וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לא רק ה"מהפך": הרגעים הגדולים של "מבט"

11.5.2017 / 12:30

מקונצרט המסיכות בשנות ה-90, ועד לנאום הצ'חצ'חים בשנות ה-80, סיקור מלחמות ואירועים מכוננים אחרים - מהדורת החדשות של הערוץ ה-1 שזורה בהיסטוריה של ישראל כי היא זכתה לתעד אותה בלעדית במשך שנים. וואלה ברנז'ה ליקטה חלק קטן מהרגעים הגדולים

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
חיים יבין/מערכת וואלה!, צילום מסך

"מבט" זכתה לפריווילגיה עצומה בעולם התקשורת - כאשר במשך עשרות שנים היא הייתה מהדורת החדשות היחידה בישראל. כך נוצר המצב שהשבוע, עם מותה של המהדורה, התוודענו אליו עוד יותר: "מבט" שזורה בהיסטוריה של מדינת ישראל, כי במשך שנים היא הייתה המהדורה היחידה שזכתה לתעד את אותה היסטוריה.

הערוץ הראשון עלה לאוויר בסוף שנות ה-60, בדיוק בזמן לקראת שנות ה-70 שהיו גדושות באירועים מחוללים שמהדורת החדשות של הערוץ הראשון סיקרה: מה"מהפך" של חיים יבין ב-1977 כשמח"ל זכתה לראשונה בבחירות, דרך "אנחנו במפה ואנחנו נשארים במפה" של טל ברודי, כשמכבי ת"א זכתה לראשונה באליפות אירופה באותה שנה, ועד לשידור אירועים מורכבים כמו מבצע אנטבה ב-1976 וחטיפת מטוס סבנה ב-1972, וכן ביקור סאדאת ב-1977 ושידור הסכם השלום עם מצרים בשנת 1979.

בנוסף לכך, זכור הסיקור מהשטח של הכתב הצבאי דאז ברשות, רון בן ישי, שדיווח תחת אש במלחמת יום הכיפורים. כמו גם הראיון של ראש הממשלה יצחק רבין ז"ל ב-1977 ליעקב אחימאיר כאשר במהלכו הוא הודיע על התפטרותו בעקבות פרשת חשבון הדולרים.

חטיפת מטוס סבנה

מבצע אנטבה

ביקור סאדאת בישראל

סיקור מערכות בחירות בערוץ ה-1

רון בן ישי מדווח תחת אש במלחמת יום הכיפורים

גם שנות ה-80 לא היו שקטות במיוחד, עם נאום הצ'חצ'חים של דודו טופז והתגובה של ראש הממשלה מנחם בגין שהגיעה בעקבותיו, סיקור משבר מניות הבנקים באמצע העשור והצגת תוכנית הייצוב הכלכלית. זה גם היה העשור שבו מהדורת "מבט" עברה לראשונה לשדר בצבע, בתאריך 16.02.1983.

במהלך מלחמת לבנון ה-1 תיעד העיתונאי דן סממה ז"ל חיילי מילואים ששרו "רד אלינו אווירון, קח אותנו ללבנון, נילחם בשביל שרון ונחזור בתוך ארון". לקראת סוף העשור, שידר עורך חדשות החוץ דויד ויצטום את האירוע המכונן של נפילת חומת ברלין.

נאום הצ'חצחים והתגובה של בגין

נפילת חומת ברלין

דן סממה ז"ל במלחמת לבנון ה-1

שנות ה-90 נפתחו במלחמת המפרץ הראשונה, עם "קונצרט המסיכות" כאשר באחד הרגעים הזכורים ביותר במלחמה הערוץ הראשון שידר קונצרט של הפילהרמונית בניצוחו של אייזיק שטרן, כאשר במהלך הקונצרט הושמעה אזעקה וכל הקהל שם מסיכות אב"כ.

זה גם היה העשור שבו הערוץ הראשון נאלץ לראשונה להתמודד עם תחרות, עם עלייתו לאוויר של ערוץ 2. אירועים נוספים שבלטו היו כמובן הסיקור של רצח רבין, כאשר מי שהגיש את המבזק הראשוני היה גלעד עדין, ומי שדיווחה מהשטח הייתה הכתבת אילה חסון. מאוחר יותר חשפה חסון את אחת מהפרשיות הזכורות והמדוברות ביותר, פרשת בר-און חברון. קצת לפני שעברה לערוץ 10, לפני כשנה וחצי, חשפה חסון ב"היומן" גם את פרשת גל בק.

קונצרט המסיכות

רצח רבין

פרשת גל בק

למרות הסגירה - עיתונאי הרשות המשיכו לעבוד כרגיל ולספק את הסחורה: אחד מהסקופים הגדולים ביותר בשנה האחרונה שייך לעורך חדשות החוץ אורן נהרי - שמאז הספיק לעבור לוואלה! NEWS ולשמש באותו התפקיד - שחשף כי אבן מאזן היה בעבר סוכן קג"ב.

ואולם, לעיתים קרובות המשברים שעברו על השידור הציבורי לא פסחו על "מבט" והעובדים אף שיבשו את המהדורה כחלק מהמחאה שלהם נגד ההנהלה והממשלה. בחודשים האחרונים, לקראת סגירת הרשות, העובדים התפרצו לאולפן ומחו נגד הפיטורים הצפויים.

השבוע ביום שלישי, עם שידור המהדורה האחרונה של "מבט" - עובדה שעליה נודע רק כשעה לפני כן, עם הודעתו של הכנ"ר - התכנס צוות המערכת, המגישים והכתבים באופן מיידי באולפן והקדישו את רוב המהדורה למשדר הפרידה המיוחד שאולצו להרים בחופזה.

החשיפה שאבו מאזן היה סוכן קג"ב

התפרצות עובדים למהדורה

המהדורה האחרונה

צוות המגישים של "מבט" התחלף כצפוי פעמים רבות לאורך השנים: המגיש המזוהה ביותר עם המהדורה הוא חיים יבין - שהגיש אותה במשך כ-40 שנה. מלבדו הגישו את מבט גם דניאל פאר, רם עברון, מירב מילר וינון מגל, עודד שחר, יעקב אחימאיר, יעקב אילון ובחודשים האחרונים הגישו את המהדורה אמיר בר שלום ומיכל רבינוביץ'. הפרשייה הזכורה ביותר שנגעה לזהות המגיש הייתה מינויה של גאולה אבן לתפקיד ב-1997, כאשר יבין הודיע על פרישתו הראשונה. ואולם, זמן קצר לאחר מכן יבין שב לתפקיד וגאולה נדחקה ממנו.

המהדורה הראשונה של חיים יבין

המהדורה האחרונה של חיים יבין

גאולה אבן מגישה את "מבט"

המהדורה האחרונה של יעקב אילון

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully