וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המשקיעים הזרים הגיעו - ויוצרי הדוקו נוהרים

6.6.2018 / 11:13

למרות שהיא אמנם לא נוצצת כמו "הומלנד" או מכוונת פריים-טיים כמו פורמטי ריאליטי, גם היצירה הדוקומנטרית מחפשת את הכיסים העמוקים של המשקיעים. "שוק קופרו למדיה דוקומנטרית" שמתקיים השבוע הוא שעתם היפה. וואלה ברנז'ה פתחה באסטה

שוק קפרו. דניאל אלאור,
עד היום 320 קניינים ומשקיעים. שוק קופרו, תל אביב, השבוע/דניאל אלאור
בעשורים האחרונים שודרו מעל 300 סרטים ישראלים שונים בעשרות תחנות טלוויזיה בארץ ובעולם וההערכות הן כי צפו בהם כ-262 מיליון צופים

בכירי תעשיית הטלוויזיה הישראלית הבינו כבר מזמן כי השוק המקומי קטן ולא יציב, ושמי שרוצה לשמור על המשקיעים ובעלי המניות צריך לא רק לפתח תוכן שיפנה לקהל ישראלי רחב ככל הניתן - אלא גם למכור בחו"ל. רשת, קשת, ערוץ 10 וחברות כמו ארמוזה תקשורת או דורי מדיה כבר מזמן בעלי נציגות קבועה בפסטיבל "מיפ" ודומיו, שהמטרה ברורה: להביא רווחים במטבע זר.

ההבנה הזו לא פוסחת על עולם היצירה הדוקומנטרית. למרות שהיא אמנם לא נוצצת כמו "הומלנד" או מכוונת פריים-טיים כמו פורמטי ריאליטי, גם היוצרים הדוקומנטרים תרים אחר כסף מבחוץ. הסיבות רבות: מימון הפיתוח וההפקה, התמלוגים, וכן, גם בשביל הפרסטיז'. בעשורים האחרונים שודרו מעל 300 סרטים ישראלים שונים בעשרות תחנות טלוויזיה בארץ ובעולם וההערכות הן כי צפו בהם כ-262 מיליון צופים. כיוון שמדובר בהכנסות של מיליוני שקלים בשנה, קל להבין למה האירוע השנתי "שוק קופרו למדיה דוקומנטרית" שמתקיים השבוע הוא שעתם היפה של היוצרים בתחום. זו ההזדמנות לפגוש משקיעים עם כיסים עמוקים.

"כ-70 משקיעים בינלאומיים מגיעים לשוק קופרו", אומרת לוואלה ברנז'ה אורנה ירמות, מנכ"לית ומייסדת קרן "קופרו" שעומדת מאחורי האירוע. "מדובר בעורכי תוכן מרשתות שונות ברחבי העולם כמו ZDF הגרמנית, BBC הבריטית או ARTE הצרפתית, כמו גם מפיקים עצמאיים, מנהלי פסטיבלים, קניינים ומנהלי קרנות במהלך שבוע ימים מציגים היוצרים הישראלים פרוייקטים בעשייה וסרטים גמורים, ומטרת השוק היא גיוס משאבים ממקורות בינלאומיים להפקות המקור התיעודיות הישראליות על ידי שיווק היצירה התיעודית בכל שלבי הפקתה".

שוק קפרו. דניאל אלאור,
הגוף הלא-ממשלתי הראשון והיחיד לדוקו. שוק קופרו, השבוע/דניאל אלאור

גם משקיעים מקומיים

סרטים כמו "שומרי הסף", "פרינסס שואו", "'שיח לוחמים – הסלילים הגנוזים' או "שתיקת הארכיונים" נמנים על רשימת הסרטים שגייסו כספים באמצעות הקרן

קפרו היא הגוף הלא-ממשלתי הראשון והיחיד, למעשה, שפועל לקדם את היצירה התיעודית הישראלית באמצעות הבאת משקיעים מחו"ל, והשנה היא מציינת עשרים שנות פעילות. בקרן טוענים שהם לבדם מעלים את תקציבה הכולל של תעשיית סרטי התעודה הישראליים ב-50 עד 75 אחוזים. "לאורך השנים יצרה הקרן 627 קופרודוקציות, שיתופי פעולה ישראליים-בינלאומיים, שהכניסו לתעשיית הקולנוע הדוקומנטרי 8-5 מיליון ש"ח בכל שנה", אומרת ימות. "פעילויות קופרו הביאו עד היום 320 קניינים ומשקיעים מרשתות טלוויזיה מובילות שהגיעו לישראל, ו-88 מיליון שקלים הושקעו באמצעות הקרן בסרטי תעודה ישראלים".

לא רק יוצרים ישראלים מחפשים בשוק קופרו משקיעים, גם משקיעים מקומיים מגיעים אליו לחפש השקעות משתלמות בחו"ל. "אחד המסלולים הוא כזה שנועד למפיקים זרים המחפשים שותפים ישראלים לפרויקטים שלהם", אומרת ירמות. "המסלול כולל הצגת פרויקטים זרים על ידי מפיקים ממדינות שונות בפני רשתות השידור הישראליות, קרנות ומפיקים ישראלים, כמפיקי משנה שותפים". בכל שנה קופרו מארחת מספר משלחות מחו"ל, והשנה נבחרו שמונה פרויקטים חדשים של משלחות מקנדה, גרמניה ופולין.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קק"ל מעודדת לימודי אקלים באמצעות מלגות לסטודנטים צעירים

בשיתוף קק"ל
אורנה ירמות.
מכירה את סוגיית גיוס הכספים בחו"ל גם כיוצרת. אורנה ירמות

הכיוון: דוקו דיגיטל

סרטים כמו "שומרי הסף", "פרינסס שואו", "'שיח לוחמים - הסלילים הגנוזים' או "שתיקת הארכיונים" נמנים על רשימת הסרטים שגייסו כספים באמצעות הקרן, אבל חלק לא מבוטל מהפרויקטים שמוצגים השנה לא דומים כלל לאותן יצירות דוקומנטריות בפורמט הקלאסי. יותר מעשרה פרויקטים יוצגו בפני פאנל משקיעים ומומחי תוכן מחו"ל במסלול לתוכן דיגיטלי. "למדיה הדיגיטלית מקום נכבד בשוק קופרו כתחום אשר הולך ומתפתח ולכן הקדשנו ליצירה הדיגיטלית מסלול משלה", אומרת ירמות. "השנה מוצגים פרויקטים אינטראקטיביים או כאלה העושים שימוש משמעותי במדיה דיגיטלית, פרויקטים נרטיביים למציאות מדומה ולמציאות רבודה ברשת, וסדרות תעודה בפרקים קצרים המיועדים לפלטפורמות אונליין או לרשתות החברתיות".

ירמות, לשעבר מנכ"לית פורום היוצרים הדוקומנטריים, מכירה את סוגיית גיוס הכספים בחו"ל לא רק כמנהלת אלא גם כיוצרת שבעצמה חיפשה השקעות להפקות שלה. היא הפיקה עד היום שבעה סרטי תעודה, מרביתם קו-פרודוקציות בינלאומיות. הסרט בהפקתה שנחל את ההצלחה הרבה ביותר בחו"ל הוא "ממשלת ישראל מודיעה בתדהמה" בבימויו של מיכאל קרפין ששודר ב"טלעד", והציג ראיונות בלעדיים עם יגאל עמיר. הסרט נמכר על ידי ירמות לעשרות רשתות בכל רחבי העולם - כולל אל ג'זירה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully