וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הווידוי של בכירי BBC: מפסידים בקרב על הצעירים לטובת נטפליקס וספוטיפיי

וואלה ברנז'ה

5.4.2018 / 7:30

מנהלי תאגיד השידור הבריטי חשפו לאחרונה את מה שמסתמן כאחד המשברים האסטרטגיים החמורים בתולדות הרשת: הקהל הצעיר מבלה זמן רב יותר בצפייה בנטפליקס מאשר בכל התחנות ושירותי התוכן השונים של BBC

נטפליקס. AP
נטפליקס/AP

מנהלי תאגיד השידור הבריטי BBC חשפו לאחרונה את מה שמסתמן כאחד המשברים האסטרטגיים החמורים בתולדות הרשת. באופן לא מפתיע, מתברר שהקהל הצעיר בבריטניה מבלה זמן רב יותר בצפייה בנטפליקס מאשר בכל התחנות ושירותי התוכן השונים של BBC - וככל שהגיל צעיר יותר, היקף הצפייה נמוך יותר. יתרה מכך: גם שירותי סטרימינג של מוזיקה כמו ספוטיפיי הפכו פופולאריים בקרב צעירים - יותר מאשר כל תחנות הרדיו של התאגיד, שמעמדו בבריטניה מתערער לראשונה מאז הקמתו לפני כמעט מאה שנים.

באופן מסורתי הייתה ל-BBC, תאגיד השידור הציבורי הגדול והמוערך בעולם, שליטה מוחלטת בהיקפי הצפייה בטלוויזיה וההאזנה ברדיו בבריטניה. ואולם, כמו יתר גופי התקשורת המסורתית, גם הוא נאלץ להתאים עצמו לעידן הנוכחי ולשרטט מחדש את האופן שבו הוא מתחבר לקהלים צעירים ומתוחכמים שנוטים בכבדות לצריכה מקוונת של תוכן. ברשת השיקו אמנם כבר לפני עשור את שירות ה-VOD שלהם (תחת השם BBC iPlayer), ואולם מחקר שנערך לאחרונה מצא כי בני 16-24 מעדיפים לבלות יותר זמן בנטפליקס מדי שבוע מאשר בכל 7 ערוצי הטלוויזיה של BBC - כולל iPlayer - למרות הפופולריות שזוכה השירות בקרב צעירים.

"בעוד המגמה משתנה לכיוון צפייה לפי דרישה, ה-BBC עומד בסכנה של הפסד לטובת המתחרים", נכתב במסמך התכנית השנתית של הרשת שפורסם בשבוע שעבר. "שמירה על היקף החשיפה ועל משך זמן הצפייה בפלטפורמות שלנו הופכת להיות קשה כאשר יש לצופים כל כך הרבה אפשרויות אחרות העומדות לרשותם. האתגר הזה הוא משמעותי במיוחד אצל קהלים צעירים". ההבדל בין הרגלי הצפייה של הדורות מודגש באופן דרמטי כאשר מרחיבים את הניתוח כך שיכלול גם צופים מבוגרים בעשר שנים יותר, כלומר כאשר בוחנים בני 16-34. קבוצת הגיל המבוגרת יותר מאזנת את הסקר, והופכת את היקפי הצפייה השבועית בנטפליקס, BBC1 ו-ITV לשווה פחות או יותר.

אחד הדברים שמדאיגים את הבריטים הוא העובדה שמרבית חברות התוכן הדיגיטלי, כגון יוטיוב, אפל ונטפליקס, הן חברות אמריקאיות שלא היו נחשבות בעבר למתחרות של BBC. "על נוף התקשורת העולמי ישתלטו בשנים הקרובות 4, אולי חברות מהחוף המערבי של אמריקה", אמר מנכ"ל הרשת טוני הול. "חברות עם כוח טכני, פיננסי ויצירתי יוצא מגדר הרגיל. האם הזרמת מוזיקה מעמידה סכנה קטלנית לרדיו? האם ה-iPlayer יכול לעמוד בקצב הצמיחה של המהיר של נטפליקס?". אובדן קבוצת הגיל הצעירה ביותר, כך מודים ברשת, היא סכנה ברורה וממשית.

המחקר המקיף על הרגלי הצפייה של הבריטים מעלה נתונים מעניינים: מעל 80% מהילדים בבריטניה מגיעים ליוטיוב לטובת צפייה בתוכן וידאו. מחצית מהם נכנסים לנטפליקס, ורק פחות מ-30% מהם עושים שימוש ב-iPlayer של הרשת. ילדים בגילאי 5-15 מבלים יותר זמן באינטרנט (15 שעות ו-18 דקות בממוצע בשבוע) מאשר צופים בטלוויזיה (14 שעות). ממוצע הצפייה השבועי של ילדים בני 6-12 בתחנת הילדים CBBC, פעם שחקן דומיננטי במיוחד, רשם צניחה משמעותית מכ-40% בשנת 2011 לפחות מ-25% בשנה שעברה. לנתונים האלה מצטרפת הצניחה הכללית בצפייה בטלוויזיה המסורתית, וכבר היום 43% מבני 12-15 בבריטניה משתמשים בסמארטפון שלהם כדי לצפות בתוכן טלוויזיוני.

לצד סוגיית הצעירים, דיווחה החברה כי בשנה הקרובה היא תשים דגש על שתי סוגיות נוספות. היא מתכוונת לפעול לתיקון חוסר איזון משמעותי בצריכת החדשות שלה, לאחר שמצאה כי "יותר גברים צעירים מאשר נשים צעירים מקיימים אינטראקציה עם השירותים המקוונים שלה". בנוסף, מנכ"ל החברה דיווח כי BBC מתכוונת לפעול השנה באופן אקטיבי במסגרת המלחמה בחדשות כוזבות, ובין היתר להשיק תכנית הכשרה ארצית בבתי הספר בבריטניה כדי "לעזור לצעירים לזהות חדשות אמיתיות ולסנן מידע שקרי או מזויף".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully