וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האם בלשכת רה"מ עוקבים אחרי עיתונאים? כתב מעריב: "הושפלתי אחרי אייטם ביקורתי"

28.1.2018 / 13:10

הכתב המדיני יניר קוזין עבר הבוקר בדיקה על ידי מאבטחי רה"מ אותה הגדיר כ"משפילה", כשהסיבה לטענתו היא אייטם שבו מתח ביקורת על הלשכה. ראש תא הכתבים המדיניים: "מתעורר החשד שאתם מעבירים מסר לכתבים שאינם רצויים במשרד רה"מ"

ראש הממשלה, בנימין נתניהו בישיבת הממשלה השבועית, 28 בינואר 2018. אלכס קולומויסקי, מערכת וואלה! NEWS
ראש הממשלה, בנימין נתניהו בישיבת הממשלה השבועית, 28 בינואר 2018/מערכת וואלה! NEWS, אלכס קולומויסקי

הכתב המדיני של "מעריב" יניר קוזין עבר הבוקר (ראשון) בדיקה ביטחונית על ידי מאבטחי ראש הממשלה בנימין נתניהו, אותה הוא הגדיר כ"משפילה". הסיבה לבדיקה היא מעין התראה שקפצה למאבטחים כאשר קוזין ביקש להיכנס לסקר את ישיבת הממשלה, ואולם לטענתו מדובר בעצם בהתנכלות בעקבות אייטם שבו תקף את היחס של הלשכה כלפי עיתונאים.

בשבוע שעבר דיבר קוזין בתכנית של רזי ברקאי בגלי צה"ל על ההפרדה שנעשתה בכותל בין עיתונאיות לעיתונאים. בפתיח של האייטם התייחס ברקאי ליחס של הלשכה כלפי עיתונאיות, ואף הזכיר בשידור מקרה אחר שאירע בשבוע שעבר לכתבת של רדיו פינלנד, שהתבקשה להסיר את החזייה בבדיקה ביטחונית של הלשכה.

בתגובה למקרה מהבוקר, קוזין צייץ: "השפלת עיתונאים במשרד ראש הממשלה נמשכת, הגעתי היום לסקר את ישיבת הממשלה ופתאום קפצה לאבטחה כאן "התראה" עליי. האם זה קשור לעובדה שעליתי לאייטם בגל"צ השבוע שקשור לבדיקות שעושים לעיתונאיות? בכל מקרה, הסכמתי להיבדק גופנית עד שהחליטו שאני גם צריך להפשיל מכנסיים לזה".

יניר קוזין. יחצ, מערכת וואלה! NEWS
יניר קוזין/מערכת וואלה! NEWS, יחצ

"הדבר היחיד שצריך לעשות זה להפעיל שיקול דעת"

"לא נסכים לבידוק משפיל ופולשני של עיתונאים בכלל וכתבים מדיניים בפרט שמגיעים עם תעודת עיתונאי רשמית של לע"מ למשרד רה"מ לעשות את עבודתם"

ראש תא הכתבים המדיניים, הכתב המדיני של "ידיעות אחרונות" איתמר אייכנר, שלח בתגובה מכתב ללשכת רה"מ שבו הוא מבקש "להביע את מחאתנו הנמרצת על התקרית. קוזין עבר בדיקה גופנית שאיתה שיתף פעולה עד השלב שבו התבקש להפשיל את מכנסיו. זאת, אחרי שבשבוע שעבר כתבת של רדיו פינלנד התבקשה גם היא להסיר את החזייה בבדיקה ביטחונית. מקרים אלה מצטרפים לעוד שורה של עדויות על בדיקות פולשניות ומשפילות של אנשי תקשורת שבידם תעודת לע"מ בתוקף - אף שנושאי התעודה עוברים תחקיר ביטחוני מקדים וזהותם ידועה מראש לגופי הביטחון והאבטחה".

עוד נכתב, "ברור לנו שיש להתחשב בצורכי הביטחון אך לדעתנו גם כאן חייבים להציב גבול: מדובר בכתב ישראלי של כלי תקשורת מכובד שמגיע כל שבוע לסקר את ישיבת הממשלה. בדרישות כאלה מעיתונאים, בוודאי כאשר יש ברשותכם את הטכנולוגיה שנועדה למנוע בידוק פולשני, מתעורר החשד שאתם מעבירים מסר לכתבים שאינם רצויים במשרד רה"מ. כיצד המסר הזה מתיישב עם עמדתו הפומבית של ראש הממשלה שבישראל, בניגוד לכל המדינות באיזור, יש תקשורת חופשית?".

לסיכום כתב אייכנר: "לא נסכים לבידוק משפיל ופולשני של עיתונאים בכלל וכתבים מדיניים בפרט שמגיעים עם תעודת עיתונאי רשמית של לע"מ למשרד רה"מ לעשות את עבודתם. אבקשך לוודא שאירועים כאלה לא יישנו ואם צריך לבחון את החזרת נוהל תעודה 5 שבה פטרו את הכתבים המדיניים מבידוק בטחוני מעכב בכניסה למשרד רה"מ".

קוזין אמר לוואלה ברנז'ה: "עיתונאים שמגיעים לסקר את העבודה שלהם צריכים לתת להם לעשות את העבודה שלהם, על אחת כמה וכמה עיתונאים שמגיעים מדי שבוע למשרד רה"מ כדי לסקר את ישיבת הממשלה. אני כבר חצי שנה בתפקיד מדיני, אני מגיע כל שבוע לסקר את הישיבה. הדבר היחיד שצריך לעשות זה להפעיל שיקול דעת. אני לא יודע איזו התראה קפצה להם, לא הבנתי אם זה המכשור שלהם או משהו אחר, אבל בכל מקרה בסופו של דבר הם צריכים לראות שיש מולם עיתונאי, בנאדם מוכר עם תעודת לע"מ - ולשחרר".

ממשרד רה"מ נמסר בתגובה: "אנחנו מצרים על עוגמת הנפש שנגרמה לעיתונאי. נציין כי אגף הביטחון פעל לפי הנהלים הנדרשים. מטבע הדברים, בכניסה למשרד רה"מ נדרש בידוק קפדני במיוחד. יחד עם זאת, האירוע ייבחן ויופקו הלקחים המתאימים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully