וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"החדשות" בשירות חב"ד: האם הזמנת ילדים חילונים לתקיעת שופר תמורת ממתק זה מבורך?

16.9.2018 / 13:02

יאיר שרקי הביא סיפור טוב של התכתבויות תושבים חריגות בצפון ת"א נגד כניסת חב"ד לשכונה אבל ארז והגיש אותו בדרך חד-צדדית, מניפולטיבית ואפילו מסיתה. הילה קובו מנתחת את האייטם משפט אחר משפט. דעה

יאיר שרקי. צילום מסך
"לא להשכיר דירות לחרדים" או שמא - "לא להשכיר נכסים לארגון דתי מיסיונרי בשכונה חילונית?" שרקי ומרציאנו באולפן/צילום מסך

ככה אני: העולם מסביב יכול לעלות באש, אבל משהו צדדי וקטן - או קטן לכאורה - יכול להטרידני שעות עד כדי נדודי שינה, וניסיון בלתי פוסק לנסח את מחשבותיי באשר אליו. תהיה מי שתתפוס את העיסוק הזה קטנוני, אבל בעיני הוא בעל משמעות ומבקש לשפוך אור על דבר-מה שלא זכה לתשומת לב. מחשבות אלה גם הפעם מצאו את מקומן על הדף, והפכו - גם אם באיחור - לטור הזה.

מדובר באייטם של יאיר שרקי, כתב הדתות של חברת החדשות, במהדורת יום רביעי האחרון. כותרתו של האייטם, על פי שרקי ועורכיו, היא, בגדול: "תושבי שכונת צהלה בתל אביב קוראים לא להשכיר דירות לחרדים". יודגש מיד שכל קריאה פומבית לא להשכיר דירות או נכסים לאוכלוסיות מסוימות היא בהחלט חריגה והיא בהחלט סיפור, ויודגש עוד שגם ההתכתובת הספציפית שהגיעה לידי שרקי - היא סיפור.
אבל הדרך שבה הוגש ונארז הניוז הזה הייתה חד-צדדית, שטחית ומניפולטיבית, עם פוטנציאל הסתה של ממש. ההטייה וההטעייה הזו באה לידי כמעט בכל משפט שמופיע באייטם, מתחילתו ועד סופו, לפי הניתוח הבא:

1. שרקי חוזר בכתבתו על השם "צהלה" כמה וכמה פעמים. זהו שם השכונה היחידה שהוא מזכיר לכל אורכה. מהיכרות עם האזור, יש להניח במידה רבה של ביטחון (אבל מודה שמדובר בהנחה מושכלת בלבד), שלא מדובר בשכונה שבאמת קוראים לה רק "צהלה", השכונה הוותיקה והעשירה מאוד-מאוד שהיום מתגוררים בה מיליונרים כמו אלונה ברקת, מאיר שמיר או אביב גפן והכוללת חווילות צמודות קרקע. אלא בשכונת דירות קרובה אך אחרת ושונה מ"צהלה", ששמה האמיתי הוא "צהלה החדשה" או "קדמת צהלה". בתכתובת קבוצת הווטסאפ ששרקי מביא, שנתייחס אליה בהמשך, מופיע בפירוש שם נוסף של שכונה: "המשתלה", השכונה האחרונה של תל אביב לפני המפגש עם רמת השרון והצמודה לשכונת "צהלה החדשה", כפי שניתן לראות בכל מפה, אבל משום מה שרקי לא מזכיר כלל את שמה. רק חוזר על "צהלה".
אם איש העסקים לב לבייב או כל בעל מקצוע מיליונר אחר בשוק החופשי, שזה כל תחום עיסוקו, ובמקרה גם עוטה כיפה שחורה על ראשו, היה רוצה לשכור או לרכוש בית בצהלה - האם התושבים שם היו מרימים קול זעקה על כך ש"לא מוכרים דירות לחרדים" (כפי שעולה מכותרת האייטם של שרקי)? אני מסופקת.

2. אם כן, כבר בפתיח של מגישת המהדורה קרן מרציאנו היא אומרת, שימו לב: "קבוצת תושבים מצפון תל אביב יוצאת בקריאה חריגה לא להשכיר דירות לחרדים". ומהר מאוד אומר שרקי: "נכון קרן, זה חלק ממאבק שמתקיים כבר הרבה זמן בכמה משכונות צפון תל אביב. מאבק שאנחנו מכירים בכלל בין דתיים, חרדים וחילונים בכל הארץ, אבל עכשיו זה מגיע לקריאה ברורה שלא למכור או להשכיר דירות לחרדים וגם להפעיל לחץ על מתווכי נדל"ן שלא יעבדו עם חרדים".
כבר בניסוח הכביכול תמים הזה של שרקי עולה כאילו ב"מאבק הזה שמתקיים הרבה זמן בכמה משכונות צפון תל אביב" יש צד אחד חסר תום לב ומרושע - החילונים - שאחרי סדרה של צעדים נגד התושבים החרדים תמי הלב הם עולים כעת בדרגה.

בכל מקרה, רק אז - אחרי שלפחות ארבע פעמים חזרו המגישה והכתב על השם הכללי: "חרדים", כאילו, כאמור, הסיפור הוא על אזרח תמים שרוצה לרכוש בכספו בית מרווח לילדיו בצפון תל אביב והוא רק במקרה בעל ציציות ולבוש שחורים, והשכונה יוצאת בהפגנות פומביות ושלטים נגד המהלך בגלל גזענות נגד חרדים באשר הם - רק אז מתברר הסיפור ששרקי מביא:

"נפתחת קבוצת ווטסאפ", הוא מסביר. "בהתחלה קוראים לה: 'נעצור את כניסת חב"ד לצהלה', בהמשך מאזנים את השם ואחד המקימים מעדכן בפירוש מה המטרות". כששרקי מציג צילום מסך של המטרות המדוברות מתברר שגם שם המילה: "חרדי" או "חרדים" לא מופיעה, לפחות לא בקטע שבחר שרקי להראות. והנה המטרות:

"לידע כמה שיותר מתושבי השכונות לגבי המהלך של חב"ד,
לפעול מול מתווכים ובעלי הנכסים למכירה או השכרה על מנת לא למכור/להשכיר לחב"ד.

להקים ועד פעולה עם נציגי השכונות על מנת לחשוב על עוד דרכי פעולה לבלום את כוונת ההשתלטות".

בשיחה מוקלטת שמביא שרקי מיד אחר כך חוזר "תושב צהלה" על כך שלפחות שני נכסים בשכונה הושכרו לשליחי חב"ד, וגם שרקי עונה לו - "אמרת שלא להשכיר לאנשים מחב"ד דירות". כלומר, לא: "חרדים". הפרטים בסיפור, כפי ששרקי מביא אותם במהדורה, הם כולם סביב חב"ד.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
בין הנחות תפילין לפקחים ברמת אביב ג', ארכיון/מערכת וואלה!, צילום מסך

ההבדל בין "סתם" אזרחים חרדים

אלא שכל המקרים שפורסמו בתקשורת של יוזמה מקומית המפלה ערבים בישראל, ושזכו לגינויים, היו נגד אנשים פרטיים

3. ההבדל בין "סתם" אזרחים חרדים, סתם משפחה שרוצה להתיישב במקום, לבין ארגון "חב"ד" הוא משמעותי.
ההבדל הזה בדיוק בא לידי ביטוי בשאלה ששאל שרקי את תושב השכונה: "נגיד שהיו אומרים לא להשכיר או לא למכור דירות לערבים, זה גם מקובל בעיניך"? שאלה כאילו מתבקשת ומאתגרת מבחינה עיתונאית אבל בו זמנית מטעה ומנסה להציג מצג של דמיון גמור בין המקרים תוך התעלמות מהבדלים בסיסיים ביניהם.

גם אחרי המהדורה, בעמוד הטוויטר שלו, רמז שרקי על צביעות הממסד, מערכת המשפט והפוליטיקאים שגינו את קריאות הרבנים שקראו לא להשכיר דירות לערבים אבל לא מגנים את הסיפור הזה.

אלא שכל המקרים שפורסמו בתקשורת של יוזמה מקומית המפלה ערבים בישראל, ושזכו לגינויים, היו נגד אנשים פרטיים, אזרחים חילונים במידה רבה, שביקשו לקנות בכספיהם בית שמתאים למידותיהם או להירשם למכרזים, ונדחו רק בגלל שהם ערבים. הרבה פעמים, אגב, בגלל מחסור בשטחים ותכנון בעריהם "הערביות". מקרה קעאדן, אם תרצו. אותן קריאות של רבנים לא להשכיר מראש לערבים. המקרה האחרון של עפולה. דירות במרכז תל אביב ששוכר בעל מבטא ערבי יתקשה למצוא. ועוד.

זרועות של ארגון ממומן ועשיר

אם ארגון פמיניסטי עשיר היה שוכר או רוכש נכס בלב בני ברק ועובדותיו עטויות הגופיות היו עובדות שם בחלוקת פליירים לנשים ונערות על פמיניזם, שחרור האישה או חשיבות ההליכה של בנות לצבא, הייתי חושבת שזה מתריס וסר טעם

האייטם שמגיש שרקי הוא אייטם מעורפל מאוד שחסר, אולי בכוונה, פרטים ברורים ומדויקים. למעט משפט קצרצר שהוא אומר בסוף על שני פעילי חב"ד שפועלים במקום, שרקי לא מסביר בכתבתו את השאלה מה יש להם, לשליחי חב"ד צנועים, לחפש באחד האזורים היקרים בארץ, לקנות "דירות" במקום כל כך שונה מאופיים, ובאילו כספים הם שוכרים את ה"דירות" המדוברות. הוא אינו שואל באיזה בתי ספר ילמדו ילדי החסידים, ולא מביא ראיון עם אף חב"דניק פגוע. לניוז שהוא מביא זה לא מעניין אותו. אבל זה כן מעניין.

שליחי חב"ד המדוברים אינם אנשים פרטיים שרוצים לרכוש בחסכונות חייהם (נו טוב, בירושה שקיבלו) קניין בצפון תל אביב, לא משנה מאיזה מגזר או מוצא הם, ובכך אינם דומים לערבים המופלים.

מדובר בזרועות של ארגון ממומן ועשיר, באמצעותו הם רוכשים או שוכרים נכסים ושיש לו אג'נדה ברורה וחובקת עולם להפיץ את היהדות האורתודוסית ואת הפרשנות שלהם לדת (אגב - תוך הדרה, אפלייה ואיסור נגיעה בנשים, בניגוד גמור לסביבה שבה הם עוברים לחיות. בעצם, זה לא "אגב", זה עניין מהותי), ומוכרים בציבוריות הישראלית כמי שמציעים בצמתים לגברים חילונים להניח תפילין ונותנים בחינם לנשים חילוניות נרות שבת.

הנה מה שכתוב באתר האינטרנט של חב"ד צפון תל אביב: "בית חב"ד דואג שכל יהודי יכיר את מצוות החג ומנסה עד כמה שניתן לזכות יותר ויותר יהודים במצוות החג". ממש ליד יש רובריקה עם הסברים על "טהרת המשפחה".
הם לא באים, אם כן, לגור או לשכור נכס, הם באים לעבוד. ומושאי העבודה שלהם, אפעס, הם התושבים שבסביבה.

לא זו אף זו: הרי ברור שההקשר של מאבק הוא חוויתם של תושבי ותושבות השכונה הצפון-תל אביבית רמת אביב שבגלל כניסה של חב"ד וקביעת עובדות בשטח בדמות ישיבה ומוסדות נוספים החל משתנה אופי השכונה ומותיר את התושבים בחשש מתמיד מפני העתיד.

אם היו מוכיחים בעפולה שהערבים החפצים לקנות דירה בשכונה החדשה בעיר הם למעשה שליחיו של ארגון-על ממומן שתכליתו היא הפצת דתם או פרקטיקות של הדת הזו, והערבים האלה היו עוצרים גברים ברחוב החדש שלהם ומציעים להם להתפלל לאללה - הייתי מבינה את ההתנגדות של כמה מתושבי עפולה היהודים.

אם ארגון פמיניסטי עשיר היה שוכר או רוכש נכס בלב בני ברק ועובדותיו עטויות הגופיות היו עובדות שם בחלוקת פליירים לנשים ונערות על פמיניזם, שחרור האישה או חשיבות ההליכה של בנות לצבא, הייתי חושבת שזה מתריס וסר טעם.
האם בגלל שמדובר במדינה יהודית (ולא דתית) אנחנו צריכים לקבל בהבנה, בחום ובהכנעה בכל מקומות הארץ, גם באתרים חילונים מובהקים, אלמנטים של מיסיונריות יהודית-דתית?

הבית של אבי גבאי, יו"ר העבודה 12 ביולי 2017. מגד גוזני, מערכת וואלה!
שכונת צהלה/מערכת וואלה!, מגד גוזני

פיתוי באמצעות ממתקים

מדובר בסתירה לעובדות שהוצגו קודם, או שוב עירפול עובדות, שהרי - אם זו כל מטרתם המצומצמת והמקומית של החב"דניקים לקראת ראש השנה - מדוע הם צריכים לשכור או לקנות נכסים בשכונה?

4. העניין הוא, ששרקי יודע למה חב"ד נכנסים לשכונות האלה. יודע, מבין ומזדהה. אבל הכתב שהביא ברצינות תהומית אייטם על כך שחיילים דתיים מתלוננים שמביאים להם הרצאות של הומואים או טרנסג'נדרים, הפעם דווקא בוחר ללגלג במרומז על המצוקה שמשדרים תושבי צפון תל אביב מאפשרות שינוי אופי השכונה.

כך, שימו לב, הוא מסכם את הסיט-אפ שלו בנימה תומכת, נרגשת וחפה מביקורת: "רק נגיד, קרן, מה זו הפעילות של חב"ד בשכונה, אז בדקתי - יש שני חסידי חב"ד שפועלים שם, והאירוע שגורם לפיצוץ: הזמנה לתקיעת שופר בראש השנה עם הבטחה - ממתק לכל ילד שישתתף".

ראשית, מדובר בסתירה לעובדות שהוצגו קודם, או שוב עירפול עובדות, שהרי - אם זו כל מטרתם המצומצמת והמקומית של החב"דניקים לקראת ראש השנה - מדוע הם צריכים לשכור או לקנות נכסים בשכונה?

אבל בעיקר - מדהים שהמהלך המפורש הזה - משיכת ילדים וילדות בידי אנשים זרים לקיים טקסים מסורתיים באמצעות ממתקים (אני חוזרת: אנשים זרים! באמצעות ממתקים!) - נראה לעיתונאי שרקי ולמגישה מרציאנו, שמסכמת את האייטם במילים: "מחאה בטעם רע" - סביר בהחלט. מהלך שאין כלל לתהות עליו. העיקר למסגר את הסיפור כ"קריאה לא להשכיר דירות לחרדים".

שתי הערות לסיום:

זה בדיוק ההבדל בין תפיסת עולם גזענית מושרשת הנסמכת על טיעונים דוגמטיים ודתיים ועל אמונה בעליונות יהודית - לבין חשש, אולי מוצדק, משינוי אטי, ארוך ומחלחל משינוי אופי השכונה ומהדתה

5. ימים לאחר הכתבה, שוב באקט מניפולטיבי ותוך גלגול עיניים, ענה שרקי בעמוד הטוויטר שלו לשאלות שהופנו אליו בעקבות הכתבה על "מה מחפשים החב"דניקים" בשכונה. וזו תגובתו (הדמגוגית והמתנשאת): "השאלה שהכי מדהימה אותי היא למה הקימו בית חב"ד בצהלה ומה החב"דניקים איבדו שם? את אותו דבר שהם איבדו בקטמנדו ובמומבאי ובכמעט 4000 בתי חב"ד שפזורים ביותר ממאה מדינות בעולם (ו-350 בתי חב"ד כאן בישראל). הדאגה לכל יהודי. אפשר להתווכח על האג'נדה, אבל כשהם עוזרים בחו"ל לא שמעתי תלונות".

אל תטעו: אני חילונית אך (באמת) מכבדת דת, מסורת ומנהגים. מקפידה שהילדים ישמעו קידוש ויברכו על הלחם בערב שישי. מה שאני ובעלי לא מקיימים בבית בעצמנו בחגים, אנחנו מסבירים די בפירוט לילדינו מה נהגנו לקיים בבתים הדי מסורתיים שלנו וכיצד נוהגים אנשים דתיים, כמו סבא ובני דודים שלהם.

ואכן בחו"ל (בניגוד לארץ) היו לי מפגשים חיוביים, אפילו מרגשים, עם שליחי חב"ד (לעולם לא כמובן עם "שליחות חב"ד", רק עם רעיותיהם) משום שהם עזרו לי ולישראלים מסביב בנושאים אזרחיים, וכלל-כלל לא דתיים. הם לא היו מבחינתנו אנשי דת אלא ישראלים דוברי עברית שחיים במקום הרבה זמן וסייעו כמו שכל ישראלי/ת שחי/ה שם זמן הגיש לנו עזרה. אנחנו גם מכירים את העזרה שהגישו שליחי חב"ד בהצלת חיים או עזרה מרחוק בחילוץ ופינוי מטיילים. בד בבד, בכל טיוליי במעוזי מטיילים משוחררי צבא במדינות העולם תהיתי על נוכחות חב"ד שם, המטרה האמיתית שלהם, ולמשל, לערב ראש השנה בבית חב"ד לעולם לא הלכתי בדיוק בגלל תחושת המיסיונריות.

העניין הוא שבצפון תל אביב, וברוב המקומות בארץ, אף אחד ואחת לא צריכים עזרה מהסוג שמגישים חסידי חב"ד לישראלים בחו"ל. כולם דוברים את השפה המקומית ויודעים איפה סניף הדואר או בית החולים הקרוב. (כמעט) לכולם יש איפה לחגוג בראש השנה. כולם יכולים להשיג בקלות אוכל כשר. כולם לומדים ממילא בבית הספר הממלכתי שלהם על יום כיפור ועל תקיעה בשופר. מספר לא מבוטל של תושבים באזור לוקחים, אם הם רוצים, את הילדים והילדות לחזות בכך בבתי הכנסת המקומיים שהוקמו כאן עם הקמת השכונות החילוניות, כעניין של מסורת ופחות כמצווה. ולכן, יאיר, כן - השאלה עומדת בעינה, גם אם היא ממש מדהימה אותך: זה לא נפאל ולא הודו, וגם שם הנוכחות שלהם אינה מובנת מאליה. אז מה עושה ארגון חב"ד בשנים האחרונות בשכונות החילוניות של צפון תל אביב?

ואם "אפשר להתווכח על האג'נדה" מדוע כלל לא הזכרת את האג'נדה הזאת בפריים טיים בחדשות 2 באייטם על מאבק, גם אם חריג, שהוא בדיוק נגד האג'נדה הזאת, ורק הצגת את זה כמאבק חילונים נגד דתיים?

6. אל תטעו פעם שנייה: אני מניחה, אפילו בטוחה, שבחלק מהתכתובות הפנימיות בקבוצת הווטסאפ המדוברת, שחשבו שלעולם לא יתפרסמו בתקשורת, היו ביטויים מרחיקי לכת ולא נעימים כלפי אנשי חב"ד. אם אכן כך, תמוה בעיניי מדוע שרקי לא הקריא חלק מהביטויים המפורשים האלה, מה שהיה משדרג את האייטם ומעגן בו גזענות שנרמזה על ידי הכתב בלבד.

כך או כך, בטוויטר שלו הביא אחר כך שרקי גם את תגובת מקימי קבוצת הווטסאפ לאחר הפרסום, ואלה חלקים ממנה: "עקב האופן המעוות שבו הקבוצה מוצגת בתקשורת, שבוחרת להבליט את ההודעות הפחות נעימות ויותר מתלהמות, שנכתבו כאן מתוך דאגה וסערת רגשות, החלטנו לסגור את הקבוצה, ולהמשיך את הפעילות הלגיטימית שלנו נגד ניסיונות אפשריים לשינוי הצביון החילוני של השכונה….חשוב לנו להדגיש שלא הייתה לנו כוונה לגלוש לאלימות מילולית...ולהגיד שאין לנו עניין אישי או גזעני נגד אדם כזה או אחר, אלא רק נגד אג'נדה שנתפסת בעינינו כמאיימת על אורח החיים שלנו".

הבהרה שכזו (וגם סוג של התנצלות) מעולם לא נמסרה או תימסר על ידי הרבנים שקראו לא להשכיר דירות לערבים ששרקי עמל כל כך לעשות השוואה להם. זה בדיוק ההבדל בין תפיסת עולם גזענית מושרשת הנסמכת על טיעונים דוגמטיים ודתיים ועל אמונה בעליונות יהודית - לבין חשש, אולי מוצדק, משינוי אטי, ארוך ומחלחל משינוי אופי השכונה ומהדתה, כפי שקרה לעשרות שכונות חילוניות מובהקות במדינה בשנים האחרונות - ולעולם לא להיפך.

ובהזדמנות זו: גמר חתימה טובה ליאיר שרקי, תושבי צהלה או המשתלה, שליחי חב"ד באשר הם ולכל עם ישראל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully