מדד העיתונאים השנתי. נועם מושקוביץ
מדד העיתונאים השנתי/נועם מושקוביץ

בין המערכות: סקר העיתונאים הגדול. מי הפרשן הפוליטי האמין בישראל?

עודכן לאחרונה: 6.9.2021 / 8:48

יאיר שרקי נתפס כיותר אמין מעמית סגל | רוב הציבור לא מכיר את הפרשן הפוליטי של העיתון הנפוץ בישראל | יותר לא מאמינים לאמנון אברמוביץ' מאשר מאמינים. גם לדרוקר | מיוחד: וואלה! ברנז'ה בדקה באמצעות Direct Polls LTD את מי הציבור תופס כעיתונאי הישר בישראל. חלק א'

הפעם החלטנו בוואלה! ברנז'ה שהסקר לא יבדוק מי צועק יותר חזק, מי מקבל יותר לייקים, מי שופר יותר גדול ומי מצייץ הכי טוב - ובחרנו לחזור לבסיס האם

כוכב עולה: עיתונאי חדשות 12 יאיר שרקי הוא העיתונאי האמין בישראל - כך עולה מסקר מיוחד של וואלה! ברנז'ה. הסקר נערך על ידי שלמה פילבר וצוריאל שרון באמצעות Direct Polls LTD עבור וואלה! ברנז'ה, ובדק את רמת האמינות של עיתונאים מתחומי סיקור שונים ומפלטפורמות שונות. את כתבי וואלה! בחרנו להשאיר מחוץ לרשימה.

חזרה למדד המלא >>>

מי הפרשן המדיני האמין | מי הפרשן הכלכלי האמין | מי הפרשן המשפטי האמין

אבל ראשית, הקדמה: בשלוש השנים האחרונות נאלצה העיתונות הישראלית "להתמודד" עם 4 מערכות בחירות ומגפה עולמית שעדיין נותנת אותותיה. בתקופה הזו הצורך הציבורי לקבל עיתונות טובה, איכותית ובעיקר אמינה הפך בעינינו לחשוב מאי פעם.

כן, לכולם יש דעות - ושיח הפוזיציה הוא הדומיננטי: אבל הפעם החלטנו בוואלה! ברנז'ה שהסקר לא יבדוק מי צועק יותר חזק, מי מקבל יותר לייקים, מי שופר יותר גדול ומי מצייץ הכי טוב - ובחרנו לחזור לבסיס האם: מי הכי אמין. מי נתפס בפני הציבור ככתב הלא מוטה וכפרשן האובייקטיבי. בחלקים הבאים נבחן מיהו בעל הטורים ששווה לקחת בחשבון את דעתו, מי נתפס כטוב יותר בסיקור הקורונה ומיהו המגיש המהווה סמכות מקצועית ומהימנה בעיני הציבור.

ולסיום ההקדמה הארוכה, הסתייגות מתודולוגית: בדיוק כמו בסקרים פוליטיים - צריך לזכור שבסוף, גם סקרים הם דבר מוגבל, לעיתים שטחי, שלא בהכרח משקף נאמנה הכל - ובוודאי מוטה ממצב רוח ומאמת לשעתה. נזכיר גם כי פעמים רבות, בוודאי כשמדובר בעיתונאים - בעין הציבורית לא ממש קיים הבדל בין אמינות לפופולריות, שכן אנשים נוטים להעריך ולאהוד את מי שבעיניהם נתפס כאמין. נוסיף גם כי רשימת העיתונאים הורכבה על ידי וואלה! ברנז'ה ו-Direct Polls LTD וייתכן כי במקום אחר הייתה מתפתחת רשימה שמית אחרת. ועדיין, הקו שהנחה אותנו היה ניסיון לקבל הצצה לאופן בו נתפסת צמרת העיתונאים הישראלית בעיניי כלל הציבור.

הפרשנים הפוליטיים: מה עומד מאחורי הנתונים?

כאמור, הקורונה העלתה את יאיר שרקי מדרגה, והוא הפך מפרשן "לענייני המגזר" לפרשן פוליטי. זה כמובן זימן לו חזיתות חדשות, כאשר בימין הביביסטי מאשימים אותו שהוא מתחנף לאליטות, לשמאל, לבונטון. בתשעה באב שמעון ריקלין כתב עליו כי "שרקי שספר מילים לרבני עלי. שרדף את הציבור החרדי באופן מביש. שהצטלם בשמחה לתמונת נצחון על נפילתו של נתניהו. שעובד בערוץ 12 ששונא חצי מהעם ולא מפסיק להעליל עליו. שיתפטר מערוץ השנאה ואז ידבר".

אך בעיניי הציבור, מדובר דווקא במעלה גדולה של שרקי - שמוכיחה את עצמה מבחינה מקצועית. סדרת הכתבות המצוינת שלו "חוקי המשחק החרדי", חשיפת "חסדי עמרם" (על כך שחרדים עם קורונה במצב קשה לא הולכים לבתי חולים ומטפלים בזה בבית). ובהמשך סיקור הפרות הקורונה של החרדים בזמן אמת, והראיון עם גפני שהתפוצץ - כל אלו אולי קוממו עליו חלקים בקרב החרדים והביביסטים, אך בעיני הציבור הרחב הקנו לו מעמד של עיתונאי ישר שפועל מתוך תפיסת עולם של טובת הציבור וחשיפת האמת.

מדד העיתונאים השנתי. נועם מושקוביץ
רמת אמינות גבוהה. שרקי/נועם מושקוביץ

לא מאמינים לדרוקר

רוב הציבור לא מכיר את מתי טוכפלד הפרשן הפוליטי של ישראל היום, העיתון הנפוץ בישראל. כך גם את הכתבת הפוליטית של עיתן גלובס. הוכחה נוספת לדעיכת הפרינט וכוחו המתדלדל בהשפעה הציבורית

ממצא מעניין נוסף שעולה מהסקר הוא שפרשני התאגיד כאן - יואב קרקובסקי וזאב קם זוכים לאמון אך רמת המוכרות שלהם נמוכה (מעל 50% לא מכירים אותם כלל. כך גם לגבי שאול אמסטרדמסקי הפרשן הכלכלי של התאגיד). זאת לעומת מרבית פרשני ערוץ 12 ו-13 שזוכים כצפוי למעל 80% אחוזי מוכרות.

נתון נוסף שעולה מהסקר הוא שרוב הציבור לא מכיר את מתי טוכפלד הפרשן הפוליטי של ישראל היום, העיתון הנפוץ בישראל. כך גם את הכתבת הפוליטית של עיתון גלובס. הוכחה נוספת לדעיכת הפרינט וכוחו המתדלדל בהשפעה הציבורית. בנוסף למרות המקומות הגבוהים יחסית שתופסים אמנון אברמוביץ' (חדשות 12) ורביב דרוקר מחדשות 13, מספר גדול יותר של אנשים לא מאמין מאשר מאמין להם.

המדגם נערך על ידי שלמה פילבר וצוריאל שרון באמצעות Direct Polls LTD עבור וואלה! ברנז'ה, בין התאריכים 25 עד ה- 26 באוגוסט 2021, באמצעות מערכת דיגיטלית בשילוב פאנל, בקרב 540 משיבים בוגרים (18+) מכלל האוכלוסייה דוברת עברית בישראל החשופה לתקשורת רדיו וטלוויזיה. טעות הדגימה הסטטיסטית 4.5%+- בהסתברות של 95%.

  • עוד באותו נושא:
  • יאיר שרקי

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully