וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אחרי התאבדות בועז ארד: במאקו מנסים למזער נזקים

וואלה ברנז'ה

2.2.2018 / 17:30

במאקו נאלצים להתמודד עם התוצאה הטראגית של פרסום התחקיר על בועז ארד, שהובילה להתאבדותו, כשבאתר "החליטו להוריד מהכתבה כמה משפטים שפגעו בכבוד המת". בטור מיוחד של עורכי האתר נכתב: "הטרגדיה לא משנה את העובדות שחשפנו על הפרקים האפלים בחייו"

במאקו נאלצים להתמודד עם התוצאה הטראגית של פרסום התחקיר על בועז ארד, שהובילה להתאבדותו הבוקר, כאשר בין היתר הם שינו מספר פרטים בכתבה של יאנה פבזנר בשן שפורסמה אתמול (חמישי). באתר אף מודים כי לאחר המקרה הטראגי הוחלט לבצע מספר שינויים בכתבה - אך שהם עומדים מאחורי הפרסום. בתחקיר פורסם כי האמן המפורסם ששימש כמורה בתלמה ילין נהג לקיים "יחסים אסורים" עם תלמידות בנות 16.

השינוי הבולט שבוצע הוא בכותרת, ששונתה מ"התיכון שבו מורים שוכבים עם תלמידות" - ל"כתבת התחקיר על היחסים האסורים בתיכון שבו לימד בועז ארד". מלבד הכותרת, הושמט פרט הנוגע למה ארד עשה בזמן שהמשטרה באה לבדוק את מצבו אתמול: בכתבה המקורית נכתב כי ארד צפה בטלוויזיה במשחק כדורגל באותו הזמן.

במאקו הוסיפו פתיח לכתבת התחקיר וכתבו: "ביום חמישי פרסמנו כאן במגזין mako את הכתבה הבאה...במוקד הכתבה עמד המורה והאמן בועז ארד, אשר שורה של עדויות אישרו כי נהג לקיים מערכות יחסים אינטימיות עם תלמידות בעודן קטינות ולומדות במסגרת בית הספר. כאשר פנינו לתגובה, אישר ארד את קיומן של מערכות היחסים אך טען כי הן היו רומנטיות ולא מיניות. בשיחתו עם הכתבת יאנה פבזנר בשן הוא איים שאם הכתבה תפורסם הוא ישים קץ לחייו. כתוצאה מכך פנינו למשטרת תל אביב והתרענו בפניהם על דבריו של ארד. המשטרה הגיעה לביתו, בדקה את מצבו והגיעה למסקנה שלא קיים חשש לחייו".

עוד נכתב, "לאחר שיקול דעת מקיף הגענו למסקנה שהאינטרס הציבורי מחייב לפרסם את הכתבה, לאחר בדיקת כל העובדות ובזהירות הנדרשת. כמה שעות לאחר פרסום העדויות הגיעה אלינו הידיעה הטראגית כי בועז ארד שם קץ לחייו. אנו מביעים את צערנו ושולחים את תנחומינו למשפחה. זו הכתבה, לאחר שינויים מינוריים שמטרתם לשמור על כבודו של ארד".

מאקו1. צילום מסך, מערכת וואלה! NEWS
כותרת הכתבה הישנה/מערכת וואלה! NEWS, צילום מסך

"ההחלטה לפרסם את הכתבה הייתה נכונה"

"פרטים רבים נוספים השארנו מחוץ לכתבה. כעיתונאים, תפקידנו מחייב אותנו לעתים לפרסם עובדות לא נעימות על מוסדות ואנשים. איננו עושים זאת בשמחה. אנחנו מתייחסים לאחריות המוטלת על כתפינו במלוא הרצינות"

בטור מיוחד שפורסם אחה"צ באתר מאקו מסבירים המנכ"ל והעורך הראשי אורי רוזן, ועורך מאקו איתי ולדמן, מדוע היה חשוב לפרסם את התחקיר למרות האיום של ארד כי יפגע בעצמו: "ההחלטה לפרסם את הכתבה על היחסים האסורים בין מורים ותלמידים בתיכון תלמה ילין היתה ההחלטה הנכונה. התחקיר שפורסם הוא תולדה של שלושה חודשי עבודה עיתונאית מאומצת של הכתבת יאנה פבזנר בשן ושל מערכת המגזין...בדקנו את העדויות והצלבנו אותן עם אנשים רבים נוספים שלמדו ולימדו בתלמה ילין בשנים הרלוונטיות. היחסים עם התלמידות, אך טען כי הן היו רומנטיות והפכו למיניות לאחר שסיימו להיות תלמידות. העדויות שבידינו סותרות את דבריו ועולה מהן כי הוא קיים יחסי מין עם תלמידותיו בעודן קטינות ובזמן שלמדו בבית הספר".

עוד נכתב: "אנו במערכת mako משתתפים בצערה של משפחת ארד בשעה קשה זו. הוא היה אמן גדול ומורה שחינך דורות רבים של אמנים. אך הטרגדיה האנושית לא משנה את העובדות שחשפנו אתמול על הפרקים האפלים בחייו. עוד לפני השיחה עם ארד, וביתר שאת אחריה ועד להחלטה הסופית לפרסם את הכתבה, חזרנו ובדקנו את עצמנו שוב ושוב. בדקנו את העובדות ואת הניסוחים. רצינו לוודא שכל הפרטים שאנחנו מביאים מדויקים ושיש בהם עניין לציבור, בין היתר משום שארד המשיך עד מותו לשמש באופן פעיל כמורה במוסדות חינוכיים".

לסיכום הם כותבים: "פרטים רבים נוספים השארנו מחוץ לכתבה. כעיתונאים, תפקידנו מחייב אותנו לעתים לפרסם עובדות לא נעימות על מוסדות ואנשים. איננו עושים זאת בשמחה. אנחנו מתייחסים לאחריות המוטלת על כתפינו במלוא הרצינות, זוכרים שבצד השני של העבודה העיתונאית נמצאים בני אדם שעלולים להיפגע, ושגם אם הדברים המיוחסים להם הם חמורים, ראויים להקשבה וליחס הוגן. עיתונאי שמובא לידיעתו כי מורה בתיכון ניהל יחסים אסורים שכאלה באופן סדרתי ובוחר שלא לפרסם את הדברים - חוטא לאמת, חוטא למקצוע העיתונות ובראש ובראשונה חוטא לקורבנות".

מאקו 2. צילום מסך, מערכת וואלה! NEWS
כותרת הכתבה החדשה/מערכת וואלה! NEWS, צילום מסך

"מצר על מותו - וגאה בעבודה שלנו"

"הם ערבבו את זה עם המקרה של מנחם בנהויז וזה יצר את הרושם שהוא תקף והטריד מינית. ברור שהיום זה לא חוקי לקיים רומן עם תלמידה, אבל מדובר בכתבה גבולית"

בנוסף, תומר קמרלינג, סגן עורך מאקו, פרסם אתמול פוסט בו כתב "בתחקיר עיתונאי יש משהו משכר, כמעט מסוכן. עם עדויות רבות בא כוח גדול, ובאופן אירוני, ככל שהכוונה טהורה יותר והתחקיר מוצדק יותר - כך גדל הפיתוי לפרסם דברים שאינם מבוססים, או מבוססים רק ב-99.9 אחוזים...12 שעות לפני הפרסום מצאה את עצמה יאנה מול אדם שמאיים לפגוע בעצמו אם יפורסם המידע שבידיה. זה מצב שבו הפיתוי לומר יותר מדי נעלם ובמקומו צצות אולי מחשבות לומר פחות, אבל התחקיר עלה לאוויר בלי שהשתנה בו דבר". לאחר ההתאבדות של ארד, הפוסט עודכן וקמרלינג כתב: "אני, כמו כל אנשי מאקו, משתתף בצער המשפחה. את הפוסט אני משאיר כאן כפי שנכתב מפני ששני הדברים אינם סותרים: אני מצר על מותו וגאה בעבודה שלנו. קשה, מורכב, אבל ככה זה בעיתונות חוקרת".

ואולם, יש לציין כי בתוך הכתבה ישנו לפחות אי דיוק אחד הנוגע למקרים המתוארים של קיום יחסי מין עם "קטינות" - ראשית, לפי החוק הישראלי קטינה בין הגילאים 16-18 (הגילאים המתוארים בכתבה) כשירה לקיים יחסי מין בהסכמה. בנוסף, יש לזכור כי בחלק מהעדויות המתוארות בכתבה לא היה קיים בזמנו חוק ההטרדה המינית. כלומר, גורם המעורה בפרטים טוען כי מבחינה חוקית ארד היה נקי: "הם ערבבו את זה עם המקרה של מנחם בנהויז וזה יצר את הרושם שהוא תקף והטריד מינית. ברור שהיום זה לא חוקי לקיים רומן עם תלמידה, אבל מדובר בכתבה גבולית. היה מקום לחשיפה של המקרים - אבל הערבוב והניואנסים של אנסים ותוקפים מיניים - לא נכון ולא במקום", אמר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully