וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בכיר לשעבר באוצר: "חודורוב פופוליסט חסר השכלה כלכלית"

וואלה ברנז'ה

6.2.2017 / 19:06

יועצו של שר האוצר לשעבר שטייניץ תקף את מתן חודורוב בעקבות סדרת כתבות שלו על שוק השכירות הישראלי. עומר מואב: "חושב שלראיין אנשים 'מהשטח' זה תחליף לתחקיר רציני". חודורוב: "בחיים עצמם יש גם צעירים שצריכים לגור במציאות שבה אין מספיק דירות"

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
מתן חודורוב/מערכת וואלה!, צילום מסך
"פשוט מייאש. חודורוב, ולמעשה כל התקשורת, מטעים את הציבור, הפוליטיקאים הפופוליסטים מגיבים בהצעות חוק מזיקות, והציבור המוטעה ישלם את המחיר. אם רוצים להוריד את שכר הדירה יש רק דרך אחת: להגדיל את ההיצע"

פרופ' עומר מואב, לשעבר היועץ הכלכלי של יובל שטייניץ – בימים שכיהן כשר האוצר – תקף היום (שני) בפוסט בפייסבוק את הכתב הכלכלי של חדשות 10, מתן חודורוב. זאת בעקבות סדרת כתבות מגזין של חודורוב המשודרת בימים אלה במהדורת החדשות המרכזית של הערוץ, תחת הכותרת "שוק השכירות הישראלי הפרוץ – כיצד לבלום את הזינוק בשכר הדירה?".

מואב כתב כי "לפי הקדימון לסדרת הכתבות של מתן חודורוב על שוק השכירות ופיקוח שכר דירה, אנחנו צפויים לקבל עוד הטפה פופוליסטית שמתעלמת מהעובדות החשובות לגבי פיקוח שכר דירה: שוק שחור, תחזוקה לקויה, מחסור והרס של שוק השכירות. האיש שמלמד את הציבור בישראל את רזי הכלכלה הוא פופוליסט חסר כל השכלה והבנה כלכלית, שחושב שלראיין אנשים "מהשטח" זה תחליף לתחקיר רציני".

הוא הוסיף כי "כמובן שפונים להטעיה הרגילה: כאילו הבעיה היא שמול הזכות לחיות בדירה בשכירות באיכות סבירה ובמחיר סביר עומדת אידאולוגיה קפיטליסטית שמקדשת את זכות הקניין. כמובן שלזלזול בזכות הקניין יש השלכות חמורות על היכולת של כלכלה לצמוח ולחלץ אנשים מעוני, אבל זה בכלל לא הנימוק המרכזי נגד פיקוח שכר דירה!".

לסיכום כתב: "פשוט מייאש. חודורוב, ולמעשה כל התקשורת, מטעים את הציבור, הפוליטיקאים הפופוליסטים מגיבים בהצעות חוק מזיקות, והציבור המוטעה ישלם את המחיר. אם רוצים להוריד את שכר הדירה יש רק דרך אחת: להגדיל את ההיצע. כל היתר זה שמן נחשים. רק לחץ ציבורי על הממשלה לפעול להגדלת ההיצע, בלי שטויות וקסמים, יוביל לירידת מחירי הדירות והשכירות".

"דיקטטורת השוק של עומר מואב"

"בחיים עצמם יש גם צעירים, שצריכים לגור - ועכשיו - במציאות שבה אין מספיק דירות, ולכן כוחות השוק כשלעצמם לא יובילו לריסון המחירים בטווח הנראה לעין. כפי שיכולת לראות אתמול, מדינות רבות במערב עודן מקיימות משטר של פיקוח על שכר הדירה"

חודורוב לא נשאר חייב והגיב בפוסט משלו, שבו טען כי "חשוב שנעסוק פעם אחת בדלגיטימציה גסת הרוח שזועקת מהפוסט שלך, כלפי מי שמביע עמדה שונה; בתפיסה השטחית והמתנשאת שלפיה לכל בעיה כלכלית יש פתרון מדעי נכון ויחיד, לצד המוני פופוליסטים טועים; כאילו פרופסורה מקנה כשלעצמה למי שמתהדר בה עם ארשת חשובה, סמכות מדעית עליונה לקבוע מה מועיל ומה מזיק, מי מקצוען ומי דמגוג, מי צודק ומי 'מטעה'. המציאות, מה לעשות, מורכבת הרבה יותר מכפי שאתה מוכן להודות. היא לא עשויה רק מזכות הקניין, מתמריצי התנהגות למשקיעים או מעקומות ההיצע והביקוש שאתה מלמד בקמפוס".

הוא הוסיף כי "בחיים עצמם יש גם צעירים, שצריכים לגור - ועכשיו - במציאות שבה אין מספיק דירות, ולכן כוחות השוק כשלעצמם לא יובילו לריסון המחירים בטווח הנראה לעין. כפי שיכולת לראות אתמול (כי בניגוד לדבריך שודר לא רק פרומו, אלא פרק שלם), מדינות רבות במערב - וביניהן גרמניה, הולנד וניו יורק - עודן מקיימות משטר של פיקוח על שכר הדירה, גם אם בהיקפים משתנים, בדיוק מן הטעם הזה".

חודורוב טען כי "אפילו בסטנדרטים הניאו-ליברליים הקיצוניים שלך, אני לא חושב שתאשים אף אחת מהממשלות שם בנטיות בולשביקיות; אבל מהן כמה מעצמות כלכליות, בעלות כלכלה חופשית מבוססת, מול הפרופסור הכל-יודע? מיהם שר השיכון ההולנדי (אגב - איש המפלגה הליברלית דווקא), או עשרות מיליוני הדיירים שנהנים ממגורים בדירות מפוקחות, לעומת דיקטטורת השוק של עומר מואב?".

עוד כתב, "הגיע הזמן לנפץ עוד מיתוס: לא רק למי שמציע לשקול לפקח על כשל שוק יש אג'נדה, אלא גם - ובעיקר - למי שדורש, באופן סדרתי, להימנע מכל התערבות. העמדה הזו, הכאילו פסיבית, משחקת לעיתים קרובות לידיהם של בעלי האמצעים - ומנציחה פערים בחברה, במקרה שלנו בין-דוריים. 9 שנים ממתינים בדירות מתפוררות הצעירים, חלקם כבר הפכו בני 40, עד שאלוהי ההיצע והביקוש יאפשרו להם לשכור נכס ראוי למגורים. שנה אחת מתוכן ישבת אתה באוצר וחילקת עצות לשר האוצר שטייניץ, שלא בדיוק הובילו לשינוי המגמה המיוחל בבעיה המטרידה ביותר את הציבור. כשאחרי כל זה הרשית לעצמך ללגלג על עיתונאי שהעז לבחון איך בעולם התמודדו עם סוגיות כאלה, לא באמת לעגת רק לי אלא למאות אלפי שוכרים בישראל".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

איך הופכים אריזת פלסטיק לעציץ?

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully