וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שר התקשורת: "הציבור בישראל לא רוצה את התאגיד"

17.10.2017 / 14:15

במסיבת עיתונאים לרגל פיצול ערוץ 2 המתקרב, התייחס קרא לסוגיות בוערות נוספות בשוק התקשורת – ובראשן המהלך לסגירת התאגיד: "יש לבחון הקמת קרן לשידור הציבורי להפקות מקור בסך 100 מיליון שקל שבאמצעותה אני מחזק את הערוצים המסחריים"

איוב קרא. יוסי זליגר,
איוב קרא/יוסי זליגר

שר התקשורת איוב קרא קיים היום (שלישי) מסיבת עיתונאים לרגל פיצול ערוץ 2 המתקרב, והתייחס גם לסוגיות בוערות נוספות בשוק התקשורת – ובראשן המהלך החדש שמתגבש בממשלה לסגירת התאגיד.

שר התקשורת ממשיך לטעון שמבחינתו, הוא לא רואה הצדקה בהמשך השידור הציבורי בשביל אחוז צפייה נמוך: "האם בשביל 1.5% רייטינג קופת המדינה צריכה לשלם 800 מיליון שקל? אני רוצה לבחון הקמת קרן לשידור הציבורי להפקות מקור בסך 100 מיליון שקל שבאמצעותה אני מחזק את הערוצים המסחריים במכרזים. יש לנו אפשרות לחסוך למדינה 700 מיליון שקל לפי הערכות. גם ככה אין מקום לעוד ערוצים".

בשיחה עם וואלה ברנז'ה, קרא ניסה להסביר מה עומד מאחורי המהלך לסגירת התאגיד, מה יקרה אחרי הפיצול של ערוץ 2, ומה לגבי יישום המסקנות הסופיות של דו"ח פילבר.

למה לפגוע דווקא בערוץ הציבורי?

"הוא לא מצדיק את עצמו".

הרייטינג שלהם קצת עלה.

"אבל הממוצע הוא 1.5% - האם זה שווה 800 מיליון שקל לקופה?".

ערוץ ציבורי לא נמדד ברייטינג.

"אני שואל, האם זה שווה למדינה? אם תעשי סקר – אנשים לא רוצים את זה. הציבור בישראל לא רוצה את זה. רואים את זה בכל סקר. זה לא מתקדם. ערוץ 10 עולה 150 מיליון. ערוץ ממוצע עולה 150 מיליון. למה 800 מיליון שקל? גם תומכי התאגיד לא מצדיקים הוצאה כזו גבוהה".

אז למה הקימו אותו מההתחלה?

"כי אולי חשבו שאפשר להרים דבר שהוא יצליח. אני לא באתי בדעות קדומות, אני הלכתי לבקר אותם, הצעתי להם לשדר את המשחק המרכזי, והם לא הסכימו. אם זה לא פה – אז מה כן?"

מאיפה בכלל דרעי התחיל לטפל בנושא הזה?

"אני ישבתי איתו והוא אמר לי, אני משתגע רוצים כסף לנכים ולרשויות - ואין. אבל יש לשידור ציבורי שלא תורם כלום ועם 1.5% רייטינג. אז אפשר במקום זה שיילך לנכים, לבעלי מוגבלויות. יש הרבה כסף מבוזבז. ניסינו כמעט חצי שנה לתת להם צ'אנס. זה לא משתנה ולא הולך לשום מקום – אז דרעי אמר לי שהוא יישמח להוביל מהלך, כי אני הרמתי ידיים. אני ניסיתי, מאוד רציתי לעזור, אין לי דעה קדומה עליהם".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

"מהפיכת קרא המשופרת"

"תמיד המציאות והרגולציה מייצרת מצב שהציבור קובע מי יהיה. ואז התחרות עצמה תייצר מצב אובייקטיבי שבעצם לכולם יהיה אם הם יעבדו נכון, אנחנו מקלים עליהם בהרבה רגולציה. זה הרבה כסף בפועל"

לגבי הפיצול – למה אין סרטון הסברה לצופים שמסביר מה הולך לקרות, הסרטון היחיד שראיתי הוא של גורי אלפי מקשת.

"תהיה שקופית בערוצים שמפנה לאן הערוץ וזה ההסבר בעד עצמו".

מימון (מוני) שמילה, מנכ"ל בפועל של משרד התקשורת: "הוט ויס עידכנו את הלקוחות שלהם באמצעות סמסים. גם קשת, רשת וערוץ 10 בימים האחרונים מסבירים בערוצים שלהם לצופים על המהלך. הרגולטור לא צריך להתערב איפה שהעסק עובד. הערוצים ישווקו את זה מספיק חזק כדי שכולם ידעו. ועדיין השר החליט את ה-4 חודשים לשדר את השקופית בערוצים שיוחשכו".

מה אם כמה חודשים אחרי הפיצול שתי זכייניות יבקשו להתאחד?

קרא: "אסור להם על פי החוק".

שמילה: "ברגע שיגיעו בקשות למיזוגים הכל ייבחן. זה לא שחור לבן. צוות מקצועי יצטרך לבחון האם יש פה ריכוזיות, הגבלים עסקיים, המשרד כרגולטור, המועצות הרלוונטיות".

קרא מציין שהזכייניות לא יכולות להתחבר על פי ההגבלים העסקיים. להערכות בשוק שמדברות על כך שאחת הזכייינות תקרוס לאחר הפיצול – קרא טוען כי "אין הערכות, זה הכל סיפורים כדי למנוע את הפיצול". שמילה אמר כי "גם על גולן טלקום סיפרו שיום אחד היא תקרוס וסלקום תצטרך לקנות אותה".

קרא טוען כי "תמיד המציאות והרגולציה מייצרת מצב שהציבור קובע מי יהיה. ואז התחרות עצמה תייצר מצב אובייקטיבי שבעצם לכולם יהיה אם הם יעבדו נכון, אנחנו מקלים עליהם בהרבה רגולציה. זה הרבה כסף בפועל".

אז אתם עושים לזכייניות "הישרדות"?

"אני לא אמרתי מה. אנחנו בודקים כמה אפיקים לעזור להם ברגלוציה. אנחנו הולכים לרפורמה בכל הערוצים. יהיה פה שוק חופשי".

מתי ייושמו המסקנות של דו"ח פילבר הסופי?

"זה נקרא מהפיכת קרא המשופרת. מה שהיה פילבר - מינוס פלוס דברים שאנחנו מתאימים למציאות הנוכחית. כמו למשל שחברי דירקטוריון יהיו רק הבעלים – אני חושב שאנשי ציבור צריכים להישאר שם. יש לנו עניין שיהיו שם עיניים של הציבור".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פריצות הדרך, הטיפולים ומה צופן העתיד? כל מה שצריך לדעת על סוכרת

בשיתוף סאנופי
פיצול ערוץ 2. מערכת וואלה,
פיצול ערוץ 2/מערכת וואלה

"מה שווה הטלוויזיה הציבורית שלא משדרת משחקים לאומיים לציבור?"

קרא ציין כי צפויה הוזלה משמעותית של דמי מנוי בחבילות בסיס בהוט וביס, כשהכוונה היא לחבילה בעלות של כ-50 שקלים וכי מתגבשת רפורמה כוללת להוזלת המחירים בשידורי הספורט

מוקדם יותר קרא אמר במסיבת העיתונאים כי "הרבה הרימו גבות ולא חשבו שנגיע ליום הזה. אני אומר לכם הפיצול יקרה ב-1 בנובמבר. עד לפני יומיים אנשים שאלו אותי – יהיה פיצול או לא יהיה פיצול. אנחנו מדברים על רפורמה כוללת בטלוויזיה ובמהלך החשוב ביותר, וברגע ההיסטורי החשוב ביותר בטלוויזיה המסחרית ב-25 השנים האחרונות. מהלך שאילץ אותנו לשקול שיקולים חשובים ולאזן ביניהם: מצד אחד, נאמנות הזכייניות למוצג – ערוץ 2 שהפך להיות שומר מסך של הציבור הישראלי מ-93. מצד שני האפיק הזה שייך להוט וליס".

עוד אמר כי "המטרה שלנו היא לפתוח את התקשורת לתחרות, לדעות ולקולות שלא נשמעו. לכן עמדתי הייתה, לאחר שבחנתי לעומק עם כל הגורמים והדרגים המקצועיים, להחשיך את ערוץ 2 וערוץ 10 למשך 4 חודשים, לאפשר לצופים להתרגל לאפיקים החדשים ולהפנים את השינוי. זו בעצם המהפיכה. כאן מתחילה המהפיכה האמיתית, אבל כל המהפיכה הזו עדיין לפנינו. זוהי רק ההתחלה".

קרא טוען כי "תהיה בנוסף הסדרה של כל שידורי הטלוויזיה על גבי האינטרנט תחת גג אחד: סלקום ופרטנר ואחרים. מינימום רגלוציה. זה היום יום היסטורי. אנחנו הולכים לתחרות מאוד הוגנת בערוצים המסחריים. דבר שלא היה עד היום. לא תהיה נסיגה אחורה, רק קדימה, כמו בכל המדינות הנאורות. שהצופה ייקבע אם הערוץ ראוי או לא ראוי". קרא גם ציין כי צפויה הוזלה משמעותית של דמי מנוי בחבילות בסיס בהוט וביס, כשהכוונה היא לחבילה בעלות של כ-50 שקלים. עוד אמר כי בימים אלו מתגבשת בשיתוף עם יו"ר מועצת הכבלים והלוויין רפורמה כוללת להוזלת המחירים בשידורי הספורט. הוא ציין כי תהיה אפשרות של העברת כל הערוצים הייעודיים (מורשת, מוזיקה, רוסי וערבי) למסלול רישיון עם חובות מופחתות.

בעניין התאגיד, קרא אמר: "אני מדבר ביום הזה בראיה אישית ולא בראיית הממשלה או רה"מ, עמדתי בעניין הזה ברורה וחד משמעית יש לסגור את התאגיד ולהפסיק לבזבז את כספי הציבור. התקציב השנתי עומד על כ-800 מיליון שח, כשהממוצע רייטינג הוא 1.5%, בחצי שנה האחרונה חיכיתי שתהיה תפנית, רציתי שיצליחו. ביקרתי שם וניסיתי לסייע להם בהעלאת הרייטינג. פניתי למנכ"ל התאגיד בבקשה למצוא את הדרך כיצד לשדר את משחקי הספורט, דבר שיכול לסייע רבות בהעלאת הרייטינג. התאגיד פסל את שיתוף הפעולה, ואני שואל אתכם – מה שווה הטלוויזיה הציבורית שלא משדרת משחקים לאומיים לציבור בישראל? האם זו אופייה של טלוויזיה ציבורית שהציבור הוא זה שמממן אותה. העדיפות מבחינתי היא להקים קרן השקעות ב-100 מיליון שקל בהפקות מקור לערוצים המסחריים שיתקיימו במכרזים וכך נבטיח תכנים חשובים ונחסוך 700 מיליון שקל".

לסיכום הוא ציין כי הוא מעוניין לעזור לערוצים 12,13 ו-14 שיעמדו על הרגליים ויוכלו להתחרות עם פייסבוק וגוגל: "זה דבר מתבקש. לא יכול להיות שירוויחו חברות בישראל ואז יש להם יתרון על הערוצים הקיימים. אני מתחייב להקל על הערוצים ברגלוציה. כל המהפיכה הזו מסתיימת בצופה בבית. אחריה אין מקום לעוד ערוץ ציבורי".

מ"כאן בהרצה" נמסר בתגובה: "דבר לא יעצור אותנו בהפקת המונדיאל הדיגיטלי ביותר שנראה בישראל וישודר כאן, לציבור בישראל, בחינם בכל פלטפורמות השידור. האמירות שמשחקי כדורגל יכלו להיות משודרים בחינם, ללא הליך תקין, חמורות ובגדר הטעיית הציבור. כאן משקיעים למעלה מ-200 מיליון שקל בהפקות מקור וזוכים לאמון הציבור עם עלייה של עשרות אחוזים בנתוני הרייטינג, חשיפה דיגיטלית למיליוני גולשים, אלטרנטיבה איכותית לשידורים המסחריים וחיסכון של מאות מיליוני שקלים בכספי ציבור".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully