וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

העוקץ הכפול: הדמיון המחשיד של סדרת הכתבות של "החדשות" לתחקיר "ידיעות אחרונות"

31.5.2018 / 13:10

סדרת כתבות ששודרה השבוע במהדורה המרכזית של "החדשות" תחת הכותרת "כך חשפנו את העוקץ הרומנטי" ואשר קודמה באמצעות לא מעט פרומואים - דומה דמיון מחשיד ביותר לכתבה דומה שפורסמה לפני ארבעה חודשים במוסף "7 ימים". "החדשות": "הטענה נשמעת הזויה"

העוקץ הרומנטי - ידיעות אחרונות. צילום מסך
הכתבה מינואר ב"ידיעות אחרונות"/צילום מסך

סדרת כתבות ששודרה השבוע במהדורה המרכזית של "החדשות" וקודמה באמצעות לא מעט פרומואים - דומה דמיון מחשיד ביותר לכתבה דומה שפורסמה לפני ארבעה חודשים במוסף "7 ימים" של ידיעות אחרונות. וואלה ברנז'ה ניסתה לבדוק האם מדובר בהשראה בלבד, אך נותרה מבולבלת לנוכח העדויות.

תקציר האירועים: על פי מקורות הבקיאים ברזי הסיפור, בינואר 2017 פנתה לכתב אמיר שואן מ"ידיעות אחרונות" חברה בשם GMT כאשר בפי אנשיה סיפור מטריד: הם חשדו כי תופעה של עוקץ רומנטי מתרחשת ברשת. בחברה טענו כי הם יכולים להגיע להרבה מקרים אך הצליחו להביא לשואן רק שניים. שואן עצמו לא הרפה, ובמהלך שנת עבודה שלמה הצליח ליצור שיטת חיפוש שמאפשרת להגיע לעוד מקרים - מה שהוביל לתחקיר רחב היקף שנפרש על פני 4 עמודים במוסף שפורסם כאמור בסוף ינואר 2018.

העוקץ הרומנטי - ידיעות אחרונות. צילום מסך
עדויות דומות. הכתבה מינואר ב"ידיעות אחרונות"/צילום מסך

"מדהים שערוץ 2 הציגו את כל הסיפור כחשיפה שלהם"

"בידיעות הצליחו להתחקות אחר הנוכלים עצמם, חשפו את שמותיהם ואף פנו לגורמי אכיפת חוק עם המידע. מדהים בעיני שערוץ 2 הציגו את כל הסיפור כחשיפה שלהם"

השבוע, נדמה כי חברת "החדשות" שיכפלו את התחקיר ופירסמו אותו מחדש, זאת תחת הכותרת (תקציר הכתבה בסופרים): "העוקץ הרומנטי: כך חשפנו את הגברים שהתחזו והוציאו במרמה עשרות אלפי שקלים מנשים בישראל". את הסדרה בת שתי הכתבות ערכה כתבת "החדשות" אדוה דדון. אבל זוהי רק המעטפת. מבדיקה עולה כי העדויות דומות לאורך כל הכתבה: מומחית שמרואיינת בכתבה, בשם אנה מחברת GMT, התכתבה עם שואן. בנוסף, שתיים מהמרואיינות בתחקיר "החדשות" רואיינו אף הן בכתבה בידיעות אחרונות. (יעל מור ו"רחל" הגרושה).

גורם המצוי בפרטים אמר היום לוואלה ברנז'ה כי "בידיעות אחרונות התעקשו שלא לפרסם את שמותיהן של שאר המתלוננות. הסיבה הייתה כי הם לא רצו שיעשו להן מאוחר יותר שיימינג. לאחר הפרסום פנו לחברת GMT וגם לידיעות אחרונות עוד מספר נשים וקיבלו סיוע". הגורם הוסיף כי "בידיעות הצליחו להתחקות אחר הנוכלים עצמם, חשפו את שמותיהם ולמיטב ידיעתי אף פנו לגורמי אכיפת חוק עם המידע. מדהים בעיני שערוץ 2 הציגו את כל הסיפור כחשיפה שלהם".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פריצות הדרך, הטיפולים ומה צופן העתיד? כל מה שצריך לדעת על סוכרת

בשיתוף סאנופי
העוקץ הרומנטי- חדשות 2. צילום מסך
הכתבה ב"החדשות"/צילום מסך

משפטים זהים בתגובות

גם בתגובת המשטרה ל"החדשות" ישנם משפטים שלמים זהים, מה שמעלה לכל הפחות סימן שאלה גדול. כך לדוגמא בתגובת המשטרה לדדון נכתב: "ככל שמתבסס חשד לביצוע עבירה פלילית ובכלל זה בתחום הסייבר הוא נבחן ומטופל בהתאם...".

בתגובה ל"ידיעות אחרונות" לעומת זאת נכתב: "ככל שמתבסס חשד לביצוע עבירה פלילית ובכלל זה בתחום הסייבר, הוא נבחן ומטופל בהתאם...".

בנוסף, בתגובה ל"החדשות" נכתב: "אנו ממליצים למשתמשים ברשתות החברתיות שלא להגיב להצעות בייחוד באתרי הכרויות מפרופילים לא מוכרים, ובטח שלא להעביר סכומי כסף לגורמים עלומים תמורת הבטחות שווא".

בתגובה לשואן נכתב אותו הדבר עם שינויים קלים: "אנו ממליצים למשתמשים ברשת האינטרנט לא להגיב להצעות המתקבלות מכתובות דואר אלקטרוני לא מוכרות או מגורמים שאינכם מכירים ובטח שלא להעביר סכומי כסף לגורמים עלומים תמורת הבטחות".

אדוה דדון. קרדיט צילום: אייל בן יעיש, חברת החדשות,
דמיון מחשיד. אדוה דדון/קרדיט צילום: אייל בן יעיש, חברת החדשות

החדשות: "כל עיסוק בתופעה הוא מבורך"

"החדשות שילבה קטעים מתחקיר דומה שנערך באוסטרליה על ידי התוכנית '60 דקות' הרבה לפני כתבתו של שואן"

מחברת "החדשות" נמסר בתגובה: "מדובר בתופעה שהולכת וגוברת בחודשים האחרונים ולכן כל עיסוק בה הוא מבורך לדעתנו. בתחקירים ששודרו השבוע במהדורה המרכזית התראיינו נשים בזהותן ובפניהן הגלויות - לכן הטענה ש'גנבנו' נשים שהתראיינו תוך הסתרת זהותן נשמעת הזויה. כמו כן, בתחקיר ששידרנו השבוע הצגנו בפני הנשים את זהותם האמיתית של הנוכלים שהונו את אותן נשים.

זאת ועוד, אדוה דדון ניהלה בעצמה במסגרת התחקיר קשר עם אותה כנופיית רמאים והציגה את דרכי הפעולה והחיזור שלהם, וכמובן התעמתה איתם כשדרשו ממנה סכומי כסף.

חברת החדשות לא הציגה את התופעה כחשיפה ראשונה ואף שילבה בכתבה קטעים מתחקיר דומה שנערך באוסטרליה על ידי התוכנית '60 דקות' וחומרים מכתבות דוקומנטריות שנערכו בחו"ל הרבה לפני כתבתו של שואן".

עוד הוסיפו ב"החדשות" כי: "את חשיבות שידור התחקיר ניתן ללמוד ממאות הפניות שהגיעו למערכת לאחר שידורו, פניות של אנשים שפלו בפח או שנמצאים כעת במערכת יחסים עם נוכלים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully