נושאים חמים

"הארץ" תקף את קשת על "נעלמים" - אך הציע למשרד התפוצות מוסף תוכן שיווקי

בלעדי: לפני כחודש ביקר "הארץ" בחריפות את סרטה הדוקומנטרי של קשת "נעלמים", בשל התוכן השיווקי שמוצג בו - ואולם, לידי וואלה ברנז'ה הגיע מייל לפיו במקביל למתקפה גם "הארץ" הציע למשרד התפוצות להפיק מוסף שיווקי ברוח דומה

הנעלמים (צילום מסך)
המייל של "הארץ" (צילום מסך)

לפני כחודש ביקר "הארץ" בחריפות את סרטה הדוקומנטרי של קשת "נעלמים" מספר פעמים, בשל העובדה שמדובר בתוכן שיווקי של משרד התפוצות. ואולם, לידי וואלה ברנז'ה הגיע מייל לפיו באופן תמוה, כשבועיים לאחר הביקורת שהציג מעל דפי העיתון, גם "הארץ" ביקש לעשות קמפיין של תוכן שיווקי בשיתוף משרד התפוצות.

במייל שנשלח ב-5 בינואר, מנהלת הפרסום של "הארץ" הציעה למשרד התפוצות להפיק ולהפיץ ביחד מוסף שיווקי מיוחד. יש לציין כי לא מדובר במעשה לא לגיטימי מצד העיתון - להציע למשרד התפוצות להפיק מוסף תוכן שיווקי – ואולם יש לזכור כי באותה נשימה העיתון ביקר את הזכיינית על כך שעשתה את אותו הדבר עם ה"נעלמים".

כזכור, הטענה העיקרית של "הארץ" הייתה שקשת שידרה תוכן שיווקי בסרט בלי גילוי נאות, אך בזכיינית ערוץ 2 טוענים כי במהלך הסרט הופיע 4 פעמים גילוי נאות על כך שמדובר בתוכן שיווקי – באמצעות כתובית המציינת כי "הסרט הופק בשיתוף משרד התפוצות" ושקופית מיוחדת שהופיעה בסוף הסרט. עוד טוענים בקשת כי בניגוד לטענות "הארץ" - על כך שקשת העסיקה עבור הסרט את המערכת העיתונאית של הזכיינית - הסרט הדוקומנטרי לא הוצג כתוכן חדשותי בשום שלב, והוא עמד בכללי הרשות השנייה לשידור תוכן שיווקי.

במסגרת הקמפיין שהיה ל"הארץ" נגד הזכיינית בחודש האחרון, בעקבות שידור סרטו הדוקומנטרי של יואב לימור על תופעת ההתבוללות בארה"ב, תקף העיתון מספר פעמים את קשת: בין היתר בכתבה, במאמר מערכת ובטור ביקורת טלוויזיה של רוגל אלפר. מבקר הטלוויזיה של "הארץ" תקף את קשת ואת שר החינוך בנט, ואף כתב כי מדובר בסרט "שואה גזעני" – מה שגרר ביקורת חריפה מצד מועצת העיתונות שכינתה את הטור "זיהום מילולי", והן מצד ח"כ שלי יחימוביץ אשר טענה כי "מדובר בטקסט מטורלל שלא ידע יד עורך".

הנעלמים (צילום מסך)
הגילוי הנאות שהופיע בסרט (צילום מסך)

"הארץ": "ההצעות היו לתוכן שיווקי בהתאם לכללים"

מ"הארץ" נמסר בתגובה: "לא תקפנו את קשת על שהעלתה תוכן שיווקי של משרד התפוצות אלא שיצרה בעקבות תשלום שקיבלה תוכן במסגרת לוח השידורים שלה על פי מטרות של לקוח מסחרי, ואף העסיקה לשם כך את המערכת העיתונאית, כשיואב לימור לוהק בהפקה המסחרית הזאת בתפקיד עיתונאי כדי להוליך שולל את הצופים שמדובר כאן בתוכן של המערכת העיתונאית. אין צורך לומר ששימוש כזה בעיתונאי מנוגד לכללי האתיקה העיתונאית. הציון 'בשיתוף משרד התפוצות' שנזכר בכתבה עדיין משאיר את האשליה שזה תוכן מערכתי בעינה".

"ההצעות שלנו למשרד התפוצות אכן היו לתוכן שיווקי אשר כמקובל ב'הארץ' ובהתאם לכללי האתיקה אינו נכתב על ידי עיתונאים של מערכת העיתון, בניגוד למה שעשתה קשת, הוא מוצג בפורמט שונה, בפונט ובגרפיקה שונה מן החומר המערכתי ומזוהה במפורש כתוכן מקודם".