וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לכבוד חגיגות ה-70: האם איילת שקד תבטל את אגרת חופש המידע לעיתונאים?

9.4.2018 / 13:40

במכתב שנשלח ממנכ"לית התנועה לחופש המידע לשרת המשפטים והגיע לידי וואלה ברנז'ה, מבקשת עו"ד נירית בלייר לבטל את האגרה על סך 20 שקלים - כחלק מציון 20 שנה לחוק ו-70 למדינה; "הביטול יישר קו עם מדינות רבות בעולם"

איילת שקד בכנס המכון הישראלי לדמוקרטיה, 11 במרץ 2018. צילום מסך
איילת שקד בכנס המכון הישראלי לדמוקרטיה, 11 במרץ 2018/צילום מסך

התנועה לחופש המידע מבקשת משרת המשפטים איילת שקד לבטל את האגרה על בקשות חופש מידע של עיתונאים. בין הסיבות לבקשה מציינים בתנועה אפילו את חגיגות ה-70 למדינה: "לכבוד 20 שנים לקיומו של החוק וחגיגת 70 שנים למדינת ישראל, הנני פונה אליך לפעול למען קידום חופש המידע וחופש העיתונות בישראל ולבטל בצעד סמלי וחגיגי את אגרות הגשת בקשות חופש המידע לעיתונאים", נכתב במכתב שנשלח ממנכ"לית התנועה, עו"ד נירית בלייר, ללשכת שרת המשפטים, והגיע לידי וואלה ברנז'ה.

חוק חופש המידע חוקק בישראל לפני כ-20 שנה. במכתב מצוין כי החוק הישראלי נחקק כ-200 שנה לאחר חוק חופש המידע הראשון בעולם שחוקק כבר בשבדיה ב-1766, כחלק בלתי נפרד מהחוק לחופש העיתונות". עוד נכתב כי "הקשר בין חופש המידע ועיתונות תמיד היה ועודנו ישיר, בלתי נפרד ומסייע ליצירת תקשורת אמינה השואבת באופן קבוע את המידע בו היא משתמשת, באופן מוסדר וחוקי, ישירות מרשויות המדינה". יש לציין כי בקשה בודדת עולה אמנם רק 20 שקל, אבל על פי רוב עיתונאים רוצים להגיש כמה וכמה בקשות, אך בפועל הם לא מגישים כמעט כדי לא להזדקק לאחר מכן להליך הבירוקרטי הכרוך בבקשת החזר הוצאות בפני המערכת.

בנוסף נטען במכתב כי "ביטול האגרה תהפוך את חוק חופש המידע לכלי שגור בידי עיתונאים להשגת מידע ממשלתי כמו במדינות רבות בעולם, ברובן המוחלט, אגב, לא נהוגה כל אגרה בגין הגשת בקשת חופש מידע. זהו צעד הן מהותי והן הצהרתי המדגיש את חשיבות התקשורת הישראלית מחד ואת אחריותה למסור לידי הציבור מידע נכון ואמין מאידך".

לסיכום נכתב, "הפחתת אגרות חופש מידע, כפי שנעשתה בעבר, הייתה צעד חשוב ומשמעותי לקידום השקיפות ונתנה דחיפה משמעותית למהפכת השקיפות במדינה, כשהקלה על ארגונים חברתיים את הגישה למידע ממשלתי. נכון יהיה לאפשר אותה גישה לכל הגופים העיתונאיים המייצגים את האוכלוסיות השונות במדינה, ולאפשר כך, גישה שווה למידע ממשלתי לכולן".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully