וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

זכויות יוצרים: יותר גונבים, פחות תובעים

19.8.2021 / 9:18

נתונים שהגיעו לידי וואלה! ברנז'ה חושפים ממצא מעניין: דווקא בעידן הרשתות החברתיות, יוצרי תכנים מקוריים רבים סבורים שלא משתלם לנהל הליכי קניין רוחני בבתי-המשפט. למה בעצם?

עד לשנת 2020 חל גידול הדרגתי במספר תביעות הקניין הרוחני שהוגשו מדי שנה. כך, למשל, בשנת 2019 חל גידול של 12% ו-20% במספר התביעות שעילתן קניין רוחני לעומת מספרן ב-2018 וב-2017, בהתאמה

שפל חסר תקדים במספר התביעות שעילתן קניין רוחני: מנתונים בלעדיים שהגיעו לידי וואלה! ברנז'ה, עולה כי במהלך שנת 2020 הוגשו 489 תביעות קניין רוחני - ירידה של 22% לעומת מספרן בשנת 2019. עוד עולה מהנתונים, כי מגמה זו נמשכת גם בשנה הנוכחית, כאשר עד חודש אוגוסט 2021 הוגשו 167 תביעות קניין רוחני בלבד.

נתונים אלה מראים על היפוך מגמה ברור, שכן עד לשנת 2020 חל גידול הדרגתי במספר תביעות הקניין הרוחני שהוגשו מדי שנה. כך, למשל, בשנת 2019 חל גידול של 12% ו-20% במספר התביעות שעילתן קניין רוחני לעומת מספרן ב-2018 וב-2017, בהתאמה.

סכסוך על בית במסגרת גירושים. ShutterStock
גלגלי הצדק טוחנים לאט ומשלמים מעט/ShutterStock

"תולדה של סכומי הפיצוי הנמוכים"

"הנתונים האלה צריכים להדאיג לא רק את העוסקים בתחום, אלא כל אזרח ישראלי שמאמין בערכים הבסיסיים של הוגנות וצדק"

עו"ד אילן טננבאום, מומחה בקניין רוחני וליטיגציה מסחרית, אומר: "הנתונים האלה צריכים להדאיג לא רק את העוסקים בתחום, אלא כל אזרח ישראלי שמאמין בערכים הבסיסיים של הוגנות וצדק. ברור שהפרות קניין רוחני, ובראשן העתקות של יצירות מוגנות שהפכו למשימה פשוטה ביותר בעידן הרשתות החברתיות - לא פחתו בשנתיים האחרונות, וזאת כאשר מרבית הציבור נמצא בבתים, שוהה במרחב הדיגיטלי שעות ארוכות ומחפש דרכים חדשות להתפרנס. נהפוך הוא - דווקא בתקופת הקורונה ראינו עלייה בהפרת זכויות יוצרים ברשת".

עוד מוסיף עו"ד טננבאום, כי יתכן שהירידה החדה במספר הליכי הקניין הרוחני קשורה לצמצום הפעילות העסקית בתקופת הקורונה, אך באותה נשימה מציין כי היא ככל הנראה גם "תולדה ישירה של סכומי הפיצוי הנמוכים יחסית שנפסקים בבתי-המשפט, ופועל יוצא של הימשכות הליכים, ואף ביטולי דיונים 'לא חיוניים' רבים בתקופת הקורונה, שעבור יוצרי תכנים רבים היא בלתי נסבלת. "הממשלה החדשה ומערכת בתי-המשפט צריכים לשאול את עצמם כיצד הם משקמים את אמון היוצרים במערכת המשפט בכל הנוגע לעמידתם על זכויותיהם הבסיסיות, שמא חופש היצירה יפגע בצורה אנושה בשל חששם של יוצרי התכנים שלא יצליחו לאכוף את זכויותיהם".

"לא משתלם להגיע לבית המשפט"

לצד זאת, מגלים הנתונים כי במהלך השנים האחרונות דווקא חל גידול במספר תביעות הקניין הרוחני שהתקבלו. כך, בעוד שבשנים 2017 ו-2018 התקבלו באופן מלא או חלקי כ-350 תביעות קניין רוחני - בשנת 2019 זינק מספר התביעות שהתקבלו ב-25%.

מנגד, עולה מהנתונים כי במהלך השנים חל גידול במספר התביעות שנדחו או נמחקו. כך, למשל, בשנת 2019 נדחו או נמחקו 144 תביעות קניין רוחני - עלייה של 17% ו-20% לעומת מספרן ב-2017 וב-2018, בהתאמה.

"אמנם קשה להסיק מסקנות חד משמעיות מהנתונים האלה שכן הליכים משפטיים נמשכים במרבית המקרים זמן רב, ולא ברור מה אחוז התביעות שהתקבלו או נדחו בכל שנה מבין אלה שהוגשו", מסביר עו"ד טננבאום, "אבל על עובדה אחת יהיה קשה להתווכח: בעלי זכויות יוצרים לא חושבים שמשתלם להם להגיע לבתי-המשפט ולנהל שם את עניינם, ועל כך יש לתת את הדעת".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully