וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"מבחינה משפטית זו פגיעה בפרטיות, ועל הגבול של האזנת סתר"

26.2.2018 / 14:00

בין מבול הפולואפים והפרגון מהקולגות לחשיפת חדשות עשר, שתי סוגיות מהותיות מעיבות על פרסום ההתכתבות בין השופטת לחוקר: החדירה לפרטיות לעומת החשיבות הציבורית, והאם מדובר בעבירה על חוק האזנת סתר. ומה בנוגע להשוואה המתבקשת לקלטת הלוהטת של יאיר נתניהו?

ההתכתבויות בין השופטת כץ לעו"ד עם קרדיט של המהדורה מהפרסום של דורון הרמן, 25 בבפרואר 2018. דורון הרמן, מהדורת ערוץ 10, מערכת וואלה! NEWS
ההתכתבויות בין השופטת כץ לעו"ד עם קרדיט של המהדורה מהפרסום של דורון הרמן, 25 בבפרואר 2018/מערכת וואלה! NEWS, דורון הרמן, מהדורת ערוץ 10
"לפגוע בפרטיות זה לא פחות גרוע מלהאזין האזנת סתר: האזנת סתר זה מקרה פרטי של פגיעה בפרטיות, אך היתרון העיתונאי בחוק הגנת הפרטיות זה שבכל זאת יש הגנה של עניין ציבורי"

החשיפה של חדשות עשר אמש (ראשון) על ההתכתבות בין השופטת רונית פוזננסקי-כץ לחוקר המופקד על התיק מטעם הרשות לניירות ערך, ערן שחם-שביט, הובילה היום לדיון מחודש בהארכות המעצר של המעורבים בפרשת בזק (גילוי נאות: אתר וואלה! NEWS הוא חלק מקבוצת בזק). בינתיים איריס אלוביץ', אור אלוביץ', המנכ"לית סטלה הנדלר ועמיקם שורר צפויים להשתחרר למעצר בית. מיד לאחר הפרסום אמש, החשיפה זכתה לפולואפים בכל כלי התקשורת בישראל.

לוואלה ברנז'ה נודע כי הצילום המדובר הושג במסדרון ביהמ"ש: לפני הארכות מעצר שוהים באיזור עיתונאים וצלמים, וגם פרקליטים וחוקרים - והמצלמה של חדשות עשר פשוט קלטה את המסך של החוקר. ואולם, שתי סוגיות מהותיות מעיבות על הפרסום - ראשית, מדובר ללא ספק בחדירה לפרטיות, ושנית יש לבחון האם צילום וחשיפת ההתכתבות הפרטית לא נחשבים לעבירה על חוק האזנת סתר.

ד"ר תהילה שוורץ אלטשולר, ראש התכנית לרפורמות במדיה ודמוקרטיה בעידן המידע במכון הישראלי לדמקורטיה, סבורה כי יש בהחלט עבירה על הפרטיות בחשיפה, אך בכל הנוגע להאזנת סתר מדובר במקרה גבולי. שוורץ אלטשולר אמרה כי "מבחינה משפטית זה בטוח פגיעה בפרטיות, וללא ספק על הגבול של האזנת סתר. לפגוע בפרטיות זה לא פחות גרוע מלהאזין האזנת סתר: האזנת סתר זה מקרה פרטי של פגיעה בפרטיות, אך היתרון העיתונאי בחוק הגנת הפרטיות זה שבכל זאת יש הגנה של עניין ציבורי".

בנימין נתניהו, יאיר נתניהו. אבי אוחיון לע"מ, לשכת העיתונות הממשלתית
רה"מ נתניהו ובנו יאיר/לשכת העיתונות הממשלתית, אבי אוחיון לע"מ

"מראש היה ברור לכולם שיש הצדקה עיתונאית לשידור"

"הסיפור הזה הוא בעל חשיבות ציבורית ויש אינטרס ציבורי גדול בדיווח עליו. אפשר לראות את זה גם באופן שבו הוא התניע תהליכים בתוך המערכת, הוא הביא לנקיטת פעולות, והדבר השני הוא האופן הרחב שבו הוא דווח גם אצל מתחרים מובהקים"

היא מציינת כי הדבר המרכזי שחוק האזנת סתר מיועד לו זה בדיני ראיות. "אי אפשר להשתמש במשהו שהושג בצורה של האזנת סתר כדי להביא אותו כראייה לביהמ"ש. זה פחות רלוונטי לסיפור שיש כאן", אמרה. "חוק האזנת הסתר נוגע לציתותים בטלפון, ולכן המרחב פה הוא של חדירה לפרטיות ולא של האזנת סתר. מצד שני, שיחה לפי חוק האזנת סתר היא בדיבור או בטלפון, כלומר זה יכול להיות מסרון, וואצאפ. יכול להיות שמדובר פה בהאזנת סתר אבל זה לא ה"הארד קור' של החוק כי זה באמצעות התכתבות. אז זאת שאלה לדיון משפטי".

שוורץ אלטשולר הוסיפה כי "זה מוכיח שכיום אין לנו מספיק כלים כדי להתמודד עם כל מיני היבטים שונים של פגיעה בפרטיות בעולם דיגיטלי". לסיכום אמרה, "מה שהכי מעניין פה זה הסיפור של הבורות הדיגיטלית של אנשים שמשאירים את הטלפון שלהם עם הפנים כלפי מעלה. זה חלק מבורות דיגיטלית של מקבלי החלטות, של שופטים וגם של עיתונאים".

לא ניתן להתעלם מההשוואה המתבקשת של חשיפת ההתכתבות בחדשות עשר לחשיפת הקלטת הלוהטת של יאיר נתניהו בחדשות 2 - שעוררה בזמנו ויכוח על חשיבות הפרסום. זאת, כאשר חלק סברו כי בנו של רה"מ אינו דמות ציבורית ולכן אין הצדקה בחדירה לפרטיות במקרה שלו.

בהקשר הזה אמר לוואלה ברנז'ה עו"ד אלעד מן, היועמ"ש של עמותת "הצלחה", כי "הסיפור הזה הוא בעל חשיבות ציבורית ויש אינטרס ציבורי גדול בדיווח עליו. אפשר לראות את זה גם באופן שבו הוא התניע תהליכים בתוך המערכת, הוא הביא לנקיטת פעולות, והדבר השני הוא האופן הרחב שבו הוא דווח גם אצל מתחרים מובהקים של חדשות עשר. מראש היה ברור לכולם שיש הצדקה עיתונאית לשידור".

sheen-shitof

עכשיו בישראל

הפטנט המתקדם בעולם שמבטיח שיפור עור הפנים מהטיפול הראשון

בשיתוף נומייר פלוס
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
דורון הרמן/מערכת וואלה!, צילום מסך

חדשות עשר: "ליווי משפטי משמעותי קדם לפרסום"

"השאלה המרכזית היא האם בעל המכשיר לא גילה בעצם את תוכן השיחה בעובדה שחשף את המסך במקום פומבי והומה אדם. האם זה לא ויתור שלו על ההתכתבות הפרטית"

בנוגע לסוגיית האזנת סתר, מן אומר כי "ספק אם אפשר לראות בדבר הזה האזנת סתר, מדובר בצילום ברשות הרבים של משהו שהוא לא הוסתר על ידי בעל המכשיר. הכל ממה שרואים. זה נראה שנקלט בעדשה באופן אקראי ואולי רק אחר כך הבינו במה מדובר באמת. השאלה המרכזית היא האם בעל המכשיר לא גילה בעצם את תוכן השיחה בעובדה שחשף את המסך במקום פומבי והומה אדם. האם זה לא ויתור שלו על ההתכתבות הפרטית. ואגב גם אם זו פגיעה בפרטיות, ההגנות של חוק הגנת הפרטיות מאפשרות פרסום של דבר כזה בעל חשיבות ציבורית".

לסיכום אמר, "אני מניח שזאת גם הסיבה שבחדשות עשר שידרו את החומרים והצילומים, ולא הסתפקו רק בלדווח על תכתובות בין השופטת לחוקר - מבלי להראות את צילומי המסך של השיחה בוואצאפ".

גורם בחדשות עשר אמר לוואלה ברנז'ה: "ליווי משפטי משמעותי קדם לפרסום, ונלקחו בחשבון כל ההיבטים החוקיים, הציבוריים והאתיים. בסופו של דבר התקבלה על ידי מנכ"ל חדשות עשר גולן יוכפז החלטה לשדר את הדברים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully