וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בעקבות התקלה: זינוק בכניסות לאתרי החדשות. מומחים: "מדובר בנקודת מפנה"

עודכן לאחרונה: 5.10.2021 / 12:52

הנתונים המצביעים על המרוויחים הגדולים מהתקלה העולמית של פייסבוק על שלל זרועותיה נחשפים. דווקא בטלוויזיה המסחרית שיעור הצפייה עלה במעט, אך בוודאי לא כפי שהיה צפוי בערב פוליטי כה סוער. שאלת השאלות: עד כמה הדבר ישפיע על העתיד הפרסומי של הענקיות הבינ"ל

לפי חברת פלאפון, מתחילת התקלה ולאורך שש השעות בהן התרחשה, נרשמה עלייה של 8% בתעבורת האינטרנט ועלייה ממוצעת של 121% בכניסה לאפליקציות של אתרי החדשות - בין אם לצורך קבלת עדכונים על התקלה או בכדי לצרוך חדשות שלא דרך הרשתות החברתיות

אתמול (שני) בשעות הערב המוקדמות היה ניתן לראות את כוחן והשפעתן של הרשתות החברתיות על חיינו והלך הרוח המשתנה כשהאפליקציות פייסבוק, אינסטגרם ו-WhatsApp קרסו. משתמשים ברחבי העולם לפתע מצאו את עצמם מול העולם האמיתי כשהמציאות הוירטואלית אשר התרגלו אליה נשמטה מרגליהם. הבוקר נחשפים הנתונים, המצביעים על המרוויחים הגדולים מהתקלה - אתרי החדשות הגדולים. בכל העולם, וגם בישראל.

לפי חברת פלאפון, מתחילת התקלה ולאורך שש השעות בהן התרחשה, נרשמה עלייה של 8% בתעבורת האינטרנט ועלייה ממוצעת של 121% בכניסה לאפליקציות של אתרי החדשות - בין אם לצורך קבלת עדכונים על התקלה או בכדי לצרוך חדשות שלא דרך הרשתות החברתיות. לפי נתוני החברה, שלא חושפת את המספרים המלאים, אתר וואלה רושם את העלייה החדה ביותר, אולם גם שאר אתי החדשות הגדולים בישראל בהם ynet, הארץ, מעריב ומאקו רשמו עליות.

עוד לפי החברה, מתחילת התקלה חלו עליות משמעותיות וצפויות בשימוש באפליקציות לשליחת מסרים. כך לדוגמה, עלייה של 96% בשימוש באפליקציית Signal, עלייה של 68% בשימוש בטוויטר, עלייה של 70%% בשימוש ב-TikTok ועלייה של 34% בשימוש באפליקציית המסרים טלגרם.

קריסה עולמית: פייסבוק, וואטס אפ ואינסטגרם קרסו ל-6 שעות 
5.10.21. רויטרס
הקריסה הגדולה. פייסבוק/רויטרס

המטבח ניצח, אבל בנקודות

בחדשות 12 הגיעו לנתון של 16% (446 אלף צופים), עלייה מזערית של 0.1% מהיום הקודם שניתן לייחס גם לשני ברייקים יוצאי דופן באריכותם. ממול, בחדשות 13 נהנו מהוואקום

מרוויחים נוספים מהתקלה הם גם ערוצי הטלוויזיה המסחריים, אולם נראה כי בהיקף פחות מזה המצופה. היקף הצפייה בטלוויזיה גדל אמש, איך בהינתן שמדובר היה בערב פוליטי סוער עם תחילת מושב החורף של הכנסת, הצופים ככל הנראה העדיפו לצפות בנטפליקס.

בחדשות 12 הגיעו לנתון של 16% (446 אלף צופים), עלייה מזערית של 0.1% מהיום הקודם שניתן לייחס גם לשני ברייקים יוצאי דופן באריכותם. ממול, בחדשות 13 נהנו מהוואקום ועלו לנתון נאה ביותר של 9.9% (272 אלף צופים). בפריים טיים: המטבח המנצח של קשת ניצח עם עלייה מתוכנית ההשקה ששודרה יממה לפני עם 16.2% ו-407 אלף צופים מול אבודים של רשת שהסתפק בנתון זהה לפרק ששודר בראשון - 12.5% ו-328 צופים.

בפתיחת מושב החורף של הכנסת, שהחל שעות ספורות לפני התקלה, צפו ב-12 4.6% ובחדשות 13 3.2%. בלייט נייט, התקלה הובילה לעלייה: פינס עם 10.3% מול הצינור עם 9.5%.

"המטבח המנצח VIP". קשת 12,
עלייה מינורית. המטבח המנצח/קשת 12

"להמחיש את כוחה המונופולי של פייסבוק"

"מבחינה משפטית ממשלות עשויות לנצל את האירוע ולנסות להמחיש באמצעותו את כוחה המונופולי של חברת פייסבוק על כלל זרועותיה ולפעול לצימצומו"

יריב דרור מייסד שותף ומנכ"ל, StoreYa - מערכת בינה מלאכותית לשיווק מונחה ביצועים של חנויות מקוונות, משתף את וואלה! ברנז'ה בתוצאות שעשויה להוביל קריסתן הפתאומית של פייסבוק, אינסטגרם ו-WhatsApp גם בעתיד. לדעתו מדובר בנקודת מפנה מתמשכת. "משתמשים ברחבי העולם עשויים לגוון את ערוצי התקשורת שלהם בין אם זה החלפת הוואצאפ והמסנג'ר במתחרים כמו טלגרם וסיגנל (גל תחלופה אשר נחשפנו אליו בעבר סביב שיח סוגיית הפרטיות של וואצאפ). ואף לגוון את השימוש בפעילותן החברתיות כשאט אט ינסו להחליף את פייסבוק/אינסטגרם ברשתות חברתיות אחריות כמו טיקטוק אשר בין כה וכה חווה פריחה ולאחרונה גיל משתמשיה עולה - מה שעשוי להעיד כי השינוי קרב ואירוע זה עשוי להיות זרז לכך".

לדבריו, "היו משתמשים אשר ראו בתקלה אקט חיובי של התנתקות מהסמארטפונים ללא הפייסבוק והאינסטגרם וניצלו זאת לערב חופשי - אך עם כל האופטימיות שבדבר עבור פייסבוק שמפעילה מחקרים שוטפים על מנת שמשתמשיה לא ירגישו את הצורך הזה, זו עלולה להוות בעיה מכיוון שאלו עשויים להתלהב מהחופש ואף להסיר את האפליקציות מהסמארטפון כדי ליהנות מהשקט הנפשי שוב ובסופו של דבר להפוך למשתמשים המוגדרים "לייט" ולגרור אחריהן את המעגלים הקרובים לבצע זאת.

בנוסף, דרור מזכיר נקודה שרלוונטית גם ללחץ ההולך וגובר של גופי התקשורת על הממשלה למסות את ענקיות התקשורת הבינ"ל, אשר פוגעות אנושות בנתח הפרסום שלהן. "מבחינה משפטית ממשלות עשויות לנצל את האירוע ולנסות להמחיש באמצעותו את כוחה המונופולי של חברת פייסבוק על כלל זרועותיה ולפעול לצימצומו. מנגד, מניית פייסבוק שצנחה ב-כ5% יכולה גם להתאושש מכך ואם תוכל להציג את הפגיעה בה כפעולת טירור אולי אפילו לעודד סימפטיה בציבור. בינתיים היא לא נוטה לכיוון זה".

יועז הנדל צילום. אבי אוחיון,
יוביל לשינוי? שר התקשורת הנדל/אבי אוחיון

"ירידה בפרסום בפייסבוק עשויה לגרור לפגיעה בפרסום בגוגל"

"האירוע הציף בעיקר את עוצמתה של פייסבוק והבהיר לעסקים בעת משברים פתאומיים שהישענות על פלטפורמות פרסום אחדות או יחידה עשויה להוות בעיה"

מה לגבי העתיד הפרסומי של ענקיות אלו? באופן פרדוקסלי דווקא ירידה בפרסום בפייסבוק עשויה לעיתים לגרור לפגיעה בפרסום בגוגל. לדברי דרור, "ראינו זאת כאשר ביצועי הפרסום של פייסבוק נפגעו עם עלייתה של גרסת מערכת ההפעלה iOS 14.5 אשר פגעה ביכולות הטירגוט של פייסבוק. פגיעה זו גררה פגיעה בפרסום בגוגל אשר למרות שלא הושפעה ביכולות הטירגוט שלה מהמהלך של חברת אפל, כן הושפעה מכך שלקוחות פוטנציאליים שהיו נחשפים למוצר בצורה פסיבית בפייסבוק היו קונים אותו באמצעות חיפוש אקטיבי בגוגל כשבשלו מבחינתם התנאים לרכישתו, איבדו את שלב ההיכרות הראשונית עם המוצר בפייסבוק. כך ירידת הביצועים בפייסבוק גררה ירידה גם בגוגל. (כמובן שלגוגל רשת דיסקברי משלה המשמשת לפרסום בדחיפה בדומה לפרסום בפייסבוק אך בכל זאת מרבית החנויות המקוונות עשו שימוש מוצלח ברשת הפרסום של פייסבוק)".

מרב כץ, מנהלת תחום השיווק בחברת ילוהד YellowHEAD, חברת שיווק דיגיטלי מבוסס תוצאות, מציינת כי: "האדמה נפערה בבת אחת מעסקים שעבודתם מבוססת על פייסבוק והראתה את כוחה של רשת זו לטוב ולרע. אירוע זה הציף בעיקר את עוצמתה של פייסבוק והבהיר לעסקים בעת משברים פתאומיים שהישענות על פלטפורמות פרסום אחדות או יחידה עשויה להוות בעיה". עם זאת, לדבריה "תקלות מסוג זה הן נדירות מאוד כך ששינוי אסטרטגית שיווק בגלל מקרה נקודתי כנראה לא יהיו על הפרק לטווח הארוך".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully