פיקוד העורף הגל השקט

הגדרת ישובים להתרעה
      הגדרת צליל התרעה

      נושאים חמים

      וייס ליועמ"ש: "הורה בדחיפות על בירור מקיף של מכרז ערוץ הכנסת"

      זה היה צפוי: "החדשות" עתרה לבג"צ בבקשה שיורה על ביטול זכיית RGE במכרז, נוכח מה שהם מגדירים כ"פגמים מהותיים בהצעה". במקביל, שלח מנכ"ל החברה אבי וייס מכתב חריף ליועמ"ש בדרישה לבדוק את התנהלות יו"ר מועצת הכבלים והלווין

      מפוצלת אבי וייס ויפעת חי שגב (עיבוד תמונה)
      יפעת בן חי שגב ואבי וייס (צילום: עיבוד תמונה)

      חברת "החדשות" עתרה היום (ראשון) לבג"צ בבקשה שיורה על ביטול זכיית חברת ערוץ 10 כנסת ישראל (RGE) בהפעלת ערוץ הכנסת נוכח מה שמגדירים בחברה כ"פגמים מהותיים בהצעתם והכרזה על חברת החדשות כזוכה במכרז". בנוסף, שלח מנכ"ל החברה, אבי וייס, מכתב ליועמ"ש בו ביקש "להורות בדחיפות על בירור מקיף של טענות היועצת הכלכלית נגד יו"ר ועדת המכרז ומועצת הכבלים יפעת בן חי שגב שיש בהן כדי להטיל צל כבד על אופן ניהול המכרז ופעל לעצור לאלתר את יישום תוצאות המכרז עד לתום בדיקת העניין".

      בעתירה לבג"צ מסתמכת "החדשות" על מה שהיא מכנה "הבלגת ועדת המכרזים", על כך שהצעתה של הזוכה במכרז אינה עומדת בדרישה המנדטורית של המכרז להצגת רווח שנתי של 5% לפחות מתקציב הערוץ - ובכך פגעה לטענתה בעקרון השוויון פגיעה מהותית. לדבריהם, הצעת RGE מציגה רווח שנתי של 3.8% בלבד. אך למרות פגם מהותי זה ועדת המכרזים הכשירה את ההצעה בנימוק השגוי כי דרישת ה-5% אינה מהווה תנאי סף במכרז.

      עוד טוענים בעתירתם אנשי "החדשות" כי הצעת RGE אינה עומדת בדרישת המכרז להשקעה של 84% לפחות מסכום התמורה בתכניות מהפקה מקומית. לדבריהם, "מדובר בדרישה שוועדת המכרזים עצמה רואה בה תנאי סף במכרז. לראייה מביאים ב"החדשות" בחינה שנעשתה על-ידי חברת הייעוץ הכלכלי TASC - המלמדת כי ועדת המכרזים שייכה להשקעה זאת הוצאות הכרוכות ברכש זר בסך כולל של 592,293 שקלים, שאינן יכולות להיות מחושבות כחלק מההשקעה בתכניות מהפקה מקומית".

      עוד לטענת "החדשות", מועצת הכבלים והלוויין אפשרה ל-RGE לעשות שימוש בסעיף של הוצאות בלתי מתוכננות בהצעתה בסך של כ-255,000 שקלים כחלק מההשקעה בתכניות מהפקה מקומית. ואולם, חלק מכספים אלה הופנה לכיסוי עלויות מימון שלא תוקצבו בהצעה ואשר אינן יכולות להיחשב כהשקעה בתכניות מהפקה מקומית.

      כמו כן, ב"החדשות" אומרים כי מועצת הכבלים והלוויין ייחסה חלק מהכספים שבסעיף הבלת"מ בהצעת RGE להשקעה ברכש מקומי (תחת סעיף הוצאות הפעלה). אולם, לטענתם, מדובר בכספים שRGE עלולה לעשות בהם שימוש לרכש זר, הוצאות הנהלה, הוצאות מימון או רווח ולפיכך אין להתיר שימוש בכספים שבסעיף זה כמיועדים להפקה מקומית.

      בחוות דעת של חברת TASC שמצורפת לעתירה, נטען כי החסרת כלל הסכומים האמורים מסך ההשקעה בהפקה מקומית מעמידה אותו על שיעור של 82.66% בלבד מתקציב הערוץ. זאת בניגוד לדרישת המכרז בדבר היקף השקעה של 84% לפחות.

      חוק המאגר הביומטרי אושר בקריאה שנייה ושלישית בכנסת (ערוץ הכנסת)
      ערוץ הכנסת (צילום מסך)

      כזכור, לפני חודש אישרה מועצת הכבלים והלוויין את הצעת חברת RGE בעלת ערוץ עשר, וקבעה כי היא תהיה המפעילה החדשה של ערוץ הכנסת. הדבר נעשה בתום סאגה ארוכה. ההחלטה הגיעה לאחר שבפברואר השנה דחה בג"ץ את העתירות שהגישו חדשות 2 ו-RGE (חדשות עשר) בנושא מכרז ערוץ הכנסת, והחזיר את ההכרעה לפתחה של מועצת הכבלים והלוויין. השופטים הביעו בדיון מורת רוח מצו המניעה שעצר את בדיקת הצעת RGE - שניתנה לבקשתם.

      כזכור, בסוף דצמבר בג"ץ הוציא צו ביניים למועצה העוצר את הליך הבדיקה הנוסף של הצעת RGE, ודורש ממנה לנמק מדוע הצעת RGE, שהגיעה למקום השני במכרז לערוץ הכנסת, לא הוכרזה כהצעה הזוכה. במקביל לכך, במכתב ששלחה חדשות 2 למועצה היא דרשה "לבטל את הליך מכרז ערוץ הכנסת כולו" - כולל ההפסד שלה ל-RGE.

      מחברת "החדשות" נמסר אז בתגובה: "מועצת הכבלים והלווין איבדה את סמכותה המקצועית ונשקול לעתור שוב לפסילת המכרז כולו - כפי שפעלנו לאורך כל הדרך. חוות דעת חיצונית של יועץ שנשכר על ידי המועצה מצאה כשלים מהותיים בהצעת RGE. תמוה בעינינו שמועצת הכבלים והלווין בראשות יפעת בן חי שגב בוחרת להתעלם ולהכשיר הצעה בעייתית. חברת החדשות הייתה זו שחשפה והתריעה על כשלים ופגמים מהותיים שנפלו במכרז שערכה מועצת הכבלים והלווין לבחירת מפעיל ערוץ הכנסת - קביעות אשר התקבלו על ידי בית המשפט והובילו לפסילת הצעת ערוץ 20. לאחר מכן התרענו על פגמים מהותיים שנפלו בהצעת RGE ותמכנו זאת בחוות דעת כלכלית של חברת הייעוץ תאסק, אשר העברנו לעיון המועצה כבר לפני זמן רב. אנו ממתינים לקבלת הנימוקים של החלטת המועצה ולאחר שנבחן אותם נחליט על המשך צעדינו".