וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"לליברמן אין סמכות של עורך בגל"צ ולא בגלגלצ"

וואלה ברנז'ה

23.1.2018 / 9:25

מנהל גלגלצ הגיב להוראה של ליברמן להחרים את יהונתן גפן ואמר: "גלגלצ לא מחרימה אמנים ולא יוצרים בגלל דברים שהם אומרים". משרד המשפטים מבהיר: "בעניינים עיתונאיים-מקצועיים - מפקד גל"צ לא יהיה נתון למרות מפקדיו". ויש כבר מי שמאיים להחרים את התחנה

הבית של החיילים קריינות עדן בן זקן. ניב אהרונסון, ניב אהרונסון
הבית של החיילים קריינות עדן בן זקן/ניב אהרונסון, ניב אהרונסון

הבוקר (שלישי) הנחה שר הביטחון אביגדור ליברמן את מפקד גל"צ שמעון אלקבץ להפסיק להשמיע או לראיין את היוצר יהונתן גפן בתחנה, לאחר שפרסם אתמול טקסט בחשבון האינסטגרם שלו ובו השווה את הנערה עהד תמימי לחנה סנש ואנה פרנק.

ואולם, לשר אין סמכות להורות על הנחיה כזו: היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט ביקש להבהיר כי על פי הדין, כפי שנקבע כבר בעבר, אין לשר סמכות חוקית להתערב בתכנים המשודרים בתחנה. במשרד המשפטים מיהרו לשגר הודעה ומסרו כי "הסמכות החוקית לקבוע את התכנים שישודרו בתחנה מסורה בידי גורמי המקצוע של התחנה בלבד".

עוד נמסר בהודעה: "מפקד התחנה כפוף לקצין החינוך והנוער הראשי, אולם בעניינים עיתונאיים-מקצועיים, שבהם הוא עוסק בתפקידו כעורך ראשי של התחנה, הוא לא יהיה נתון למרות מפקדיו, ויעמדו לנגד עיניו השיקולים המקצועיים העיתונאיים. הדבר בא לידי ביטוי בעבר פסיקת בג"ץ, שעמד על חשיבות עצמאות הגורמים המקצועיים והיקף שיקול הדעת הרחב המסור להם בכל הקשור לתכנים המשודרים. מובן כי אין בדברים האמורים לתת לגיטימציה כלשהי לתוכן הדברים המקוממים שנאמרו".

אלקבץ מסרב להגיב באופן רשמי להנחיה החדשה ואולם בינתיים בכירים בתחנה מדברים ואומרים כי הדבר כלל אינו בסמכות שר הביטחון. מנהל גלגלצ, נדב רביד, אמר בתכנית הבוקר של 103 fm כי "גלגל"צ לא מחרימה אומנים ולא יוצרים בגלל דברים שהם אומרים. לליברמן אין סמכות של עורך לא בגל"צ ולא בגלגל"צ".

במקביל, אריה גולן השמיע הבוקר בתכנית הרדיו שלו בתאגיד השידור שיר של גפן, כאשר הוא מדגיש כי ב"כאן" עדיין מרשים להשמיע שירים של האמן. בינתיים, יש כבר מי שמאיים להחרים את התחנה: ח"כ עיסאווי-פריג' (מרצ) אמר: "זה הזמן לשמוע אמירה ערכית ברורה ממפקד גל"צ אלקבץ וממנהלי התחנה, שדרניה ועורכיה. כל עוד לא תהיה אמירה ברורה של התחנה וראשיה לפיה הם מסרבים ליישם את חרמות ליברמן, אני אישית אמנע מלהתראיין בגל"צ ואני בטוח שרבים ינהגו כמוני".

שמעון אלקבץ כנס אילת. אודי פורטל,
דום שתיקה. אלקבץ/אודי פורטל

ליברמן: "עם כל הכבוד ליועמ"ש - אני דוחה את עמדתו"

מאוחר יותר יצאה הודעה נוספת מליברמן ובו הוא מסר: "תפקידי כשר הביטחון הוא לשמש מגן לכל החיילים -בסדיר ובמילואים, שאינם יכולים לענות לפוליטיקאים ואישי ציבור. אני מונחה על ידי חוק השכל הישר, שעומד מעל כל הנחיה בירוקרטית. עם כל הכבוד וההערכה שאני רוחש ליועץ המשפטי לממשלה, במקרה הזה אני דוחה על הסף את עמדתו. עדיף שהיה מגנה את גפן, שמבזה את ההיסטוריה היהודית ואת חיילי צה"ל. גלי צה"ל היא לפני הכל תחנה צבאית ולא תשמש במה להשתלחות של עוכר ישראל כזה או אחר בחיילינו".

ד"ר תהילה שוורץ-אלטשולר, ראש התכנית לרפורמות במדיה במכון הישראלי לדמוקרטיה, אמרה כי מעבר להיותה של ההנחיה בלתי חוקית, היא בעייתית ביותר משום שיש לה אפקט מצנן על החופש העיתונאי בתחנה. "המקרה הזה מוכיח שוב, כי אסור בשום פנים ואופן להגדיל את השליטה הפוליטית על אמצעי התקשורת, וכי דווקא הניסיון הנוכחי של ליברמן מלמד עד כמה הרעיון הנדון בימים אלה, להעביר את גלי צה"ל מן הצבא אל אחריותו הישירה של משרד הביטחון יפגע בתפקודה של התחנה, בין אם על ידי הנחיות ובין אם על ידי 'רוח המפקד'".

שוורץ-אלטשולר הוסיפה כי "כל שוק התקשורת בישראל עובר זעזועים בשנים האחרונות ועוד יעבור זעזועים רבים, ולכן צריך לנהל תהליך חשיבה מסודר היכן צריכה להיות גל"צ בתוך חמש שנים בהתחשב בתכנון השוק- כשברור שהדבר הנכון הוא לחשוב על מודל עסקי לתחנה או על הטמעה שלה בתוך תאגיד השידור הציבורי. הבעיה היא, שהחקיקה המתנהלת כיום בכנסת אינה מסדירה את השוק, אלא עושה בו כאוס שיפגע בכלל השחקנים, גדולים וקטנים, בחופש העיתונאי וביצירה המקורית בישראל.

גפן התייחס אמש בדבריו למניעים שהיו עלולים להביא אותה לסטור לקצין והשווה אותה לגיבורות היסטוריות יהודיות כמו חנה סנש ואנה פרנק. בתגובה לדברים של גפן אמר ליברמן כי "מדינת ישראל לא תיתן במה לאדם שמשווה בין ילדה שנספתה בשואה ולוחמת גיבורה שנלחמה במשטר הנאצי, לעהד תמימי הפרחחית שתקפה חייל. רדיפת הכותרות של גפן מחליאה ומקוממת. הבמה הראויה לדברי ההבל של גפן היא שידורי אל-מנאר של החיזבאללה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully