וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תא הכתבים הצבאיים - מה הוביל לצעקות ופיצוצים?

5.2.2018 / 12:30

פרסום ראשון: לאחרונה הוחלט לשנות את התקנון של תא הכתבים הצבאיים באופן שיוביל להדחתם של חלק מכלי התקשורת וחלק מהכתבים. כצפוי, יש מי שממש לא מרוצים מהעניין

טנקים ברצועת עזה. דובר צה"ל
טנקים ברצועת עזה/דובר צה"ל

תא הכתבים הצבאיים החליט לאחרונה לבצע שינוי דרמטי בתקנון שלו - שינוי שגרר כצפוי למהומה ואף להתנגדות בולטת של כתבים מהתא - ביניהם אלון בן דוד, הפרשן הצבאי של חדשות עשר, רוני דניאל, הפרשן הצבאי של חדשות 2, וכרמלה מנשה, הפרשנית הצבאית של תאגיד השידור - וחלקם אף איימו לפרוש מהתא.

בינואר הוחלט לשנות את התקנון כך שרק כלי תקשורת הדוברים את השפה הרשמית של ישראל יכולים להצטרף לתא. השינוי הצפוי יוביל להדחתו של עיתון ה"ג'רוזלם פוסט" הוותיק מהתא, ויש מי שממש לא מרוצים מהעניין. בנוסף, שינוי אחר שנבחן הוא הגבלת מספר הכתבים לשניים בלבד לכל כלי תקשורת. לוואלה ברנז'ה נודע כי היום (שני) הייתה אמורה להתקיים הצבעה מיוחדת על שינוי התקנון, ואולם בינתיים הדיון התפוצץ בעקבות צעקות על הנושא, והדיון התפזר.

בנוגע לשינוי השפה - שתי סיבות הובילו לכך: על פי גורם המעורה בפרטים, בשנים האחרונות התרבו כלי התקשורת, בעיקר בגלל צמיחתם של אתרים רבים, והרבה מהם ביקשו להצטרף לתא. הסיבה השנייה, על פי גורם אחר, רצונם של "טיימס אוף ישראל" ושל עיתונים נוספים בשפות זרות שהביעו עניין להצטרף לתא הכתבים הצבאיים. הגורם סבור כי "חלק מהכתבים הצבאיים ודובר צה"ל לא היו מעוניינים בהצטרפותם", ואולם לטענתו, מכיוון שדובר צה"ל לא יכול לעשות דבר בנושא הוא "השתמש" בתא.

לפי הגורם, מכיוון שערבית נחשבת לשפה רשמית במדינה, החל מעכשיו גם כלי התקשורת הערבים יוכלו להצטרף לתא ולהשתתף בתדרוכים של הרמטכ"ל, ראש אמ"ן וכו'. הגורם טוען כי שינוי התקנון לא יעמוד במבחן בג"ץ, והוסיף כי "מבחינת הצבא, ה'ג'רוזלם פוסט' הוא אחד העיתונים החשובים להסברה של ישראל בחו"ל".

במכתב מיוחד שנשלח מה"ג'רוזלם פוסט" בינואר לתא הכתבים הצבאיים נכתב: "התקנון המעודכן הדורש כי כלי תקשורת ידווח בשפה רשמית הוא לטעמנו שגוי במהותו ומדיר אותנו, כאחד מכלי התקשורת החשובים בישראל. ה'ג'רוזלם פוסט' קיים בישראל כ-85 שנה ונחשב לאחד מכלי התקשורת המשפיעים במדינה. הוא משמש מקור מידע עבור דיפלומטים רבים בישראל, ועיתון יומי מרכזי בקרב הקהילה האנגלוסכסית בישראל ומחוצה לה. הוצאת כתבי העיתון מהתא בלתי סבירה ועשויה לגרום נזק לעיתון".

בנוגע להגבלת מספר הכתבים ל-2 לכל כלי תקשורת, עיקר הבעיה שהתאגיד מוכר ככלי תקשורת אחד - למרות שיש לו 3 חטיבות שונות - ובכאן לא מוכנים להתפשר ולשלוח רק 2 נציגים מכל החטיבות. לכן, בתאגיד סבורים כי כמו שאתר ynet וידיעות אחרונות מצויים בתא ונחשבים לשני גופי תקשורת שונים - למרות ששניהם שייכים לקבוצת ידיעות - צריך להתייחס כך גם לכתבי התאגיד מהמחלקות השונות.

ב"ג'רוזלם פוסט" מסרו בתגובה: "זו חלמאות לשמה, הם ניסו להשיג משהו אחד ועל הדרך 'הרגו' משהו אחר שהוא לא יעלה על הדעת. לא יעלה על הדעת שכלי התקשורת שהכי חשוב לייצוא החדשות בישראל לא יהיה חבר בתא הכתבים הצבאיים. כלי התקשורת שמוזמן ראשון לסקר ביקורים של ראש הממשלה או של הנשיא בחו"ל הוא ה'ג'רוזלם פוסט'. לא נניח לזה עד שהנושא לא יסודר ונישאר בפנים".

טרם התקבלה תגובה מהתא.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully