וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מאסף הראל ועד שי חי: זינוק בתלונות הצופים על ערוצים 2 ו-10

29.8.2017 / 8:30

מספר התלונות לרשות השנייה זינק ב-25% בשנת 2016, כשעיקר העלייה נבעה מתלונות על תכנים המשודרים בערוצי הטלוויזיה. נציב פניות הציבור: "הממצאים מעידים על חוסר נחת הולך וגובר של הצופים על תכניות טלוויזיה ותכנים חדשותיים". ועל מי התלוננו הכי הרבה?

שי חי. יואב דודקביץ'
שי חי/יואב דודקביץ'
מספר התלונות שהוגשו בנושא אתיקה בשידורי החדשות והאקטואליה בטלוויזיה וברדיו עלה. עוד עולה מהדו"ח כי כל תלונה שלישית שהוגשה ב-2016 נמצאה מוצדקת

מספר התלונות לרשות השנייה לטלוויזיה ולרדיו זינק ב-25%, מ-3,983 בשנת 2016 לעומת 2,966 ב-2015 – כך עולה מדו"ח נציבות תלונות הציבור. עיקר העלייה נבעה מתלונות על תכנים המשודרים בערוצי הטלוויזיה, שעלה מ-2,345 ל-2,959. לפי הדו"ח, 74% מהתלונות עסקו בתכני טלוויזיה, 12% בלבד ברדיו ו-14% בנושאים כלליים.

ברשות מציינים כי גם מספר התלונות שהוגשו בנושא אתיקה בשידורי החדשות והאקטואליה בטלוויזיה וברדיו עלה. עוד עולה מהדו"ח כי כל תלונה שלישית שהוגשה ב-2016 נמצאה מוצדקת. בסך הכל נרשמה עלייה משמעותית במספר התלונות על תכנים פוגעניים, תכנים חדשותיים, אתיקה בשידור ואמירות פוגעניות של שדרי רדיו.

הגורמים העיקריים לעלייה בתלונות בתחום הטלוויזיה: שי חי ואסף הראל. מהדו"ח עולה כי עיקר העלייה בתלונות בתחום הטלוויזיה נבע ממאות תלונות שהתקבלו בעקבות אמירות פוגעניות בתכניתו של אסף הראל בערוץ 10 ו"מהתנהגויות פוגעניות של המתמודד שי חי בתוכנית 'האח הגדול'", נכתב בדו"ח.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אסף הראל/מערכת וואלה!, צילום מסך
מספר התלונות על אתיקה בשידור במהדורות החדשות ובתוכניות האקטואליה - ובכללן חוסר איזון בדיווחים חדשותיים, הבעת דעה של מראיינים ומגישי חדשות והתנהגות מראיינים - עמד על כ-700 תלונות לעומת 362 תלונות ב-2015

בתחום הרדיו: מספר התלונות כנגד תחנות הרדיו האזוריות הוכפל: 453 תלונות בשנת 2016 לעומת 248 תלונות בשנת 2015. 88% מכלל התלונות שהתקבלו בשנת 2016 על תכנים המשודרים בתחנות הרדיו האזוריות היו כנגד תכניות.

בתחום האקטואליה והחדשות: מספר התלונות שהתקבלו כנגד תכנים חדשותיים בטלוויזיה עלה משמעותית - 801 תלונות לעומת 564 תלונות ב-2015. במקביל, מספר התלונות על אתיקה בשידור במהדורות החדשות ובתוכניות האקטואליה - ובכללן חוסר איזון בדיווחים חדשותיים, הבעת דעה של מראיינים ומגישי חדשות והתנהגות מראיינים - עמד על כ-700 תלונות לעומת 362 תלונות בשנת 2015.

שר התקשורת, איוב קרא, מסר: "הדו"ח מציג עלייה בהיקף התלונות בדגש לעניין אמירות ותכנים פוגעניים יחד עם חוסר איזון בתכנים החדשותיים. אני קורא לערוצים ולרשות השנייה לפעול בכל דרך למיגור התכנים הפוגעניים. במקביל, נמשיך לפעול כדי להרחיב את מגוון הדעות בערוצי החדשות בישראל, תוך מתן אפשרות לערוצים נוספים לשדר חדשות ולייצר תחרותיות בתחום".

נציב פניות הציבור, דוד רגב, אמר: "ממצאי הדוח מעידים על חוסר נחת הולך וגובר של הצופים על תכניות טלוויזיה ותכנים חדשותיים. הצופים זועמים על אמירות פוגעניות, תכנים פוגענים ותכנים אלימים המשודרים בערוצים השונים. ניתוח הנתונים מצביע בנוסף על דרישה של הציבור לתכנים חדשותיים נקיים ואובייקטיבים יותר. מהזינוק בהיקף התלונות הנוגע לאתיקה בשידור עולה כי לא מעט מהצופים סבורים כי התכנים החדשותיים אינם מאוזנים, מוטים לצד זה או אחר וכי בלא מעט פעמים עולה חוסר נחת מכך שמגישי מהדורות ומראיינים מביעים את דעותיהם. מתלונות עולה כי הצופים מצפים לחדשות 'נקיות' יותר. על הזכייניות לתת את הדעת על כך".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

זה כל כך טעים ופשוט: מתכון לבננות מקורמלות

בשיתוף חברת גליל
מחוץ לביתו של אלאור אזריה ברמלה רגע לפני כניסתו לכלא 9.8.17. מגד גוזני, מערכת וואלה! NEWS
יורם שפטל/מערכת וואלה! NEWS, מגד גוזני

יו"ר הרשות, אוה מדז'יבוז', מסרה: "חשיבותו של דו"ח פניות הציבור הוא לא רק הטיפול בהפרה נקודתית כזו או אחרת, אלא בכך שיש בו כדי להצביע על מגמות בחברה הישראלית ועל אופיו של הצופה הישראלי. העלייה המשמעותית במספר התלונות מצביעה על השינוי שעובר הציבור בשנים האחרונות: מצפייה פאסיבית וכזו שמקבלת בהכנעה את מה שמשדרת לא התקשורת, לצופה פעיל ושאינו מהסס לדרוש ולפעול למען תוכן אובייקטיבי ונגד כזה שאינו נראה לו הולם וראוי".

עוד אמרה, "הדו"ח מעלה גם את אפקטיביות הטיפול של הרשות השנייה לצד החשיבות שבהמשך הפניות מצד הציבור בנושא. אלה הובילו לירידה במספר התלונות נגד פרסומות ששודרו בטלוויזיה, דבר המעיד כי המפרסמים מפנימים כי הצופים אינם מעוניינים בפרסום פוגעני וכי בחירה בדרך זו, צפויה לפגוע במפרסמים. אפשרויות הפנייה מצד הצופים הפכו למגוונות יותר הודות לטכנולוגיה ואני קוראת לציבור לנצל את מגוון הפלטפורמות ולהמשיך לפנות לנציב התלונות. בכך לסייע לרשות השנייה להמשיך ולשמר את מעמדה כרגולטור הפועל למען האינטרס הציבורי".

המנכ"ל בפועל של הרשות, ניר שוויקי, אמר כי "משנה לשנה הדו"ח מעיד על רצונו של הציבור להיחשף לתכנים איכותיים ומאוזנים ככל האפשר הן בחדשות, הן בתכנים והן בפרסומות. העובדה שהנושא המוביל את התלונות הוא בנושאים האתיקה מעיד כי הדרישה של הצופים הישראליים עלתה קומה ואינם מסתפקים רק בשמירה על אוכלוסיות שונות אלא דורשים איזון פוליטי, דיווחים מדויקים והימנעות מהבעת עמדות בחדשות. העלייה במספר התלונות שנמצאו מוצדקות מצביעה על הטיפול הבלתי מתפשר של הרשות השנייה ונציבות הפניות אשר הולכות כל העת על הקו הדק שבין שמירה על האינטרס הציבורי לבין שמירה על חופש הביטוי וחופש העיתונות בישראל".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully