וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הקרב בין "הארץ" לעיריית כפר סבא – והקשר לעו"ד של חדשות 2

13.12.2016 / 16:00

ציטוט של חבר אופוזיציה בעיריית כפר סבא בשולי כתבה ב"הארץ" גרם לעירייה לשלוח מכתב איום בתביעה כנגד העיתון - עליו חתום עו"ד נקדימון שייצג את חדשות 2 בתביעה של חזן נגד סגל. נקדימון: "אין מדובר ב'השתקה', אלא בדרישה לגיטימית של גורם שנפגע מפרסום"

מערכת עיתון הארץ ברחוב שוקן בתל אביב. שרון בוקוב
מערכת עיתון הארץ ברחוב שוקן בתל אביב/שרון בוקוב
בשבוע שעבר ביקשו חברי אופוזיציה במועצה מסמכים מהעירייה החושפים כמה ואיזה הליכים משפטיים נקטה נגד עיתונאים, אך למרות שהיא מחוייבת על פי החוק לחשוף את המידע תוך 3 ימים - היא עדיין לא עשתה זאת

מכתבי איום בתביעה כנגד עיתונאים הפכו לדבר שבשגרה, כאשר במוקד הפעם – עיריית כפר סבא נגד עיתון "הארץ". העירייה לא הייתה מרוצה מפרסום כתבה ב"הארץ" שבה הופיע ציטוט של חבר אופוזיציה כנגדה – שלא הוזכר בבקשת התגובה שהכתבת שלחה לדוברות העירייה. בתגובה, העירייה שלחה מכתב הדורש התנצלות ופיצוי בשווי 50 אלף שקל.

מי שמייצג את העירייה במכתב הוא עורך הדין ישגב נקדימון, המייצג גם את חדשות 2 וטיפל בתביעה של אורן חזן כנגד עמית סגל. ב"הארץ" הגיבו למכתב בכתבת פולו, ודרשו כי העירייה תחשוף מסמכים המעידים על מספר ההליכים המשפטיים שפתחה נגד עיתונאים.

מדובר בכתבה של לי ירון שפורסמה ב"הארץ" ב-30 בנובמבר תחת הכותרת: "בעלי עסקים בכפר סבא עתרו לבית המשפט: דורשים לסגור את הקניון החדש בשבת". בכתבה נכתב כי "בעלי החנויות הוותיקים טוענים כי קניון אושילנד בעיר פוגע בפרנסתם וגורם לאי-שוויון עסקי, וכי לא מדובר בסוגיה דתית. פתיחת הקניון ביולי האחרון שינתה את הסטטוס קוו בעיר, שבה רוב מרכזי הקניות סגורים בשבת".

העירייה ביקשה פיצוי והתנצלות על משפט ביקורתי כלפיה שהושמע מפי חבר אופוזיציה יו"ר סיעת מרצ בעיר, עילאי הרסגור-הנדין. במשפט, המופיע בסוף הכתבה ולא הובלט בכותרות, נטען כי "הפגיעה בעסקים הקטנים נובעת בראש ובראשונה מהזנחת מרכז העיר ולא מהמסחר בשבת. במקום להפוך את כפר סבא לבני ברק, יש לסייע לעסקים הקטנים, מה שלצערי העירייה לא עושה".

"הכתבת שלחה שאילתה חלקית שאינה בהלימה עם נושא הכתבה"

עו"ד נקדימון: "בפרסום האמור נכללו טענות כנגד העירייה, שביחס לחלק מהן לא התבקשה תגובה מטעמה. במכתבנו פורטו, בין היתר, טענות העירייה בהקשר זה והועלו דרישותיה לפרסום תיקון, הכחשה, הבהרה והתנצלות, ולתשלום פיצוי כספי"

ב-1 בדצמבר העירייה שלחה מכתב ממשרד עוה"ד ישגב נקדימון, שרון קיסר ופרופ' אריאל בנדור בדרישה לשלם 50 אלף שקל והתנצלות על "לשון הרע חמורה". למחרת המכתב, ב"הארץ" פרסמו פולו לכתבה שבה כתבו: "עיריית כפר סבא הפעילה משרד עורכי דין בניסיון להשתיק דברי ביקורת שפורסמו בשולי כתבה ב"הארץ" מפי חבר מועצת העיר. "הארץ" פנה לעירייה ולמשרד בבקשה לדעת כמה כסף ציבורי הושקע בניסיון למנוע את הביקורת, אולם לא נענה".

נקדימון וקיסר מייצגים גם את חדשות 2. בשנה האחרונה שמם עלה לכותרות כאשר ייצגו את החברה בתביעה של אורן חזן נגד עמית סגל, ודיבר לא מעט כנגד מכתבי השתקה הנשלחים לכלי התקשורת השונים, במטרה להפחיד אותם ולהניא אותם מפרסום כתבות. בכנס אילת האחרון הוא אף השתתף בפאנל שעסק בנושא תביעות השתקה. ואולם במקרה הזה, כאמור, נקדימון עבר לייצג את הצד השני - ששולח מכתבי איומים בתביעה על כלי תקשורת.

בתוך כך, ביום חמישי האחרון ביקשו חברי האופיזיציה בכפר סבא לקיים דיון דחוף בנושא ודרשו שעיריית כפר סבא לא תפתח בהליכים משפטיים נגד כלי תקשורת, לרבות מכתבי התרעה, ללא אישור מועצת העיר. הקואליציה בעירייה סירבה לאשר פתיחת הליכים משפטיים ללא אישור מועצת העיר. בעירייה מסבירים כי הסיבה נעוצה בכך שמועצת העיר מתכנסת רק פעם בחודש – ולכן לא ניתן להתנות פתיחת הליכים משפטיים במועצה שמתכנסת פעם בכמה שבועות.

מלבד זאת, ב"הארץ" וחברי האופוזיציה בעיריית כפר סבא טוענים כי העירייה מסרבת לחשוף כמה ואיזה הליכים משפטיים נקטה נגד עיתונאים, וכמה עלה המכתב ל"הארץ" – זאת בניגוד לחוק שמחייב את העירייה לחשוף מסמכים אלה לפי סעיף 140 א' לפקודת העיריות. חברי המועצה בקשו את החומרים בשבוע שעבר, ולפי החוק העירייה הייתה מחוייבת לענות להם תוך שלושה ימים.

מהעירייה נמסר בתגובה: "מדובר במקרה שבו כתבת של עיתון 'הארץ' שלחה לעירייה שאילתה חלקית שאינה בהלימה עם נושא הכתבה. עם היוודע המקרה שלחנו ל'הארץ' בקשה להבהיר ולהגיב באופן שוויוני בהתאם לנושא הכתבה, והם נענו לבקשתנו. באשר לבקשת המסמכים, חשוב לציין כי עיריית כפר סבא פועלת על פי חוק והחומר הרלוונטי יוגש לעיון חברי המועצה בימים הקרובים".

מנקדימון נמסר בתגובה: "משרדנו נותן ייעוץ משפטי לעיריית כפר סבא בתחום דיני לשון הרע. במסגרת זאת, נשלח על-ידינו בתאריך 1.12.2016 מכתב לעיתון 'הארץ' בגין פרסום שהופיע בו באותו יום. בפרסום האמור נכללו טענות כנגד העירייה, שביחס לחלק מהן לא התבקשה תגובה מטעמה. במכתבנו פורטו, בין היתר, טענות העירייה בהקשר זה והועלו דרישותיה לפרסום תיקון, הכחשה, הבהרה והתנצלות, ולתשלום פיצוי כספי. אין מדובר ב'השתקה', אלא בדרישה לגיטימית של גורם שנפגע מפרסום שנעשה עליו לתיקון הדברים שפורסמו ולפיצוי בגין הפגיעה שנגרמה לו. יצוין, כי בתאריך 7.12.2016 'הארץ' שיגר, באמצעות עורכי דינו, מכתב תשובה למכתבנו, שבו הוצע לעירייה להעביר תגובה לאותם דברים שתגובתה להם לא התבקשה בפרסום המקורי".

לא נמסרה תגובה מלי ירון.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully