וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הניו יורק טיימס נערך לסופת הפייק ניוז של הבחירות, ופונה אל הקוראים לעזרה

וואלה ברנז'ה

30.9.2018 / 9:13

בטיימס מחפשים עמודי פייסבוק שמפרסמים מידע כוזב על מועמד פוליטי או מתחזים אליו. והוא לא לבד: מגזין האקטואליה "Mother Jones" אף הגדיל לעשות והקים צוות עיתונאים מיוחד שכל עבודתו תתמקד אך ורק בזיהוי של פייק ניוז לקראת מערכת הבחירות

הרשות הרביעית לסקר את טראמפ. באדיבות yes,
הרשות הרביעית לסקר את טראמפ/באדיבות yes

הניו יורק טיימס נערך לבחירות אמצע הקדנציה בארצות הברית שייערכו בעוד כחודש ולמה שכבר ברור שיהיה אחד האלמנטיים המרכזיים בהן: פייק ניוז והפצה מאורגנת של מידע כוזב - בעיקר ברשתות החברתיות. בניגוד לבחירות הקודמות, הפעם רוצים בעיתון לחשוף את המידע הכוזב בזמן אמת ולא בדיעבד ולשם כך החליטו עורכיו לפנות בבקשת סיוע אל מי שהמידע הזה מכוון אליו בצורה סיסטמתית - הקוראים שלהם.

השבוע השיק העיתון טופס מיוחד, מעין "מלשינון" מקוון, באמצעותו יכולים הקוראים לשלוח לעורכי העיתון דוגמאות לתוכן כוזב, שקרי או מטעה שהם נתקלים בו ברשתות החברתיות ושנועד להטות את דעת הקהל והבוחרים לקראת מערכת הבחירות. "אם אתה נתקל במידע כוזב לקראת בחירות אמצע הקדנציה, אנחנו רוצים לשמוע מכך", קוראת כותרת הטופס\ שמעודד את הקוראים שנתקלים במידע שכזה לצלם את המסך, ולהעלות את הצילום לאתר.

בטיימס מפרטים דוגמאות למה הם מחפשים: עמודי פייסבוק שמפרסמים מידע כוזב על מועמד פוליטי או מתחזים אליו, פרסומות פוליטיות שמקדמות מידע כוזב ולא ברור מי עומד מאחוריהן, ערוצי יוטיוב או עמודים באינסטגרם שמפרסמים סרטונים שנערכו בצורה מגמתית על מנת להטעות, קמפיינים מאורגנים של דיסאינפורמציה על גבי פלטפורמות דיונים כמו 4Chan, רדיט או קבוצות סגורות בפייסבוק, ואפילו הודעות טקסט שנשלחות מגורם לא מוכר ומכילות מידע שגוי או מפוקפק בנוגע לבחירות. הם ציינו גם מה הם לא מחפשים: "דוגמאות למידע שאתה לא מסכים עמו".

ניו-יורק טיימס. AP
ניו-יורק טיימס/AP

אלפי טיפים מאז עלה לאוויר

"יש לנו תחושה, לפי מה שאנחנו יודעים שקרה בשנת 2016, שמידע כוזב היה וממשיך להיות בעיה עצומה על גבי המדיה החברתית", אמרה רבקה בלומנשטיין, סגנית עורך בניו יורק טיימס, בראיון לאתר פוינטר. "אנחנו מדווחים באגרסיביות על הבחירות ומנסים להוציא את האמת על מה שקורה בקמפיינים שונים, ואי אפשר להתעלם משחקן גדול כמו פייסבוק". היא הוסיפה שלקראת השקתו של הטופס חברו יחד לסיעור מוחות כמה צוותים של העיתון בהם צוותי הדיגיטל ועורכי וכתבי טכנולוגיה, פוליטיקה ועיתונאים חוקרים.

הניו יורק טיימס אינו ארגון החדשות המרכזי היחיד שנערך להתמודדות עם מידע כוזב לקראת בחירות אמצע הקדנציה. מחלקת החדשות של באזפיד ו-ProPublica, למשל, חברו יחד בשיתוף פעולה לטובת פרויקט איסוף של מודעות פוליטיות מפייסבוק. החברות קראו לגולשים מקוראים להוריד תוסף מיוחד לכרום שיאסוף וישלח באופן אוטומטי את המודעות שמוצגות להם, וזאת במטרה לנתח כיצד נעשה ניצול לרעה של מערכת הפרסום הממוקד של פייסבוק לטובת צרכים פוליטיים. מגזין האקטואליה "Mother Jones" אף הגדיל לעשות והקים צוות עיתונאים מיוחד שכל עבודתו תתמקד אך ורק בזיהוי של מידע כוזב לקראת מערכת הבחירות. גם הם ביקשו את עזרת הקוראים בטופס מיוחד באתר.

הטופס של הניו יורק טיימס קיבל אלפי טיפים מאז עלה לאוויר בשבוע שעבר, ובאתר מדווחים על לפחות מאה פניות שמגיעות אליהם ביום. כמו כל טיפ שמגיע למערכת, הפניות מעובדות על ידי העורכים ומפוזרות בין כתבי העיתון. בשבועות הקרובים מתכוונים בטיימס אף לפרסם את הטופס באמצעות פייסבוק - ובכך להגיע להרבה יותר גולשים. "אנחנו מתכוונים להגיע בצורה ממוקדת לבוחרים באמצעות טכנולוגיית הפרסום של פייסבוק עצמה ולהשתמש בטכנולוגיית הפרסום הממוקד שלה כדי להגיע לבוחרים", אמרה בלומנשטיין. "יש כמה משתמשים מעניינים שאנחנו יכולים להגיע אליהם בצורה ממוקדת, וזו רק דרך לוודא שאנחנו מקבלים תצוגה דו-מפלגתית".

בחינה של מידע כוזב שמפיצים בעלי אינטרסים ברשתות החברתיות הפכה זה מכבר לפרקטיקה מרכזית בהגדרת העבודה של בודקי עובדות במערכות החדשות בארצות הברית ובמקומות אחרים, אבל עבור הניו יורק טיימס, מטרת הפנייה הישירה את הקוראים היא לכסות את המערכת הקרובה באופן פרואקטיבי יותר מבעבר. "אנחנו מתעניינים כמעט בכל דבר, אנחנו מעוניינים לחשוף מידע שגוי", אמרה בלומנשטיין. "פשוט חשבנו על הבחירות הקודמות, כשסיקרנו את את המידע השגוי בדיעבד. אם נוכל לפרסם משהו בזמן אמת במהלך הקמפיין הקרוב, זה יהיה בעל ערך רב יותר בכל כך הרבה מובנים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully