וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ארבע שנים לפיצול: כך איבדה רשת את ההובלה ברצועת הבוקר

עודכן לאחרונה: 29.8.2021 / 18:32

עד לפני שנים ספורות, אברי גלעד הוביל בבטחון את רצועת הבוקר של רשת, שהייתה היחידה ששמרה על ניצחון באופן יציב על קשת. אולם תוך 3 שנים הוא הצליח לרדת בהיקף הצפייה ולהפסיד בפער עצום לניב רסקין. מה עומד מאחורי הדעיכה?

מבדיקת וואלה! ברנז'ה את נתוני הצפייה בארבע השנים מאז הפיצול עולה כי התוכנית ירדה בשיעור דרמטי, בוודאי מול המתחרה רסקין. סדרה של החלטות שגויות, וככל הנראה גם לא מעט היבריס, עומדים מאחורי הדעיכה

עד לפני שנים ספורות בלבד, למי שהייתה אז "הזכיינית רשת", היו עליות ומורדות רבים בקרב על הרייטינג ועל הקהל, ולא מעט כישלונות, אבל מולם ניצב אי אחד בודד ומובהק של הצלחה - תוכנית הבוקר של אברי גלעד. מבדיקת וואלה! ברנז'ה את נתוני הצפייה בארבע השנים מאז עולה כי התוכנית ירדה בשיעור דרמטי, בוודאי מול המתחרה רסקין. סדרה של החלטות שגויות, וככל הנראה גם לא מעט היבריס, עומדים מאחורי הדעיכה.

ראשית, לשינוי המגמה: המהפך ברצועת הבוקר החל עם הפיצול, כשבקשת החליטו להמר ולהציב מול גלעד את ניב רסקין - לא בהכרח דמות "מגנט הצופים" האולטימטיבי - ולבדל את הבוקר עם פורמט בעל אופי חדשותי. בקשת רצו מהדורה חדשותית לגמרי, עם בידול מהלייף סטייל שזוהה עד אז באופן מוחלט עם רצועות הבוקר. במילים אחרות: לא עוד מנחה כמו גלעד שעושה התעמלות עם טיידס או טועם מיצים טבעיים, אלא חדשות ואקטואליה לכל דבר ועניין. בשנה הראשונה (ראו גרף), נדמה היה שההימור של אבי ניר נכשל. גלעד המשיך להוביל בפער של 21% על רסקין, שהמשיך להניב נתונים דומים לאלו שהשיגו לפניו המגישים יואב לימור וגלית גוטמן. רצועת הבוקר המשיכה להיות החולייה החלשה (היחידה) של קשת בקרב על הצופים.

אברי גלעד. רשת 13, צילום מסך
המבזקן, הנזיפה, והביקורת הציבורית. גלעד/צילום מסך, רשת 13

השואו של אברי

גלעד מקפיד על שמירתו כ"מוביל" התוכנית, והמגישים נתפסים כאלו ש"לצידו", תחת המסר שהשואו הוא שלו – והן האורחות

אולם אט אט החלו לעשות ברשת רצף שגיאות שהפכו עם הזמן למסה. ראשית, תחלופת המנחים. גלעד מנחה את התוכנית מאז 2006 בפלטפורמות שונות כשלצידו רשימה ארוכה, יש יאמרו מדי, של מגישים מתחלפים. הנפילה במספרים החלה למעשה עם פיצול ערוץ 2 - המפץ הגדול שלראשונה הציב מול רשת מתחרה בימי השידור שלה, שאינו ערוץ 10 החלש. ברשת ניסו אז לייצר מראית של התחדשות, וניסו לאמץ מודל של "הנחיה מרובעת" עם מאיה זיו-וולף, אלעד זהר והילה קורח - כמגישים מתחלפים. ב-2019, עזבה זיו-וולף את התוכנית, ואת מקומה תפסה טלי מץ, שעברה מקשת. אחריה, השנה, גייסו ברשת את מגישת "נינג'ה ישראל" רותם ישראל, לצידו של גלעד.

למעשה, מאז הפיצול הספיק גלעד להחליף לפחות שלוש פעמים מגישים - כאשר הוא (ורשת) מקפידים על שמירתו כ"מוביל" התוכנית, והמגישים נתפסים כאלו ש"לצידו", תחת המסר שהשואו הוא שלו - והן האורחות. לא מעטים בתעשייה מגדירים את התחלופה וההעמדה הזו כבעייתית, ואף כשוביניסטית.

האג'נדה חזרה כבומרנג

הנזיפה לא התקבלה יפה בתקשורת הישראלית ועיתונאים רבים תקפו ברשת את המנחה הוותיק

במקביל, הכניס גלעד לתוכנית יותר ויותר את האג'נדות שלו - שעם השנים אולי סידרו אייטמים ושיח בעיתונות, אך ייתכן שחזרו כמו בומרנג ופעלו נגדו בגזרת אמון הציבור. זכורה במיוחד התקרית סביב תוצאות הבחירות בארה"ב בה גער גלעד במבזקן משום שלטענתו הוא וכתב הערוץ, גיל תמרי, ניסחו את הידיעות "כאילו דונלד טראמפ תמיד משקר וג'ו ביידן אומר אמת". הנזיפה לא התקבלה יפה בתקשורת הישראלית ועיתונאים רבים תקפו ברשת את המנחה הוותיק. רק לפני שלושה שבועות תקף את כוונת הממשלה להעביר את הרפורמה בחקלאות, ואומר כי הוא ציפה להתנהלות אחרת: "איך דווקא בממשלה שבה שר האוצר אמור להיות איש ימין וראש הממשלה מימינה, קורה כדבר הזה?".

באותו זמן, בקשת נקטו אז במהלך לא אופייני לטלוויזיה מסחרית, וביקשו לתת לתוכנית אורך נשימה. כותב שורות אלו זוכר לא פעם ולא פעמיים בהן ביקש תגובה מהזכיינית אז לידיעות על הורדת התוכנית. הידיעות לא עלו, אבל רסקין דווקא כן. מבדיקת וואלה! ברנז'ה את נתוני הצפייה בארבע השנים מאז עולה כי התוכנית ירדה בשיעור דרמטי, בוודאי מול המתחרה. כבר בשנה השנייה רסקין השאיר לגלעד אבק בדמות פער של 18% בנתוני הצפייה. הפער הלך וגדל וכיום הוא עומד על הובלה מובהקת של קשת וירידה בנתוני הצפייה של גלעד מ-3.9% ב-2017 מול 3.6% כיום. ממול, נרשמה לרסקין עליה של עשרות אחוזים בממוצע הצפייה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully