וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בזכות רע"מ ומוחמד מג'אדלה: שיא של כל הזמנים לייצוג הערבי בתקשורת

עודכן לאחרונה: 28.7.2021 / 11:48

המחצית הראשונה של 2021 ובעיקר הרבעון השני שברו את כל שיאי הייצוג הערבי בטלוויזיה וברדיו הישראלי - כך עולה מנתוני יפעת. את הזינוק הגדול ביותר רושמות תוכניות חדשות 12; ברדיו: שנרב ונויבך מובילים. בתחתית: שישי והצינור של רשת

עם זאת, בדיקת המדד של נושא ומסגור הראיונות בנושא הפוליטי מראה שרובם התייחסו בעיקר להקשר של הקמת הקואליציה והפלת נתניהו ולא לסוגיות של חברה ערבית או מצע המפלגות

המחצית הראשונה של 2021 ובעיקר הרבעון השני שלה (אפריל-יוני) שברה את כל שיאי הייצוג הערבי בטלוויזיה וברדיו הישראלי - כך עולה ממדד הייצוג של עמותת סיכוי עם אתר העין השביעית, על בסיס נתוני חברת יפעת. מדובר בנתון הגבוה ביותר מאז שהמדד התחיל לעקוב אחר הנתונים בתחילת 2016. לאחר שנתיים ברציפות בהן ממוצע הייצוג של 20 תכניות האקטואליה המובילות היה 4% מכלל השידורים, במהלך המחצית הראשונה של 2021 ממוצע הייצוג של 20 תכניות האקטואליה קפץ ל-5.3%.

גם הממוצע הכללי של כל תכניות המלל בטלוויזיה וברדיו שבר שיאים - לעומת ממוצע של 2.8% בשנתיים הקודמות, מאז תחילת 2021 ממוצע הייצוג הערבי בכל השידורים היה 4.1%. הסיבה המרכזית לקפיצה המשמעותית בייצוג מאז תחילת השנה היא ככל הנראה מערכת הבחירות האחרונות וכניסת רע"מ לקואליציה של בנט ולפיד שעורר דיון ער עם מרואיינים ערבים רבים. שליש מכלל ההופעות של דוברים ומרואיינים ערבים בטלוויזיה וברדיו מאז תחילת השנה היו בהקשר של הבחירות והקמת הממשלה החדשה בשיתוף הנציגים הערבים.

עם זאת, בדיקת המדד של נושא ומסגור הראיונות בנושא הפוליטי מראה שרובם התייחסו בעיקר להקשר של הקמת הקואליציה והפלת נתניהו ולא לסוגיות של חברה ערבית או מצע המפלגות. סוגייה מרכזית נוספת שתרמה לעלייה המשמעותית בייצוג הערבי בטלוויזיה וברדיו היא מכת האלימות והפשע בחברה הערבית - 20% מהראיונות הוקדשו לנושא זה.

מדד הייצוגיות, עמותת סיכוי. צילום מסך,
מדד הייצוגיות לפי תוכניות. עמותת סיכוי/צילום מסך

ברדיו: נויבך מובילה בייצוג, שנרב אחריה

בהשוואה בין גופי השידור השונים הגיע למקום הראשון תאגיד כאן. תחנת הרדיו כאן ב' במקום הראשון עם 5.3% וערוץ כאן11 עם 5.1%. במקום השלישי נמצאת קשת 12 שעלתה ברמת הייצוגיות באופן הגדול ביותר במדד ביחס לשנה שעברה - 3.9% ייצוג ערבי מתחילת 2021 לעומת 1.9% בשנת 2020.

ברמת התכניות: למקום הראשון מתחילת 2021 הגיע סדר יום בהגשת קרן נויבך עם נתון חסר תקדים של 12.7% - אחוז הייצוג החציוני הגבוה בתולדות המדד (גם בשנה שעברה סדר יום הובילה אבל השנה ביצעה קפיצה משמעותית מייצוג של 8.2% ב-2020). מתוך 900 מרואיינים בתקופה זו בתכנית של נויבך 114 היו מרואיינים ערבים והם הופיעו ב-98 אייטמים שונים בתכנית, הרבה יותר מאלה שאחריה מבחינת מספר האייטמים - כלומר לכל מרואיין ניתן זמן שידור משמעותי.

למקום השני הגיעה התכנית שביצעה את הזינוק הגדול ביותר במדד - נכון להבוקר בגלצ בהגשת ישי שנרב - שהכפילה את אחוז הייצוג הערבי וסיימה עם ממוצע של 10.4% את המחצית הראשונה של 2021 - זאת לעומת 5% בשנה שעברה.

- למקום השלישי הגיעו שתי תכנית אקטואליה טלוויזיוניות - "חדשות סוף השבוע" עם דנה ויס בחדשות 12 במוצאי שבת ממשיכה לשמור על אחוז ייצוג גבוה והציגה עד כה השנה ממוצע של 8.8% ייצוג ערבי, כמעט זהה למספר שהעניק לה את המקום הראשון בסיכום 2020, אך לא מספיק כדי לשמור על הבכורה בחציון הזה שהתאפיין בעלייה בייצוג. החשיבות הגדולה של הנתון המרשים הזה טמונה כמובן גם בנתוני הרייטינג הגבוהים של מהדורות השבת שמגישה דנה וייס ובפופולריות שלה וגם בעובדה שהיא שומרת על אותו אחוז ייצוג גבוה משנה שעברה. היא תכנית הטלוויזיה המצטיינת של המדד למחצית 2021. במסגרת התכנית ניתנת במה נרחבת לדיווחים של פוראת נסאר על החברה הערבית ולכתבות מגזין בהשתתפות דוברים ערבים.

לפי עורכי המדד, ראויה לציון היא גם "פגוש את העיתונות" עם רינה מצליח בחדשות 12, שבעבר היתה בחלק התחתון של טבלת המדד וסיימה את המחצית הזאת במקום החמישי עם ממוצע 7.7% ייצוג - גבוה מאוד בשביל תכנית טלוויזיה.

ישי שנרב. מגד גוזני
הכפיל את אחוז הייצוג הערבי. שנרב/מגד גוזני

בולטים לרעה: הצינור ושישי של רשת

כמו בשנים קודמות גם במחצית הראשונה של 2021 כל התכניות מתחת לממוצע הייצוג של המדד בתחתית טבלת הייצוג הן תכניות אקטואליה של הערוצים המסחריים קשת 12 ורשת 13 - במחצית האחרונה בלטו לרעה במיוחד תכנית "הצינור" בהגשת גיא לרר ברשת 13 שלא הגיעה אפילו לאחוז בודד של ייצוג (0.9%), תכנית חיסכון של קשת12 עם 1.6% והתכנית "שישי עם איילה חסון" של חדשות 13, שהיא תכנית החדשות המרכזית והמובילה של חברת החדשות של רשת אבל נמצאת בתחתית טבלת הייצוג הכללית עם 1.8% - הרבה מתחת לתכניות המקבילות אליה בערב שישי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully