וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"המפכ"ל לא מבין מה זה תקשורת ומה זה זכות הציבור לדעת"

15.11.2016 / 12:26

דורון הרמן מחדשות 10 בכנס אילת: "מי שפיתח את המקורות שלו במשך שנים עדיין נהנה ממקורות טובים". שלי טפיירו: "אלשיך סגר את השאלטר. יש לי לא מעט מקורות, אבל תפקידה של התקשורת לפקח על חקירות קריטיות שמתנהלות"

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
פאנל "מבעד לדלתיים סגורות" בכנס העיתונות אילת/מערכת וואלה!, צילום מסך

"מפכ"ל המשטרה זה איש שלא מבין מהי תקשורת ומזה זכות הציבור לדעת" - כך אמר הבוקר (שלישי) כתב המשטרה של חדשות 2 משה נוסבאום, בפאנל "מבעד לדלתיים סגורות" בכנס העיתונות באילת. בפאנל השתתפו גם נצ"מ מירב לפידות דוברת משטרת ישראל, הדס שטייף מגלי צה"ל, דורון הרמן מחדשות 10, השופט בדימוס חנן אפרתי – לשעבר סגן נשיא בימ"ש השלום בת"א ושלי טפיירו מהערוץ הראשון. את הפאנל הנחה מנחם הורוביץ מחדשות 2.

נוסבאום אמר כי "אם אני סוקר את פעילותו של המפכ"ל, מבחינתי אני מאוכזב וזה מהול בתהייה. אני עדיין לא הצלחתי לפצח את האיש הזה. הוא סוג של אניגמה. פעם ראשונה שהביאו למשטרה איש מבחוץ. הציפיות היו גבוהות בגלל רשימת כישוריו. האם משהו השתנה? האם המשטרה השתנתה? האם הציבור מרגיש משהו אחר ושונה מול המשטרה. לצערי התשובה היא עדיין לא רבתי. הוא נושא בכישלון הזה. הוא הביא בשורה גדולה והבטחה והוא עדיין, למיטב ידיעתי, לא קיים".

עוד אמר נוסבאום: "בפיגוע הרצח שהיה בירושלים, המחבל נהרג. כל הרשתות הזרות פרסמו תוך שעתיים את שם המחבל. כל הציבור הפלסטיני ידע מי הוא ורק עלינו בתקשורת הישראלית נאסר עלינו בצו איסור פרסום שהוביל המפכ"ל לפרסם. חלפו כמה ימים והוא התעקש שהצו יישאר על כנו. כאשר אני ועמיתיי ניסינו לברר מדוע, נאמר לנו שמדובר בשיקולי חקירה. השב"כ שהוביל את החקירה, כבר ביום ראשון לא הפריע לו שיפורסם שמו של המחבל ובכל זאת המפכ"ל התעקש. השיקול שעמד לנגד עיני המפכ"ל לא היה תקשורתי. הוא לא רצה שזה ייצור תבערה בתקופת החגים. הוא פשוט רצה למנוע את פרסום שמו".

על כך לפידות השיבה: "השב"כ הוציאו הודעה שמבחינת השיקולים שלהם לא הייתה מניעה, אבל שזה נתון לשיקול המשטרה. הם לא הוציאו את ההודעה בראשון. השיקולים של המשטרה לא פחות חשובים משיקולים של השב"כ. יש שיקולי חקירה, אין שיקולי מפכ"ל. בואו נדייק בעובדות: משטרת ישראל היא הגוף שמוציא הכי הרבה הודעות לתקשורת. הכי הרבה במדינת ישראל". שטייף אמרה כי "בגלל מדיניות המשטרה כפי שהיא כעת, אנחנו ניזונים מהציבור, מעורכי דין ומאנשים במטרתם לנגח את המשטרה. אם אתם נלחמים על תדמית המשטרה, אתם עושים הפוך".

מפכ?ל המשטרה רנ?צ רוני אלשיך בוועדת הפנים של הכנסת בנושא איסוף חומרים על נבחרי ציבור בכנסת. 6 ביולי 2016. נועם מושקוביץ
מפכ"ל המשטרה, רוני אלשיך/נועם מושקוביץ

שטייף הוסיפה כי "מה שקרה בשנה האחרונה מאז נכנס אלשיך לתפקידו, זה שהוא בעצם קצת העתיק את אווירת השב"כ להתנהלות מול עיתונאים. אני אגב בעד מניעת הדלפות מחקירות כי זה עושה נזק מאד גדול לנו כאזרחים. אבל העובדה שהיום, בניגוד לעבר, אנחנו מתנהלים רק מול דוברים, ולא מול קצינים בכירים, לא מאפשר לנו לקבל את כל המידע הנחוץ. כרגע הדוברים האלה בחיתולים. כרגע הם עוד לא יודעים את כל העבודה. דוברת המשטרה היא בחורה מדהימה אבל היא עוד לא יודעת מה זה משטרה. היא מדבררת ומדברת בתקשורת על תכנים, כאשר האמינות כלפיה מהציבור לא גבוהה. כי היא לא מצויה עדיין".
הרמן טען כי "לפעמים אנחנו מעבירים לציבור מידע לא מספיק אותנטי. המפכ"ל קיבל החלטה שהקצינים מתרחקים מהתקשורת והדוברים מתקרבים. אבל הדוברים בהרבה מקרים לא יודעים לעשות את זה. אנחנו ממשיכים את הקשר שלנו עם קצינים. מי שפיתח את המקורות שלו במשך שנים עדיין נהנה ממקורות טובים".

טפיירו אמרה כי "אני כתבת במחוז ת"א והמרכז. בשבוע האחרון, הממוצע של 5 דוברים עובדים, 5 הודעות דוברות, מתוכם 2 על תפיסים סמים, שתיים על צווי איסור פרסום שבאים לסתום את הגולל בפני אזרחים מפני מידע שמגיע להם לדעת. אלשיך סגר את השאלטר. יש לי לא מעט מקורות, אבל תפקידה של התקשורת לפקח על חקירות קריטיות שמתנהלות. למשל, מאז קריסת החניון ברמת החי"ל, תלוי ועומד צו איסור פרסום על חקירה חשובה". לפידות השיבה כי לא נכון לבדוק סטטיסטית כמה אירועים היו, אלא על כמה אירועים יצאו הודעות. שטייף הוסיפה כי "אם אבי אשכנזי מוואלה לא היה מדווח על רצח בת"א בשבוע שעבר לא היינו יודעים עד עכשיו".

לפידות טענה כי "כל דוברי המשטרה יושבים פה בכנס כל שנה, וכל שנה הם שומעים את אותו הדבר. כל שנה אתם הכתבים יושבים פה ואומרים שדוברות המשטרה לא מקצועית. אולי תסתכלו על עצמכם ותבינו שמשהו אצלכם לא עובד". אבי אשכנזי אמר כי "לפידות אמרה שהמשטרה כפופה להנחיות היועמ"ש, היא רק שכח להגיד שהיא עושה את זה כשנוח לה. ראינו את סדרת הטלוויזיה על המשטרה וראינו איך מתבצעות חקירות, מה שאנחנו כתבי פלילים לעולם לא נראה. כזה יחות של המשטרה זה אפשרי. אבל כשהיא עוצרת באישון לילה אדם חף מפשע – זה כבר סודי ואסור לפרסם. חבל שהמשטרה מונעת אך ורק מיחסי ציבור".

לפידות השיבה כי "כל חומרי החקירה שיצאו ב'כחולים' צולמו לפני שנה ויצאו אחרי שהתיקים נסגרו. לא עברנו על החוק. הרעיון הגיעה לא מתוך המשטרה ואנחנו נעננו לבקשה זו. רצינו להראות לעם ישראל את העבודה הקשה והסזיפית של המשטרה". אשכנזי אמר כי "אם אני מגיע כהפקה טלוויזיות שעושה יח"צ למשטרה זה בסדר, אבל כעיתונאי זה כנראה לא בסדר".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully