וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הקיצוצים בידיעות: בהנהלה שומרים על עמימות - בארגון העיתונאים ממתינים

18.12.2017 / 13:00

בשבוע שעבר נערכה אסיפה מיוחדת בבית ידיעות בראשל"צ בהשתתפות נציגי העיתון וארגון העיתונאים, שדנו בתכנית הקיצוצים המתוכננת לצאת לפועל בתחילת 2018. על פי גורם המעורה בפרטים, באסיפה דובר על "מהלך חשבונאי" בשכר שיגרום לקיצוץ - אך בארגון מכחישים

בית ידיעות אחרונות בראשון לציון. ראובן קסטרו
בית ידיעות אחרונות בראשון לציון/ראובן קסטרו

שנת 2018 מתקרבת בצעדי ענק, והחשש בקבוצת ידיעות מפני תכנית הקיצוצים הרחבה שצפויה לצאת לפועל, ככל הנראה בפברואר, גובר ככל שעוברים הימים. ברביעי האחרון התכנסו אחה"צ בראשון לציון נציגים מארגון העיתונאים ומ"ידיעות אחרונות" - ודנו על מהלך הקיצוצים הרחב המתוכנן בקבוצה, עליו פורסם לראשונה בוואלה ברנז'ה. בינתיים עוד לא ברור מה המהלך יכלול, ככל הנראה מכיוון שהנהלה טרם החליטה סופית על דרכי הפעולה ואילו בינתיים בארגון העיתונאים ממתינים בדריכות לתשובות הנוגעות לגורלם של העובדים.

גורם המעורה בפרטים אמר לוואלה ברנז'ה כי אחת האפשרויות שעלו באסיפה האחרונה כוללות קיצוץ רוחבי בשכר העובדים במקום פיטורים, כאשר לא ממש מדובר על קיצוץ רוחבי אלא על "מהלך חשבונאי" – ואולם בארגון מכחישים כי באסיפה דובר על קיצוץ רוחבי בשכר. גורם בארגון אמר לוואלה ברנז'ה כי האסיפה האחרונה לא ממש חידשה הרבה לעובדים, וכי "אם ההנהלה תרצה לעשות שינויים היא ממילא תצטרך לנהל איתנו מו"מ" – מה שעלול להעיד על אי-הוודאות הרבה ששוררת בנושא גם בקרב חברי הארגון.

כך או אחרת, בקבוצה מתכננים לצאת בתחילת 2018 במהלך קיצוצים נוסף – כשהפעם על המוקד המוספים והמדורים הכלכליים. כאמור, בשלב זה לא ברור עדיין אם המהלך יכלול פיטורים. גורם בקבוצה המעורה בפרטים אמר לפני כחודש לוואלה ברנז'ה כי "יש כרגע קונצנזוס שהשינוי הדרמטי בקבוצת ידיעות צריך להתרחש במוספים ובמדורים הכלכליים - "ממון", "כלכליסט" ו-ynet כלכלה". בנוגע לאיחוד המוספים הכלכליים, לוואלה ברנז'ה נודע כי אחת האופציות שנשקלות הן איחוד מערכתי בצורה שתבטל את כפל התפקידים, אך תשמור על מותגים נפרדים של ממון וכלכליסט. כך למשל, יהיה כתב בנקים אחד שיסקר את התחום עבור שני המוספים, בדומה לכתבים המסקרים תחומים עבור ידיעות ואתר ynet במקביל.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

חישוב שיטת השכר ישתנה בצורה דרסטית

מהלך נוסף שעליו דנו באסיפה בשבוע שעבר הוא השינויים בנהלי העבודה: ההסכם הקיבוצי שנחתם בין הוועד להנהלה תקף עד לינואר ובקבוצה בוחנים מספר שינויים, כשהדרמטי ביניהם נוגע לחישוב שכר העובדים. לפני מספר שבועות פורסם בוואלה ברנז'ה כי אחד הסעיפים המהותיים שישתנה נוגע לחישוב שיטת השכר. עד כה נדרשו כלל העובדים בקבוצה נדרשו להחתים כרטיס נוכחות אך חישוב השכר נעשה באופן גלובלי. מעתה, העורכים, הגרפיקאים, ולמעשה כלל עובדי המערכת מלבד הכתבים יתוגמלו על פי שעות העבודה - ורק על פיהן.

במקביל לכך, בקבוצת ידיעות ישנו גם את חישוב שעות העבודה והתגמול עבורם. עד כה העובדים קיבלו שכר בסיס פלוס תוספת גלובלית לשעות נוספות שנקבעה מראש, המחושבת בצורה אינדיווידואלית לכל עובד בצורה שונה. מכיוון שהתוספת הגלובלית ככל הנראה תצטרך להיות מגולמת במשכורת הבסיסית - שכר הנטו של העובדים צפוי להיפגע - דבר שגורם כבר כעת למירמור בקרב עובדי המערכת.

בכל מקרה מאות העובדים בקבוצה מגיעים לגל הנוכחי מתוך עמדת חולשה - ככל הנראה חסרת תקדים. הסיבה: עזיבתם של חלק מהנציגים – שפרשו מהעיתון בחודשים האחרונים. ראשית לפי מספר חודשים פרש נציג "ידיעות אחרונות" גיא ליברמן, ולאחריו פרשו כמה נציגים מ"כלכליסט" – נעה באסל (שעזבה את העיתון) וויקי אוסלנדר (שעזבה בשל מעבר לחו"ל). בנוסף אליהם, מי שנחשב בעיני רבים ל"כוח המניע" בוועד ידיעות הוא מיקי פלד, שפרש מ"כלכליסט" לאחר כעשור בעיתון לטובת האקדמיה.

ואולם, בניגוד לטענות על ועד חלש, גורם בוועד טוען כי מספר הנציגים בו לא מעיד על חוזקתו או חולשתו של הארגון, וכי "בשבועות האחרונים התנהלו מספר אספות עובדים שזכו להיענות גבוהה מאוד מצד העובדים – מה שמעיד על חוזקת ועד ידיעות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully