וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גורם בכיר בתקשורת: "לא אתפלא אם אפיק 22 יישאר בסוף אצל רשת"

14.10.2016 / 7:30

האם קשת מתכננת לעקוף את רשת בסיבוב ולהתאחד עם ערוץ 10, האם בסופו של דבר יש היתכנות כלכלית ל-3 ערוצים מסחריים בישראל – ואולי בכלל נתניהו החליט לעשות סיבוב פרסה ולסגת מהפיצול הצפוי של זכייניות ערוץ 2? ניתוח מיוחד של וואלה ברנז'ה

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך
מעבר ל-7 ימים מוערך בכ-300-250 מיליון שקל בשנה. גם אם ברשת דאגו לרפד את קופת המזומנים באדיבות אנדמול-שיין, עדיין קשה לבצע מהלך כזה בצורה עצמאית

אתמול (חמישי), עם פרסום ההודעה של רשת - על כך שהזכיינית מתכוונת להגיש באופן רשמי בקשה לשדר 7 ימים בשבוע – הונחתה בתעשיית הטלוויזיה המסחרית פצצה שמתקתקת כבר משלהי 2014. מהלך של פיצול ערוץ 2 אמור להתרחש על פי החוק בנובמבר 2017, והזכייניות צריכות להגיש לרשות השנייה בקשה לקבלת רישיון עד לסוף החודש.

רשת מתכוננת במרץ ליום שאחרי מחר ודאגה לחזק את עצמה עם מותגי מגה-ריאליטי רבים ("הישרדות", "האח הגדול", "האקס פקטור" ועוד). ואולם, מהלך של מעבר אחת הזכייניות לשידור של 7 ימים מוערך בסכום גבוה של כ-300-250 מיליון שקל בשנה. כלומר, גם אם בזכיינית דאגו לרפד את קופת המזומנים בערימות של שטרות באדיבות אנדמול-שיין (כ-100 מיליון שקל תמורת 33% מהמניות) – עדיין קשה עד בלתי אפשרי לבצע מהלך כזה בצורה עצמאית, במיוחד במצב הנוכחי של שוק הטלוויזיה.

לכן, לא מפתיע שככל שמועד הגשת הרישיון מתקרב לקיצו, התרבו הדיבורים על איחוד ומיזוג אפשרי בין שלושת גופי השידור המסחריים בישראל. ואולם, מלבד שאלת זהות הגופים שיתאחדו לבסוף, צריך בעיקר לשים לב לסימני השאלה שצצים לפתע סביב אופציית הפיצול.

אודי אנגל. מכבי חיפה
"דיאלוג ממשי, אבל יש המון בעיות". אודי אנג'ל/מכבי חיפה

התרחיש שכולם מדברים עליו: מיזוג בין רשת לערוץ 10

"מערכת היחסים בין אביב גלעדי - שהיה בעל מניות ברשת - לבין אודי אנג'ל נמצאת במוקד. האגו שלהם מהווה את אחת מאבני המחלוקת במיזוג"

לפני כחודש פורסם בתקשורת כי יש מגעים מתקדמים בין ערוץ 10 לרשת לקראת איחוד. ואולם, למרות שהיו מגעים בין גורמים שונים בזכיינית לערוץ – כרגע האופציה הזו נראית פחות ופחות ריאלית.

"הדיאלוג בין רשת לערוץ 10 ממשי אבל יש המון בעיות, כאשר מערכת היחסים בין אביב גלעדי (מבעלי קבוצת RGE; נ.פ) – שהיה בעל מניות ברשת - לבין אודי אנג'ל (בעל מניות ברשת; נ.פ) נמצאת במוקד. האגו שלהם מהווה את אחת מאבני המחלוקת במיזוג הזה", כך אמר היום לוואלה ברנז'ה גורם בתעשייה. הגורם טוען כי רשת מחפשת משקיע נוסף, והמהלך שעשתה אתמול נועד להביא לה משקיע חדש.

"אם רשת תקבל בסוף רק הארכה לזיכיון ולא רישיון – לא יבוא משקיע חדש. אף אחד לא יבוא בשביל עוד שנה ועוד שנה, או עוד הארכה ועוד הארכה. רשת צריכה משקיע נוסף, אחרי כל הרכישות שהזכיינית עשתה - היא צריכה להזרים כסף", אמר הגורם.

גורם באחד הערוצים המסחריים מכחיש כרגע אופציה של איחוד וטוען כי "בנקודת הזמן הנוכחית, אין שום מגעים בין רשת לערוץ 10. זה לא שבעלי המניות ברשת לא דיברו מעולם עם ערוץ 10, הרי כולם דיברו עם כולם בשנה האחרונה - אבל כרגע אין איחוד על הפרק ולא מתנהלות שיחות".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פיטרו חוגגת יום הולדת עגול ואתם נהנים ממבצע של פעם ב-60 שנה

בשיתוף פיטרו
אביב גלעדי. ניר לנדאו, מערכת וואלה!
"מלכתחילה לא היה סיכוי שיחזור לרשת". אביב גלעדי/ניר לנדאו, מערכת וואלה!

ה"בליינד-סייד" של קשת: מיזוג עם ערוץ 10

"איחוד בין קשת לערוץ 10 הוא מהלך שמאוד מתאים לאבי ניר לעשות, אחרי שרשת משחקת איתו את המשחק הכפול הזה כל כך הרבה זמן"

בזמן שכולם עסוקים בלדון באיחוד אפשרי בין הזכיינית רשת לערוץ 10, יכול להיות שמתחת לפני השטח נרקם מהלך מפתיע לא פחות - איחוד בין המתחרה מרמת החיל, קשת, לערוץ שבבעלות RGE.

האם בסופו של דבר קשת עומדת לעשות "בליינד-סייד" לרשת ולהתאחד עם ערוץ 10? לפי הגורם בתעשייה, "זה מהלך שמאוד מתאים לאבי ניר (מנכ"ל קשת; נ.פ) לעשות, אחרי שרשת משחקת איתו את המשחק הכפול הזה כל כך הרבה זמן".

גורם בכיר בתקשורת מעריך גם הוא כי "בקרוב יתבצע מיזוג בין קשת לערוץ 10. לא היה מלכתחילה סיכוי שגלעדי יחזור לרשת. הוא כבר היה ברשת - ולא יחזור להתמזג עם הזכיינית אחרי שיצא משם".

לטענתו, אחרי שרשת הודיעה אתמול על הגשת הרישיון - לקשת אין עכשיו ברירה אלא לייצר מיזוג עם ערוץ 10, כאשר לא ברור מי יהיה בעל השליטה בגוף החדש. עוד אמר הגורם הבכיר, כי "בכל מקרה, גם קשת תגיש בקרוב בקשה פורמלית לרישיון - אבל בסוף, לא יהיו שלושה ערוצים מסחריים".

לוגו האח הגדול. mako
"עכשיו יצטרפו המון טאלנטים חדשים לרשת"/mako

התרחיש שירד מהפרק: מיזוג בין קשת לרשת

"הזכייניות לא הצליחו להגיע לעמק השווה בין קשת לרשת על עניין השליטה. קשת כבר הייתה מוכנה לאיחוד עם רשת בתנאי שהיא שולטת – ברשת לא הסכימו וזה נפל בגלל קרבות אגו"

דווקא התרחיש המתבקש - איחוד בין רשת לקשת - ירד לאחרונה מהפרק. לפי הגורם בתעשייה, "הזכייניות לא הצליחו להגיע לעמק השווה בין קשת לרשת על עניין השליטה. קשת כבר הייתה מוכנה לאיחוד עם רשת בתנאי שהיא שולטת (51%) – ברשת לא הסכימו לכך וזה נפל בגלל קרבות אגו". לטענתו, גם סוגיית המנכ"ל השפיעה, כאשר קשת רצתה שניר ינהל את הגוף המאוחד, וברשת סירבו לכך בתוקף.

הגורם הבכיר אמר כי "דירקטוריון רשת הביע אתמול אמון עצום באבי צבי. הרי לתת לו להיות מנכ"ל מול אבי ניר זה בלתי אפשרי, לכן ברשת החליטו להקדים את ההודעה על הגשת הרישיון. פתאום עכשיו יצטרפו המון טאלנטים חדשים לרשת".

בנוסף לכך, הגורם הבכיר סבור כי "רשת תקים חברת חדשות משלה ולא תקנה את חברת החדשות הנוכחית. בתהליך של במב"י - רשת מלכתחילה תוותר. היא תחזיק בחברת החדשות רק לתקופה של השלוש שנים".

לפי הגורם בערוצים המסחריים, סביר להניח שהממונה להגבלים עסקיים כלל לא היה מאשר מיזוג בין רשת לקשת. "נכון שבמהלך השנה האחרונה נעשו המון שיחות, אבל האם משהו באמת התקדם? לא – וחבל שכך. כי אין היתכנות ל-3 ערוצים", אמר.

כנס הטלוויזיה EFFECTV. ניב אהרונסון
אבי צבי, יוסי ורשבסקי ואבי ניר/ניב אהרונסון

התרחיש המפתיע: קיומם של 3 ערוצים מסחריים

"אם שוק הפרסום יתחלק לשלושה חלקים שווים של כ-10% – אז הוא יכול להחזיק את עצמו. אבל, אם רשת תקים ערוץ 2 חדש שבו היא מביאה נתוני רייטינג גבוהים, אז קשת לא תוכל לשרוד. כך גם במקרה הפוך"

אין ספק שעל סוגייה אחת מסכימים רוב השחקנים בשוק הטלוויזיה המסחרית בישראל, כאשר שוב ושוב מושמעת המנטרה השחוקה ש"אין היתכנות לשלושה ערוצים מסחריים בישראל". אבל, לפי גורם אחר בתקשורת, "שוק הפרסום דווקא יכול לתמוך בשלושה ערוצים מסחריים - אם הרייטינג של ערוץ 2 יתפצל שווה בשווה בין הזכייניות".

לטענתו, "המצב הנוכחי עם הרייטינג של ערוץ 2 'הורס' את עולם הפרסום לגמרי, כי אף אחד לא יכול לפרסם במחירים שלו. שוק הפרסום חולה – גם כי הכל גולש לגוגל ופייסבוק וגם כי יש לך מפלצת ענקית עם רייטינג שיא של כ-30% ממוצע (לפחות בזמנים הטובים). מסביבה יש רק 'גמדים' כמו ערוץ 10, ערוץ המוזיקה וערוץ 20".

הגורם סבור כי "אם שוק הפרסום יתחלק לשלושה חלקים שווים – כ-10% – אז הוא יכול להחזיק את עצמו. אבל, אם למשל רשת תקים ערוץ 2 חדש שבו היא מביאה נתוני רייטינג גבוהים, אז קשת לא תוכל לשרוד. כך גם במקרה הפוך, שבו קשת מקימה את הערוץ בעל הרייטינג הגבוה. הרי ערוץ 10 שומר על יציבות יחסית, אז מה הזכיינית החלשה תוכל להציע מולו?".

לטענתו, "ערוץ 2 במתכונתו הנוכחית הוא אנומליה מדעית. זה הערוץ עם הרייטינג הכי גבוה בעולם החופשי. כדי להבריא את שוק התקשורת חייבים לפצל את ערוץ 2, אם הוא יתפצל טוב – השוק יבריא. אם הוא יתפצל לא טוב - אנחנו נישאר במצב שלנו היום והערוץ השלישי יפסיד או ייסגר בסוף. צריך לזכור שערוץ ברודאקסט שמביא בעולם 10% נחשב לערוץ מצליח".

לסיכום אמר הגורם כי "לכל מי שמשדר בטלוויזיה יש עסקים אחרים, כלומר, הם יכולים להרשות לעצמם להפסיד במקום אחד ולהביא הון ממקום שני. אנשים לפעמים בוחרים להפסיד כסף - רק כדי להחזיק כלי תקשורת".

ראש הממשלה בנימין נתניהו בפתח ישיבת הממשלה. אוקטובר 2016. אוהד צויגנברג, פול צלמים
בעד או נגד הפיצול? רה"מ בנימין נתניהו/פול צלמים, אוהד צויגנברג

ומה רה"מ ושר התקשורת רוצה?

"אודי אנג'ל מאוד מקורב לנתניהו - ולראש הממשלה יש עניין שרשת תשדר 7 ימים בשבוע. הוא אפילו יהיה מוכן לתת מספר הקלות ביישום המלצות דו"ח פילבר כדי שרשת תוכל ליהנות מהן – מה שאי אפשר להגיד שהוא יעשה לקשת"

לפי הגורם בתעשייה, למרות הפרסומים בתקשורת על כך שראש הממשלה ושר התקשורת, בנימין נתניהו, הוא זה שלחץ לפיצול ערוץ 2 ולפיצול חברת החדשות, כרגע הוא דווקא רוצה ללכת שוב על אופציית הארכת הזיכיון - בשביל למנוע מהן רישיון. "נתניהו לא משתגע מעניין הרישיון, כי הוא מבין ששם נגמרת ההשפעה שלו עליהם. הוא לא מחזיק אותם יותר 'בביצים'", אמר הגורם.

הגורם הוסיף כי "באחזקה משותפת של קשת ורשת בחברת החדשות (בשלוש שנים הקרובות) – לא יהיה לנתניהו יותר מנוף לחצים על הזכייניות והן יוכלו לעשות לו את המוות. וצריך לזכור שזאת התקופה שבה צפויה להיערך מערכת הבחירות הבאה בישראל. אז נתניהו יעדיף לתת להן רישיונות רק אחרי הבחירות הבאות".

הגורם הבכיר בתקשורת דווקא סבור כי נתניהו כן מעוניין בפיצול. הוא הסביר כי "אודי אנג'ל מאוד מקורב לנתניהו - ולראש הממשלה יש עניין שרשת תשדר 7 ימים בשבוע. הוא אפילו יהיה מוכן לתת מספר הקלות ביישום המלצות דו"ח פילבר כדי שרשת תוכל ליהנות מהן – מה שאי אפשר להגיד שהוא יעשה לקשת". עוד אמר הגורם כי "אני לא אתפלא אם בסוף אפיק 22 יישאר אצל רשת, זאת תהיה כנראה אחת מההקלות שהיא תקבל".

ממשרדו של אנג'ל נמסר: "איננו מגיבים לרכילויות וספקולציות".

לא התקבלה תגובה מקשת, רשת ו-RGE.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully