.שלא יגידו לי לא לרקוד, אני גם רוקדת וגם מוחה. אבל אני כן חושבת שמבחנה ציבורית נהיה חייבים להוסיף למצעד משהו שיביא לביטוי אלמנט של מחאה".

ברכה מנתניהו? לא השנה

מה את חושבת על ייצוג של לסביות בתקשורת הישראלית? הומואים עשו כברת דרך בכל מה שנוגע לניראות על המסך, לסביות מיוצגות קצת פחות.

"נכון, אבל יש שיפור ניכר. אני לא אשת תרבות אמנם אלא כלכלנית, אבל בשנים האחרונות לסביות היא תופעה שמקבלת ביטוי בתקשורת יותר ויותר. לפני כמה שנים הייתה שממה - הומואים קיבלו במה אבל נשים הרבה פחות. אני מרגישה שיפור, אבל המאמץ צריך להימשך".

"כשאני נכנסתי למועצה לפני שלוש שנים היה לי ממש חזון לעשות מצעד שיהיה בסימן שיקדם נשים ושסוף סוף יוציא נשים החוצה ויקדם את הניראות של לסביות בציבור. אבל בזמן שעבר מאז שנכנסתי לתפקיד ועד היום חל שיפור ניכר בתחום הזה של ניראות, אני מרגישה שזה שונה".

בשנה שעברה קיבלה הקהילה ברכה לרגל אירועי הגאווה מראש הממשלה, ברכה שגררה כמובן המון ביקורת על הפער בין דיבורים לבין מעשים. תקרינו משהו דומה גם השנה, או שוויתרתם מראש?

"השנה אנחנו לא פונים לפוליטיקאים. כלומר, פנינו אליהם והזמנו אותם לבוא להקשיב בכנסי השולחנות העגולים - אבל לא תינתן להם במה. אנחנו כבר המון שנים שומעים פוליטיקאים, השנה הם אלה שמוזמנים להקשיב לנו".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully