וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לפעמים דקל מנצח: נדחתה תביעת עורך לשעבר בגל"צ לראות בו כשכיר

3.6.2018 / 14:02

ביהמ"ש האזורי לעבודה בת"א דחה את תביעת חגי בועז, לשעבר עורך תכניות "האוניברסיטה המשודרת" בגל"צ לראות בו כעובד שכיר ולא כעצמאי, ולהעניק לו את הזכויות הסוציאליות הנובעות מכך, לרבות פיצויי פיטורים. בועז: "התביעה מוצדקת. מתכוון לערער"

בית גלי צה"ל ביפו. ניב אהרונסון
גלי צה"ל/ניב אהרונסון

בית הדין האזורי לעבודה בתל אביב דחה את תביעתו של חגי בועז, לשעבר עורך תכניות "האוניברסיטה המשודרת" בגלי צה"ל, כנגד התחנה, שבה טען כי יש לראות בו כעובד שכיר ולא כעצמאי, ולהעניק לו את הזכויות הסוציאליות הנובעות מכך, לרבות פיצויי פיטורים.

בועז הועסק בגלי צה"ל במשך 150 חודשים, עד סוף דצמבר 2013. בועז ערך והפיק כמאה קורסים בעשרות סמסטרים, ולאחר עזיבתו "האוניברסיטה המשודרת" הושבתה לשנה וחצי.

על פי פסק הדין, בועז וגלי צה"ל ראו את יחסי העבודה ביניהם כיחסים של מזמין שירותים וקבלן עצמאי, כאשר בועז הנפיק חשבוניות כנגד התמורה ששולמה לו, וניהל את ענייניו מול רשויות המס והביטוח הלאומי כעובד עצמאי. לאחר שהחליטה גלי צה"ל לסיים את ההתקשרות עם בועז, הוא הגיש כנגדה את התביעה.

בועז מתכוון להגיש ערעור לבית המשפט על פסק הדין, באמצעות משרד עו"ד אריאל שמר. הוא מסר בתגובה לוואלה ברנז'ה: "פסק הדין היה מרושל, התעלם מראיות שהוגשו לבית המשפט ומהתקופה ארוכת השנים בה הועסקתי בגלי צה"ל כעורך 'האוניברסיטה המשודרת'. מעבר לכך, פסק הדין מצביע על חוסר הבנה של השופט לובוצקי במתכונת עבודה בשוק התקשורת. בכוונתי לערער על פסק הדין. אינני יודע מה מתכונת יחסי העבודה הקיימת כיום בגלי צה"ל, אבל אני מקווה שהיא הוגנת ולא פוגענית כמו בתקופתי. השופט משום מה לא הבחין בשמי בתכנית המסיבה (במלאת 30 לתכנית 'האוניברסיטה המשודרת' - ש"ב), ונסמך על הפרוטוקול בחבד. לא רק שהוזמנתי אלא גם הופעתי על הבמה ורואיינתי על ידי אילנה דיין".

ירון דקל. יוסי זליגר, מערכת וואלה! NEWS
ירון דקל/מערכת וואלה! NEWS, יוסי זליגר

השופט: "לא מדובר ב'עובד קשה יום'"

השופט: "שמו של בועז לא הוזכר במסיבה שערכו במלאת 30 שנים לתכנית 'האוניברסיטה המשודרת'". בועז לוואלה ברנז'ה: "השופט נסמך על הפרוטוקול בלבד. לא רק שהוזמנתי אלא גם הופעתי על הבמה ורואיינתי על ידי אילנה דיין"

בפסק הדין קבע בין השאר השופט, יצחק לובוצקי, כי "מערכת היחסים שבהם נהגו הצדדים במשך תקופה ארוכה, היתה כזו שבין מזמין ל'קבלן עצמאי', ובועז לא הצליח להוכיח כי יש טעם לשנות ממנה בדיעבד. אזכיר, כי במרבית זמנו, התובע היה מחוץ לתחנת הרדיו. שעות עבודתו היו גמישות, לפי דיווח שלו. הוצאות שהוציא להפקת התוצרת (תכנית הרדיו) היו מכיסו. מרבית הכלים בהם עשה שימוש היו על חשבונו. הוא היה אדון לעצמו בקביעת מקום העיסוק, ולא השתלב השתלבות ממשית ומלאה ב'צוות התחנה', עד שאפילו שמו לא הוזכר העת מסיבה שערכו במלאת 30 שנים לתכנית הרדיו הפופולרית".

"התובע הוא אדם מלומד, שידע היטב את מעמדו כעצמאי, ודאג גם למקורות השתכרות נוספים במקביל", הוסיף השופט בפסק הדין. "לא מדובר ב'עובד קשה יום', התלוי בצורת התקשרות שהכתיב לו מעסיקו. במשך שנים רבות, נהג התובע כעצמאי באופן מילוי חובותיו כלפי תחנת הרדיו, כאשר עבודתו בתחנה היתה מקבילה ללימודים גבוהים או השתכרות ממעסיקים אחרים. אי אפשר לקבוע 'מידת תלות' כזו בין הצדדים, המצדיקה לשנות סדרי עולם, כמו גם לשנות מהסכמתם הכתובה של הצדדים ודרך התנהגותם שנים רבות. לפיכך, אין מנוס אלא לדחות את התביעה שלפני, לרבות טענת התובע לקיומם של יחסי עובד ומעבידו בין התובע לבין גלי צה"ל, בתקופה הרלוונטית לתביעתו".

פסיקה זאת התקבלה זמן קצר לאחר פסיקת בית משפט האזורי לעבודה בעניין אחר: כפי שפורסם באחרונה בוואלה ברנז'ה, בתום מאבק משפטי בן ארבע שנים, ניצח מנכ"ל חדשות עשר, גולן יוכפז, במשפט נגד גלי צה"ל וירון דקל - ויפוצה בקרוב לחצי מיליון שקל. "משהסכים דקל לשינוי תנאי העבודה של התובע, ולאחר מכן חזר בו מההסכמה - הפר הסכם וטענתו נולדה לאחר מעשה", קבעה השופטת. טענתו של יוכפז באשר לפגיעה בשמו הטוב - לא התקבלה. כפי שפורסם ב"עין השביעית", בעקבות הפסיקה הגיע סכום הפיצויים לעובדי התחנה שפוטרו בזמן פיקודו של ירון דקל ליותר ממיליון שקל. תביעות בסך כ-2 מיליון שקל עוד מתבררות בימים אלו בבית המשפט.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully