וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תלונה חמישית על הטרדה והתעמרות בתאגיד; "תרבות שכולם שותקים"

עודכן לאחרונה: 6.10.2021 / 15:21

התחקיר על ההטרדות המיניות וההתעמרות הגיע לכנסת לדיון סוער במיוחד בוועדה לקידום מעמד האישה. נציגת התאגיד: "עדכנו את הנציבות בכל התלונות". נציגת הנציבות: "מקרה הדיגיטל מעולם לא דווח לנו". היו"ר תומא-סלימאן: "זה מראה על התרבות האירגונית"

הוועדה לקידום מעמד האישה ולשוויון מגדרי- הטיפול בנטרדות מיניות בתאגיד השידור הישראלי כאן/יח"צ
"העובדים בוכים לי בטלפון. אנחנו לא נהנים לחשוף אנשים בעוונם אבל הנפגעים בתאגיד אומרים להם שמה שסיפרתם הוא חרטא. אנשים בתאגיד מריצים דחקות, אומרים היום כבר התעמרו בך? הם מבינים שהקול שלהם שלקח הרבה זמן להשמיע אין לו משמעות"

הוועדה לקידום מעמד האישה קיימה הבוקר (רביעי) דיון מיוחד תחת הכותרת "הטיפול בהטרדות מיניות בתאגיד השידור הישראלי כאן". הדיון התקיים לאור ממצאי תחקיר עיתון "הארץ" שטען כי עשרות עדויות שהגיעו לעיתון גילו תרבות העבודה הכוללת השפלות, התעמרות, ועלבונות מצד מנהלים לצד הטרדות מיניות לכאורה שאינן מטופלות. בדיון נחשף על ידי התאגיד כי אתמול בערב הוגשה תלונה חמישית על ידי אחד העובדים.

יו"ר הוועדה ח"כ עאידה תומא-סלימאן אמרה: "התחקיר הרחב מאוד שחשף בפנינו טענות מאוד קשות. אני חייבת להגיד שקראתי את הכתבה ושוחחתי עם ח"כ מיכל רוזין שהייתה מודאגת מהתמונה שהתחילה להתבהר. אתמול בלילה קראתי שוב התחקיר וזה הדיר שינה מעייני. יש טענות של התעמרות והטרדות מיניות והדאיג אותי שהתמונה המצטיירת היא תרבות שכולם שותקים. ששוחחתי עם ד' והיא אמרה שהיא החליטה להתפטר כשהבינה ששום דבר לא ישתנה ואני אומרת פה שאין דבר כזה ששום דבר לא ישתנה".

תמר קפלנסקי עיתונאית "הארץ" וחושפת הפרשה השתתפה בדיון וסיפרה כיצד ד' אמרה שהיא לא רוצה לשבת בחדר עם 'האנשים האלה'. "בסוף השאלה מה קורה עם הנפגעים והנפגעות. צריך לדבר על הקשר שבין הטרדה מינית בעבודה להתעמרות - הטרדה מינית היא זרוע של התעמרות בעבודה. הרבה עובדים אומרים לי שפורסמו שקרים, שהכל לא נכון, אומרים שמדובר בנקמה. העובדים בוכים לי בטלפון. אנחנו לא נהנים לחשוף אנשים בעוונם אבל הנפגעים בתאגיד אומרים להם שמה שסיפרתם הוא חרטא. אנשים בתאגיד מריצים דחקות, אומרים היום כבר התעמרו בך? הם מבינים שהקול שלהם שלקח הרבה זמן להשמיע אין לו משמעות".

ניגוד העניינים של היועמ"ש

עו"ד יפית איצקוביץ' סגנית מנהל אגף בכיר משמעת בנציבות שירות המדינה התייחסה למקרים שהתאגיד כן דיווח עליהם. לדבריה, "ב-2019 הועברו שני אירועים של אותו עובד והנחנו לטפל. בשימוע הראשון נאמר לו שאם יחזור על המעשים תופסק עבודתו ועל פי התלונה הוא חזר על המעשים. ביקשנו שיטפלו בכלים שלהם וזה לא נעשה. מאוקטובר 20 חלק מהאירועים הועברו אלינו וטיפלנו וחלק לא ידענו על קיומם. הטיפול צריך להיות של המעסיק".

ח"כ סלימאן פנתה לעו"ד אבינעם סגל אלעד ראש אשכול במשרד המשפטים בקשר לאישור שנתן המשרד לתאגיד לשכור את שירותיו של משרד חיצוני. עו"ד סגל: "האישור ניתן בשל היבטים של ניגוד עניינים. עלו טענות כלפי הייעוץ המשפטי בתאגיד וכאשר יש ניגוד עניינים מובהק אז הוגשה בקשה שמטרתה שמירה על טוהר, בדקו לפי הפרמטרים הקיימים ולא היה מנוס מייעוץ משפטי חיצוני בנושא הזה. ניהלתי שיחה עם הייעוץ החיצוני והבנתי שהייעוץ המשפטי הוא למועצה באופן כללי ולא לאדם כזה או אחר. אני לא מכיר שהגיע בקשה לייעוץ משפטי פרטני לאדם כזה או אחר זה לא עומד על הפרק".

קפלנסקי: "היעוץ המשפטי של התאגיד יכל להיות מנוע מטיפול בעניין הזה משום שכנגד היועמ"ש של התאגיד היו נגדה עצמה תלונות על התעמרות והטרדה מינית". עו"ד מריסה צוגמן סגנית היועצת המשפטית בתאגיד השידור הישראלי: הייעוץ המשפטי של התאגיד עובד בסיוע משרדים חיצוניים אחרים. יש מספר משרדים שמייצגים על התאגיד. יש עומס רב והייעוץ המשפטי הפנימי מאוד עמוס. הוקמה וועדה לבדיקת הנושאים שעלו בכתבה ונמצא שקיים צורך לייעץ להנהלה על כל מני נושאים שקשורים לוועדה. אולם במקרה הזה הייעוץ המשפטי הפנימי מנוע ולכן התבקש אישור להתקשר עם עו"ד חיצוני עם אישור ממשרד המשפטים. המשרד לא מייצג עובדים ונושאי משרה. הוא דואג שכל הפעילות שנעשתה על ידי ההנהלה יעשה בהתאם להוראות הדין".

"עדויות על תרבות ארגונית מזעזעת"

"אני לא מוכנה לתשובות כאלה. יש מצב שבו עובדים רבים ולשעבר שמדברות על תרבות ארגונית בעייני לפחות מזעזעת ויש תלונות קונקרטיות על הטרדה מינית מאוד גסה. אם זה היה מקום שאני מהנהלת הבנאדם היה עף באותו היום"

גיתית רוזן אליצור סמנ"כלית משאבי אנוש בתאגיד: "בתאגיד אנחנו עושים הרבה מאוד כדי שלא יהיו מקרי הטרדות מיניות. המקרים שהגיעו אלינו הם ברף הנמוך אבל גם מקרה ברף הכי נמוך נטפל במלוא החומרה באפשרויות שנמצאות בידינו. כל המקרים שהגיעו ליידי התאגיד ודווחו לנציבות הועברו מקום התאגיד ועד היום והונחנו איך להתנהל. הגיעו לנציבות חמש תלונות. לשתי תלונות אנחנו מחכים לתשובה. כל התלונות שהגיעו אלינו מאז שלימור בתפקיד לפחות, נבדקו באותו היום. התלונות נגבו מאוד מהר בלי שום סחבת. אחרי גביית תלונה ראשונית על פי ההסדר הקיים ויש לנו מיילים מהנציבות".

ח"כ סלימאן: "יש התייחסות קונקרטית לטענות? יש בתחקיר אמירות מאוד קשות בעייני איך טופלו התלונות?"

רוזן אליצור: "ברגע שנגבת תלונה ההנחיות של הנציבות הן לא לדבר לא עם הנילון ולא עם המתלוננת ולא עם מנהלי הנילון. במקרה הספציפי הזה לקח כמעט 8 חודשים עד שקיבלנו תשובה מהנציבות שהנילון לא יודע שיש תלונה ובעיני זה מצב הזוי. הם אומרים בכתב לנו לא לדבר עם הנילון או המתוננת. לוקח הרבה מאוד זמן לעיתים חודשים רבים וזה לנו מוסיף תחושת תסכול וגם למתלוננים ולינלונים". עאידה: אני לא מוכנה לתשובות כאלה. יש מצב שבו עובדים רבים ולשעבר שמדברות על תרבות ארגונית בעייני לפחות מזעזעת ויש תלונות קונקרטיות על הטרדה מינית מאוד גסה. אם זה היה מקום שאני מהנהלת הבנאדם היה עף באותו היום. ואחר כך הייתי מסבירה לנציבות. איך חיכיתם 8 חודשים. למה לא יצאתם נגד הנציבות? למה לא אמרתם יש מישהי ועוד מישהי שסובלים יום יום".

עו"ד איצקוביץ': "זה לא דווח מעולם אלינו. ביקשנו מהממונה את כל החומרים שאנחנו לא יודעים והיא חשפה באופן חלקי את האירוע הזה והיא לא העבירה. האירוע הדיגיטל מעולם לא דווח. נטען שהיא פנתה לאחד העובדים בטלפון והוא השיב בע"פ. צריך לדווח עם כל השמות של העובדים ותעודות הזהות שלהם. אני מבחינה בין פלילי למשמעתי. טיפלנו בשתי תלונות משמעותיות. כשזה פלילי אנחנו מחכים לראות מה קורה עם ההליך הפלילי".

לימור גריזים מגן ממונה על שוויון מגדרי והטרדות מיניות בתאגיד: "כל מה שביקשתם נשלח הכל הועבר באותו הערב לבקשת העובד שמולי". הנציבות טענו שלא וח"כ סלימאן אמרה: "זה מראה על התרבות האירגונית. כאשר הנציבות אומרת לא קיבלתי. הם אומרים שלחנו. אנחנו יודעים איפה נופלות העובדות בתהליך. אני לא בית משפט אבל אני מנסה לראות איפה ההליך פגום כדי לתקן אותו".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully