וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"בכל מקרה שבו ניתנת לשוטרים סמכות להגביל סיקור עיתונאי, הם מנצלים אותה"

2.10.2017 / 14:21

"משטרת ישראל מדברת גבוהה גבוהה על חשיבות הסיקור ועל הצורך לייצר 'מדיניות מאוזנת', אך בפועל מתווה מדיניות אחרת" - כך לדברי ארגון העיתונאים, זאת בתגובה למסמך שהפיצה המשטרה לפיו שוטרים יוכלו למנוע סיקור בטענה ש"יסלים אווירה של אלימות"

המפכ"ל אלשיך התייחס להסרת אמצעי הבטיחות במתחם ואמר כי "הדרג המדיני הוא שמכריע". גדעון צנטנר
המפכ"ל אלשיך התייחס להסרת אמצעי הבטיחות במתחם ואמר כי "הדרג המדיני הוא שמכריע"/גדעון צנטנר

"משטרת ישראל מדברת גבוהה גבוהה על חשיבות הסיקור העיתונאי ועל הצורך לייצר 'מדיניות מאוזנת', אך בפועל מתווה מדיניות שמאפשרת לשוטרים לפגוע באופן לא מידתי בעבודת העיתונאים ולהגביל את הסיקור של אירועים חדשותיים" - כך מגיב היום (שני) ארגון העיתונאים למסמך שהפיצה היועצת המשפטית של המשטרה, תנ"צ אילת אלישר, בשבוע שעבר.

לפי המסמך, אשר תוכנו פורסם היום ב"הארץ", שוטרים יוכלו לאסור על עיתונאים לסקר התרחשויות בנימוק שנוכחותם במקום "תסלים אווירה של אלימות" או תביא להפרת צו איסור פרסום. המסמך, שהופץ לכל מפקדי המרחבים והתחנות במשטרה, נועד להנחות שוטרים כיצד לפעול מול עיתונאים בשטח.

המסמך הופץ בעקבות הסיקור של הפגנות החרדים בירושלים והפגנות הנכים, שתיעודן הביך את המשטרה והביא לביקורת ציבורית נרחבת על התנהלותה. אלישר מציינת בו באיזה נסיבות רשאי המפקד בשטח למנוע גישת עיתונאים למוקד הסיקור. בין היתר, היא מזכירה "קיומה של סכנה לחיי אדם או לשלמות גופו, לרבות קיומו של חשש כי כניסת העיתונאי תסלים אווירה של אלימות לרמה העלולה לסכן חיי אדם".

מארגון העיתונאים נמסר בתגובה: "בהנחיותיה המשטרה מגבילה באופן תקדימי את היכולת של עיתונאים לאסוף (בשונה מלפרסם) מידע שיש עליו צו איסור פרסום, וזאת בהמשך למדיניות שלה בשנים האחרונות להוציא באופן בלתי מידתי צווי פרסום שפוגעים בזכות הציבור לדעת. כפי שנכתב בהנחיות עצמן, הן גובשו בעקבות עתירת ארגון העיתונאים לבג"ץ, שבה הארגון דרש להורות למשטרה להפסיק לפגוע בסיקור העיתונאי ולפרסם נהלים ברורים ושקופים להתנהלות של שוטרים מול עיתונאים. הארגון מברך על כך שלראשונה מפורסמים כאלה נהלים באופן פומבי - מה שמאפשר לקיים עליהם דיון ציבורי ומשפטי. הארגון יציג בפני המשטרה ובג"ץ את ההסתייגות מתוכן המסמך ויפעל כדי לוודא שהנהלים ישונו ותיפסק הפגיעה המתמשכת של המשטרה בעבודה העיתונאית שתכליתה לשרת את הציבור".

עוד נמסר כי "מהניסיון עולה, כי בכל מקרה שבו ניתנת לשוטרים סמכות להגביל סיקור עיתונאי, הם מנצלים אותה. כשנקבע בחוק כי במקרים חריגים תוכל המשטרה לבקש מבית-משפט איסור פירסום של חקירות פליליות, הפכה המשטרה את הסמכות לשיגרה: כמעט בכל חקירה חשובה, המעניינת את הציבור, מתבקש בית-המשפט להוציא צו איסור פירסום".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully