וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בתום מאבק ארוך: בית הדין להגבלים עסקיים אישר את פעילות תלי

7.6.2016 / 12:30

ביהמ"ש קבע כי חברת התמלוגים של התסריטאים והבמאים תייצג את זכויות חבריה אל מול גופי השידור ואתרי האינטרנט ביצירות קולנוע וטלוויזיה בישראל. מנכ"לית תלי: "חלק מתאגידי השידור וגורמים נוספים עשו מאמצים כבדים על מנת לסכל את פעילותנו"

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"נערכים להתמודדות עם שינויים דרמטיים". אופירה לובניצקי/מערכת וואלה!, צילום מסך

המאבק של יוצרי הקולנוע והטלוויזיה בישראל הסתיים בניצחון: ביום חמישי האחרון אישרה שופטת בית הדין להגבלים עסקיים, תמר בזק רפופורט, את תנאי הפעילות של תלי, חברת התמלוגים של התסריטאים והבמאים בישראל - כארגון המייצג במשותף את זכויות חבריו אל מול גופי השידור, אתרי האינטרנט וכל שאר המשתמשים ביצירות קולנוע וטלוויזיה בישראל. התנאים הוגשו לבית הדין בנוסח מוסכם על ידי תלי והממונה על ההגבלים העסקיים, בתום שנתיים של משא ומתן בין הצדדים. תלי יוצגה במו"מ ומול בית הדין על ידי עו"ד דרור שטרום ומנכ"לית החברה אופירה לובניצקי.

ב-2013, בהמשך לדרישה של גופי שידור המרכזיים והחזקים שלא לאשר את פעילות תלי, המליץ הממונה על ההגבלים דאז, פרופ' דיוויד גילה, להכריז על תלי כהסדר כובל ולא לאשר את פעילותה, בניגוד לחברות תמלוגים אחרות כאקו"ם ואשכולות. התסריטאים והבמאים יצאו למאבק ציבורי, שבעקבותיו הכנסת חוקקה בדצמבר 2014 תיקון לחוק הקולנוע - שעל פיו חברת תמלוגים של תסריטאים ובמאים רשאית לפעול בהתאם לתנאים שיקבעו על ידי הרשות להגבלים עסקיים.

בהמשך לתיקון החוק, נפתח מו"מ בין תלי לממונה על ההגבלים על נוסח התנאים, ובסופו של דבר הצדדים סיכמו על תנאי פעילות שמבטיחים את זכותם של הבמאים והתסריטאים בישראל לקבל תמלוגים הולמים על יצירתם. המאבק של תלי נמשך למעלה מ-15 שנה: בתחילת העשור הקודם לא הוכרה כלל זכאותם של הבמאים ושל חלק גדול מהתסריטאים לקבלת תמלוגים.

על רקע זאת, בסוף שנת 2000 פרשו מאה תסריטאים מחברת אקום, וחברו לקבוצת במאים, וביחד הקימו חברת תמלוגים לתסריטאים ולבמאים בישראל. כיום תלי מונה למעלה מ-2,000 חברים וגובה עבורם מדי שנה תמלוגים בגובה עשרות מיליוני שקלים מכל גופי השידור, מאתרי אינטרנט, מחברות הסלולר וממשתמשים נוספים.

"הרעיון שלתסריטאי ולבמאי בקולנוע ובטלוויזיה יש זכות בסיסית להבטיח את השתתפותו בהצלחת היצירה שלו לכל ימי חייו וכן עבור יורשיו, עשה דרך ארוכה בעשור האחרון והגיע סוף סוף למימושו המלא", אמרה מנכ"לית תלי אופירה לובניצקי. "חלק מתאגידי השידור וכן גורמים נוספים עשו מאמצים כבדים על מנת לסכל את פעילותנו, אבל הבמאים והתסריטאים נאבקו בנחישות ויכלו להם", הוסיפה.

לובניצקי טוענת כי בימים אלה נערכת תלי לשינויים בדרכי פעולתה בעקבות החלטת בית הדין להגבלים. לטענתה, בתוך כחצי שנה החברה תאפשר גישה לציבור הרחב למסד הנתונים של יצירות הקולנוע והטלוויזיה המיוצגות על ידה. "מדובר במסד נתונים ראשון מסוגו, שיקיף את מרבית היצירות בתחום הקולנוע והטלוויזיה בישראל", לפי לובינצקי.

עוד אמרה לובינצקי כי "החברה נערכת להתמודדות עם השינויים הדרמטיים בצריכת התוכן האורקולי והמעבר לצפייה בעיקר באינטרנט וברשתות החברתיות. המשימה העיקרית המוטלת עלינו כיום היא הצגת מודלים כלכליים חדשים לדור הבא של התסריטאים והבמאים, ועתה אנחנו סוף סוף מתפנים לכך במלוא הכוח".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully