וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"כולם יודעים שביבי זה מריאנו עם השיער הסגול, הזחיחות והחיוך שזז"

18.8.2016 / 17:02

זה התחיל ב"משחק מכור" המשיך ב"שבוע סוף" ו"מצב האומה" – שערקה לערוץ 10 - ונגמר בניסיון המאכזב עד כה של "זה המצב". לאורך השנים רשת מנסה להתמודד במגרש הסאטירי ללא הצלחה. וואלה ברנז'ה ניסתה לברר מדוע

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"כשיש לך ריאליטי אוכל אז יותר קל להסתיר את זה שהוא גרוע". ביבי של "ארץ נהדרת" ושל "זה המצב"/מערכת וואלה!, צילום מסך

לובה, אומלטה, הפילוסים ומאי הבלוגרית – הן רק חלק מדמויות הקאלט ש"ארץ נהדרת" הנפיקה במהלך השנים. גם היריבה השכנה מרמת החיל ניסתה ליצור תוכנית סאטירה מצליחה, אבל עד כה רשת לא הצליחה להעמיד פייט ראוי. יוצאת מן הכלל היא "מצב האומה" שלאחר מכן הפכה ל"גב האומה" עם המעבר לערוץ 10 – ואולם מלבד הסאטירה של ליאור שליין, רשת נכשלה בכל הנסיונות להציב מתחרה ראויה ל"ארץ נהדרת".

הניסיון האחרון של רשת בתחום הסאטירה כולל את "זה המצב", שמשודרת בימים ראשון ושלישי בפריים שני בשעה 22:40. לזכותה של רשת ייאמר שמנהליה הפיקו חלק מלקחי העבר ונמנעו מהשקה רשמית תוך שהם מריצים את התוכנית בהשקה שקטה - ללא קמפיין יוצא דופן, תוך הנמכת ציפיות בתקשורת והעברת מסרים מוקדמת לפיה "הם כלל לא מתיימרים להיות 'ארץ נהדרת'". המטרה: מזעור נזקים, אם יהיו כאלו. והיו.

שבועיים לאחר ההשקה, "זה המצב" פוצלה לשני פרקים כשברשת טענו כי הסיבה לכך היא כדי שהתוכנית תהיה יותר אקטואלית, כאשר הפרק של יום ראשון מצולם באותו יום בו הוא משודר. מנגד, גורמים בתעשייה סבורים כי הסיבה לפיצול נובעת מהאכזבה מהרייטינג - שעבר מספר טלטלות מאז ההשקה (שהניבה 15.3%) ואף הגיע לשפל של 11.9%. מאז, תוכנית הסאטירה החדשה התאוששה ועלתה במעט, אך היא עדיין רחוקה מלהיות משביעת רצון במונחים של היקפי צפייה.

בנוסף, יודע זאת כל איש טלוויזיה, כאשר האכזבות מצטברות לא רק בטבלאות הרייטינג, אלא גם בקרב מבקרי הטלוויזיה - הכישלון אף צורב יותר. רשימה חלקית: איתן לשם מ"עכבר העיר" כתב כי "תכנית הסאטירה החדשה של רשת מתאמצת מאוד להידמות לאב הטיפוס 'ארץ נהדרת', אבל הטעות הגדולה היא עצם הניסיון". לפי עינב שיף מ"ידיעות אחרונות" - "את 'זה המצב' היו צריכים לנעול מאחורי בריח מטיטניום ולהשליך את המפתח לתוך לוע של טיגריס". עידו ישעיהו בוואלה כתב כי "גם כשבוחנים את תוכנית הסאטירה החדשה של רשת בפני עצמה, היא מבהירה עד כמה היא גרועה".

שבוע סוף. yes
אכזבה נוספת. "שבוע סוף" ז"ל/yes

נכשלת בליהוק ובאורך-רוח של ההנהלה

גורם באחת הזכייניות: "רשת רוצים 'ארץ נהדרת' – הם רק לא רוצים את כל מה שזה אומר מסביב. ארץ היא אוטונומיה בקשת, אבל אין אוטונומיה ברשת"

אלו לא רק ענייני תקציב, למרות שאין ספק שגם לפקטור הכסף ישנה השפעה רבה על אי-הצלחתה של רשת בתחום, עד כה. "רשת נכשלת בשלוש חזיתות: ברמה של הליהוק מאחורי הקלעים, הליהוק לפני הקלעים ובהתעקשות ובאורך רוח של ההנהלה", אומר לוואלה ברנז'ה גורם בכיר באחד הערוצים המסחריים. לטענתו, "מספיק שיתקיימו שני קריטריונים מתוך השלושה בשביל להצליח. אבל, להנהלה של רשת אין סבלנות. למשל, 'ערב אדיר' (ששודרה בין 2002-2004 עם אדיר מילר ושלישיית מה קשור – נ.פ) הייתה יכולה להצליח יפה, היו שם רגעים טובים. אבל, בהנהלת רשת מיצו אותה מהר מדי, וגם אדיר מילר ומה קשור מיצו את זה די מהר". יש לציין כי מאז, הנהלת רשת השתנתה ב-2009 - עם מינוי של אבי צבי שהחליף את יוחנן צנגן בתפקיד המנכ"ל.

הגורם הבכיר מוסיף כי "בתוכניות כאלה צריך אדם דומיננטי מאחורי הקלעים, מישהו שזה מה שהוא רוצה לעשות - כמו מולי (שגב – נ.פ), שמוכן להילחם שנים על גבי שנים. זאת צריכה להיות משאת חייו של מישהו – זה לא יכול להיות רק סידור עבודה. ברשת, הרבה פעמים זה רק סידור עבודה. אין מישהו שמת או חייב לעשות את זה, שבוער לו מבפנים – כמו למולי. חשוב לו להגיד דברים על החברה, חשוב לו שיהיה מוסד טלוויזיוני. הוא גם דואג לקחת את הכותבים הטובים ביותר ואת הטאלנטים – וכל השאר זה תוכניות של שאריות".

הגורם סבור כי "רשת רוצים 'ארץ נהדרת' – הם רק לא רוצים את כל מה שזה אומר מסביב. ארץ היא אוטונומיה בקשת, אבל אין אוטונומיה ברשת. למשל, 'משחקי השף' זה פורמט שהם יצרו, וכשיש לך ריאליטי אוכל שמשודר ב-21:00 אז יותר קל להסתיר את זה שהוא גרוע. הדברים הטובים של רשת הם הפורמטים הקנויים, כמו "הישרדות" ו"המירוץ למיליון". באופן כללי, הפורמטים הטובים בארץ הם הקנויים, מלבד 'ארץ נהדרת' שזה פיתוח ישראלי". הגורם טוען שהתוכנית הייתה אמורה להיות חיקוי של אחד לאחד על SNL (תוכנית המערכונים המצליחה של רשת NBC), אבל אחרי צילום הפיילוט של "ארץ נהדרת", שגב ומנכ"ל קשת, אבי ניר, הבינו שצריך לשנות את הפורמט לסגנון שיידמה יותר לפארודיה על "אולפן שישי".

לסיכום, הוא אומר: "'ארץ נהדרת' הפכה להיות התחנה האחרונה של הקומיקאים הבכירים - וכולם רוצים להגיע לשם. היום כבר הרבה יותר קשה להציב לה מתחרה ראויה. זה ממש לא פשוט במדינה כל כך קטנה עם כל כך מעט טאלנטים. אני לא חושב שברשת באמת רוצים סאטירה, הם רוצים תוכנית בידור מצליחה. אם הם היו רוצים סאטירה אז למה הם נתנו לשליין ללכת? גוף שלא רצה לעצבן את הממשלה לפני בחירות הוא לא גוף שייצור תכנית סאטירה".

sheen-shitof

עם הנחה בלעדית

השיער נושר? מכשיר הפלא האמריקאי ישים לזה סוף במהירות

בשיתוף HairMax
ליאור שליין, מאי 2015. ראובן קסטרו
אינסוף גלגולים. ליאור שליין/ראובן קסטרו

הגרסאות הסותרות סביב עזיבתו של שליין

לאחר ש"שבוע סוף" הסתיימה, עלתה לאוויר "מצב האומה" - שכאמור, דווקא הצליחה - עד הסוף המהיר והמר"

בין השנים 2008-2010, רשת העלתה תוכנית בידור סאטירית בשם "שבוע סוף" בהשתתפות עופר שכטר, אורי גוטליב, רותם אבוהב ושני כהן. התוכנית, אשר לא התרוממה בשנה הראשונה ששודרה, ניסתה את מזלה בשנית עם מיתוג חדש תחת השם "שבוע סוף החדש" - ואף היא זכתה לפיאסקו צורב. גם במקרה זה הכישלון נותר יתום. גורמים ברשת אמרו השבוע לוואלה ברנז'ה כי "שבוע סוף החדש" היה מוצר של שליין - שהרס לטענתם את המותג "שבוע סוף". "הוא רצה לעשות את זה כמו SNL וזה לא הצליח", לפי הגורמים. לאחר ש"שבוע סוף" הסתיימה, עלתה לאוויר "מצב האומה" - שכאמור, דווקא הצליחה - עד הסוף המר.

"מצב האומה" הושקה ברשת בשנת 2010 עם ממוצע עונתי של 16% בלבד. הרייטינג של התוכנית דשדש סביב אותו הנתון, עד שב-2012 הוא עלה לכ-23% (פי שניים מהרייטינג של "גב האומה" בערוץ 10). גורמים המכירים את הנושא מקרוב, טוענים בתוקף כי למרות הביקורות ששחטו את התוכנית בהתחלה ולמרות העובדה שהרייטינג לא הוכיח את עצמו עד העונה הרביעית, בהנהלת רשת מאוד האמינו ב"מצב האומה" ונתנו לה מספיק זמן להבשיל.

גורם המעורה בפרטים מתייחס למעבר של שליין לערוץ 10 שהתרחש בינואר 2015 כאל נקודת מפנה שלילית נוספת בניסיונות רשת לעמוד על סאטירה עצמאית. שליין מצידו טען בראיון שהעניק לרז שכניק "ידיעות אחרונות" בפברואר האחרון כי המעבר היה בלתי נמנע, לאחר שברשת הורידו את "מצב האומה" בתקופת בחירות בשל לחצים מגורמים בממשלה. מנגד, ברשת טוענים כי שליין הוא בכלל זה שרצה לערוק לערוץ 10 ובישל את המהלך כי לא היה מוכן למעבר לימי שישי – משבצת שהזכיינית הציעה לו טרם העזיבה שלו לערוץ 10. אבל, אם ברשת באמת רצו להשאיר את שליין ולהעביר אותו ליום שישי, מדוע פורסמה ב-5 בינואר הודעה על כך שהזכיינית מאריכה את העונה של "הכל הולך" (ששודרה בימי שישי), בזמן שעזיבתו הרשמית של שליין לערוץ 10 פורסמה רק לאחר מכן, ב-8 בינואר?

נסיונות ישנים יותר ברשת ליצור תוכנית סאטירה היו "גלגל החדשות" (2007) בהשתתפות יאיר ניצני, רמי ורד ורועי לוי; "גומרות הולכות" (2006) - תוכנית מערכונים נשית סאטירית בהשתתפות מיה דגן ואיילת זורר; ו"משחק מכור" (2004-2006), שהייתה הגלגול הראשון של "מצב האומה", בהשתתפות שליין, עינב גלילי וגורי אלפי - והצליחה ברייטינג בעונות האחרונות שלה.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"אי אפשר להעמיד קאדר שחקנים אלמוניים". משתתפי "זה המצב"/מערכת וואלה!, צילום מסך

"קאלט מעולם לא נוצר כתגובת נגד"

"מול נבחרת הסטארים של 'ארץ נהדרת' אי אפשר להעמיד קאדר שחקנים, מוכשרים ככל שיהיו, אבל אלמוניים יחסית. זה טוב לתכנית צחוקים של אחה"צ, לא לעוגן שידור מרכזי בפריים טיים"

גורם בתעשייה סבור כי "ברשת היו צריכים ללכת על כיוון חדש של סאטירה או על תוכנית חדשה בסגנון 'גב האומה' – שמאוד מזוהה עם המנחה ולא עם הדמות". לטענתו, זאת הסיבה ששליין מאוד הצליח עם "מצב האומה" או "גב האומה", והוא מצליח לתת פייט יפה ל"ארץ נהדרת". "שליין הוא אמנם מתחרה של 'ארץ נהדרת', אבל הוא לא העתיק אותם - זה משהו שונה לגמרי: אין חיקויים, אין מערכונים, זה הכל סאטירה של דיאלוגים ומונולוגים ופאנצ'ים", לפי הגורם.

עוד אומר הגורם, כי "'ארץ נהדרת' הפכה להיות ממש מהר מדורת השבט, היא ה-SNL הישראלית, וקשה להתחרות במשהו שמצליח מעל לעשר עונות. במיוחד כשאין לך אורך נשימה, וככה זה עם תוכניות חדשות. הם מנסים להתחרות בחיקויים, אבל 'ארץ נהדרת' מבחינת חיקויים היא הטופ – אז אל תילחמו בהם. הרי, גם אם החיקוי שלהם לא טוב או מוגזם – הוא עדיין תקוע בראש של אנשים כחיקוי של 'ארץ נהדרת'. כולם יודעים שמירי רגב זה סמו. כולם יודעים שביבי זה מריאנו עם השיער הסגול, הזחיחות הזאת והחיוך בפה שזז".

גורם אחר, עם ניסיון רב בהפקות תוכניות סאטירה, אומר כי "כל ניסיון של רשת לנגח את קשת במגרש הזה הוא כישלון צפוי מראש, כי הם לא מתקרבים להשקעה הכלכלית של קשת ב'ארץ נהדרת', וטלוויזיה טובה עולה הרבה כסף". לטענתו, "מול נבחרת הסטארים של 'ארץ נהדרת' אי אפשר להעמיד קאדר שחקנים, מוכשרים ככל שיהיו, אבל אלמוניים יחסית. זה טוב לתכנית צחוקים של אחה"צ, לא לעוגן שידור מרכזי בפריים טיים". הגורם מתייחס גם הוא לאורך נשימה: "'ארץ נהדרת' הפכה להיות שוס די מהר, אבל בעונות הראשונות היו המון 'מחלות ילדות' (מערכונים חלשים וניסיון למצוא שפה). להרים תכנית רק בשביל להוריד אותה אחרי עונה אחת לא נותן לה מספיק זמן כדי למצוא את עצמה ולהתמקם בסלון של הצופים".

אבל, הסיבה העיקרית לטענתו שרשת עדיין לא הצליחה להעמיד מתחרה ראויה ל"ארץ נהדרת" היא ש"קאלט מעולם לא נוצר כתגובת נגד. כל מוצר סאטירי של רשת בשנים האחרונות תמיד היה כניסיון תגובה ל'ארץ נהדרת', שלא לומר חיקוי. לא ש'ארץ נהדרת' המציאו את הגלגל, אבל באמת צריך להעלות עוד תכנית בידור סאטירית שמבוססת על הקונספט של מהדורת חדשות?".

מרשת נמסר בתגובה: "כמו שהייתה לנו סבלנות עם 'מצב האומה', שהייתה תוכנית הסאטירה היחידה והטובה בישראל, כך אנו מלאי סבלנות עם 'זה המצב'".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully