פיקוד העורף הגל השקט

הגדרת ישובים להתרעה
      הגדרת צליל התרעה

      נושאים חמים

      הדחייה מידיעות וערוץ 10 וסכומי העתק: מאחורי הקלעים של הקלטת

      לוואלה ברנז'ה נודע כי לפרסום הקלטות יאיר נתניהו אמש בחדשות 2 קדם מו"מ ארוך שערך המקור עם חדשות עשר - שסירבו "מסיבות אתיות" ועם ידיעות אחרונות. אז מדוע חלפה שנה מאז מתן ההצעות עד הפרסום?

      הדחייה מידיעות וערוץ 10 וסכומי העתק: מאחורי הקלעים של הקלטת
      צילום: צלמי וואלה!NEWS וסרטוני גולשים, עריכה: שניר דבוש
      גיא פלג, כתב לענייני משפט בחדשות 2 בעניין פרשת נתניהו מוזס. מהדורת חדשות סוף השבוע, 14 בינואר 2017 (צילום מסך)
      (צילום מסך)

      יש סיפורים שכתבים היו מוכנים להרוג בשבילם, וכאשר סיפור שכזה מגיע לפתח המערכת שבה אתה עובד – כדאי מאוד שתתאבד עליו. ואולם, יש מקרים שבהם סיפור ענקי מגיע לפתחך, ואיכשהו הוא "מתמסמס" ובסוף מתפרסם במקום אחר, כשהחשיפה מכה גלים ואף מגיעה לאתרי חדשות בינ"ל. כזה הוא הסיפור של הקלטת הלוהטת של יאיר נתניהו, שמתברר שהגיעה גם למערכת "ידיעות אחרונות".

      לוואלה ברנז'ה נודע כי לפני למעלה כשנה הגיע המקור עם הקלטת לכתב "ידיעות אחרונות" איתמר אייכנר. השניים נפגשו וביניהם החל להתנהל מו"מ ראשוני על החומרים. ואולם, על פי גורם המעורה בפרטים, כבר אז כתב ידיעות "חש כי המקור בא לעשות מסחרה בין כלי תקשורת" ולא היה החלטי. לדבריו, למקור - שפירט מה יש בקלטת אך סירב לחשוף אותה להאזנה, נאמר כבר בשלב זה כי "בידיעות לא משלמים על מידע", אם כי ברור לכל שבעיתון עשו זאת בעבר במקרים חריגים. בנוסף, אחת הסיבות בגללן בידיעות לא היו להוטים על הסיפור, הייתה נעוצה בעובדה שנתניהו הבן אז לא היה מעורב בענייני המדינה. היום, כך על פי הגורם, ידיעות היו מפרסמים את הנושא שכן בעקבות מעורבותו בענייני אביו, הוא הפך לדמות סיקור לגיטימית.

      על פי גורם המעורה בפרטים, המקור אשר החזיק בה דרש סכום גבוה – המוערך במאות אלפי שקלים - אך לבסוף, "הדבר 'התמסמס' למערכת ידיעות". הגורם טוען כי בידיעות לא ידעו מה יש בדיוק בחומרים, מכיוון שהמשא ומתן אפילו לא הבשיל לשלב שבו המקור השמיע להם את הקלטות. עוד לפי הגורם, כאשר בידיעות ביקשו בלעדיות – במידה ויסכימו לשלם סכום גבוה – ואולם המקור השיב כי הוא פנה לכמה כלי תקשורת, כאשר הוא רומז כי מי שיציע את הסכום הגבוה ביותר יקבל בלעדיות על החומרים.

      כנס אילת לעיתונות 2012 (ברני ארדוב)
      סרבו לחומרים. מנכ"ל חדשות עשר גולן יוכפז (צילום: ברני ארדוב)

      דילמת ה-SUN

      בהקשר הזה יש לציין כי עוד לפני כן, בנובמבר אשתקד, המקור פנה גם לחדשות 10. ואולם, במערכת כלל לא נכנסו עמו למו"מ בשל מה שמתארים בחדשות עשר כ"סיבות אתיות". על פי חברת החדשות, בחברה ראו בחומרים שהונחו לפניהם "רכילות צהובה" נטולת ערך עיתונאי אמתי. גורם בחדשות עשר אמר לוואלה ברנז'ה כי "לא נפתח כל משא ומתן כספי עם המקור, והוחלט שלא לשדר סוג כזה של חומר". כאמור, רק לאחר מכן פנה המקור למערכת ידיעות. על פי גורם המעורה בפרטים, לא מן הנמנע שבידיעות היה נוח באותה בעת להימנע מפרסום שלילי נוסף על משפחת נתניהו אשר ייערם בשלל הפרסומים האחרים אודותיהם.

      במקביל, המקור פנה כאמור גם לחדשות 2 - שהחליטו להרים את הכפפה. וכאן נותרת שאלה אחת פתוחה: מדוע עברה כמעט שנה עד לפרסום ההקלטות החמות. ייתכן שבחדשות 2 הבינו שמלבד הציטוטים על הגז מדובר בחומר שנגוע ב"צהוב" ובצנעת הפרט ולא מין הנמנע שהנושא עורר דילמה מערכתית באשר לפרסום הציטוטים - אשר ברור לצופה בהם שהם נאמרים במצב שיכרות ובדיחות הדעת. יש אף שקושרים את הפרסום לראיון שערך רק בשבוע שעבר עמית סגל בגל"צ ובו נשאל ראש השב"כ על נושא האבטחה לבניו של ראש הממשלה – ראיון שגם העניק הצדקה לפרסום והעלה את הנושא לסדר היום.

      בחדשות 10 בחרו שלא להגיב, כך גם בחדשות 2. טרם התקבלה תגובת ידיעות אחרונות.