וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עתירה: לאפשר לאסירים להתראיין ללא פיקוח שב"ס

20.12.2016 / 16:05

בלעדי: הסניגוריה הציבורית הגישה לביהמ"ש עתירה של אסיר המבקש להתראיין לכתב המשפט של ערוץ 10, אביעד גליקמן, בנוגע לתנאי הכליאה שלו. הסנגוריה: "הראיון נופל בגדר זכויותיו החוקתיות של העותר לחופש ביטוי ולכבוד האדם"

אילוסטרציה. ShutterStock
אילוסטרציה/ShutterStock

הסניגוריה הציבורית הגישה לבית המשפט המחוזי עתירה של אסיר המבקש להתראיין לכתב המשפט של ערוץ 10, אביעד גליקמן, בנוגע לתנאי הכליאה שלו. עוה"ד רענן גלעדי ועלי אבו לבן, המייצגים את האסיר מחמוד מגאדבה מטעם הסניגוריה הציבורית – מבקשים כי בית המשפט יורה לשב"ס להיפגש עם גליקמן על מנת לקיים את הריאיון, ללא צילום או הקלטה.

כיום, שב"ס לא מתיר לרוב לאסירים להתראיין, מלבד במקרים חריגים, כאשר האסירים טוענים לחפותם, ורק לאחר קבלת אישור חריג משב"ס. בעתירה, שהגיעה לידי וואלה ברנז'ה, עוה"ד מבקשים שיתנו למגאדבה להיפגש פנים מול פנים עם גליקמן - ולא רק להתכתב. בנוסף, הם דורשים שבית המשפט יורה לשב"ס לבטל את ההוראות הבלתי חוקיות, כהגדרתם, של נוהל הטיפול בפניית אסיר לפרסם דברים בציבור.

לטענת עורכי הדין, העתירה מעוררת שאלות עקרוניות ביניהן מידת הפגיעה בחופש הביטוי של אסירים המבקשים לשוחח עם כתבים באופן ישיר ובלתי אמצעי בין היתר על מנת להסביר להם על ליקויים בתנאי הכליאה. על פי העתירה, חלקים בפקודת שב"ס בעניין טיפול בפניית אסיר לפרסום דברים בציבור פוגעים באופן לא מידתי בזכותם של אסירים לקיים ראיון.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אביעד גליקמן/מערכת וואלה!, צילום מסך

"הדין מחייב את שב"ס לאפשר קיום מפגש בין הכתב לאסיר לצורך ראיון"

"לצד הזכויות החוקתיות לחופש הביטוי ולכבוד האדם, עומדת גם זכות הציבור לדעת על טענות אסירים באשר למתרחש בבתי הסוהר"

בעתירה נכתב כי "הדין מחייב את שב"ס לאפשר קיום פגישה ושיחה בין הכתב לעותר לצורך ראיון כמבוקש בעתירה זו, במסגרת הכלל ולמצער במסגרת החריג שבפקודת הנציבות: הראיון נופל בגדר זכויותיו החוקתיות של העותר לחופש ביטוי ולכבוד האדם. הדברים מקבלים משנה מובהקות לאור מטרתו של הראיון וחשיבותו הציבורית. פגיעה בזכויות אלה - לרבות במידת האפקטיביות של מימושן באמצעות הדרישה כי התקשורת בין הכתב לאסיר תהיה בכתב בלבד - טעונה הצדקה בהתאם לתנאי פסקת ההגבלה".

עוד נכתב כי "לצד הזכויות החוקתיות לחופש הביטוי ולכבוד האדם, עומדת גם זכות הציבור לדעת על טענות אסירים באשר למתרחש בבתי הסוהר. זהו אינטרס ציבורי ראשון במעלה, המחייב גם הוא טעמים כבדים להצדקת הפגיעה בו, לרבות פגיעה במידת האפקטיביות שלו".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

מיקום אסטרטגי, נוף מרהיב ודירות מפוארות: השכונה המסקרנת שנבנית במרכז

בשיתוף אאורה נדל"ן

"הציבור ניזון לרוב רק מכתבות שיוזם שב"ס"

בעתירה מציינים כתבה שפורסמה ב"ידיעות אחרונות" שבה הכתב צח שפיצן הוכנס על ידי שב"ס לשהות עם אסירים - אך מגאדבה טוען כי שפיצן לא היה עד לדברים מהותיים המתרחשים בכלא

מגאדבה נמצא בכלא מ-1996 לאחר שנגזר עליו מאסר של 21 שנים ו-5 חודשים, לאחר שהורשע בשוד ובסדרה של מעשי אונס אכזריים. הוא הגיש בעבר עתירות שכבר הובילו לשינוי נהלים של שב"ס – כמו שיפור תנאים בכלא איילון באגף המעבר. הוא ניסה במשך שנים לקבל אישור לקיים ראיון ישיר עם כתב, אך שב"ס לא אפשר זאת ומנע ממנו להיפגש עם כתבים שמגיעים לסיורים בכלא. לאחרונה, כשהגיע צוות טלוויזיה של חדשות 2 לכלא בו הוא מרצה את המאסר, בסנגוריה טוענים כי שב"ס העביר את מגאדבה בתואנת סרק לאיזור אחר - שאליו לא הייתה לצוות גישה.

עוד נטען בעתירה כי "לציבור קשה להיחשף בזמן אמת לטענות של אסירים, והוא ניזון לרוב רק מכתבות שיוזם שב"ס". בעתירה מציינים כתבה שפורסמה במוסף ראש השנה של "ידיעות אחרונות" תחת הכותרת "אני והתא". הכתב צח שפיצן הוכנס על ידי שב"ס לשהות עם אסירים בכלא רימונים – אך מגאדבה טוען בעתירה כי ניכר ששפיצן לא היה עד לדברים מהותיים רבים המתרחשים בכלא. כך למשל, בעתירה מצוין כי שפיצן לא נכח באירועי אלימות בכלא ולא צפה באופן שבו שב"ס מטפל באירועים כאלה; הכתב לא נכח בעת שנערך חיפוש בתאים ועוד.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully