וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בתפקיד המחבל: ילד בן 3, בתפקיד העיתונאי: עופר חדד

עודכן לאחרונה: 7.10.2021 / 16:31

למה כשמדובר בפלסטינים בקשת תגובה היא רק אופציה, איך זה שדיווח בעייתי מוצג כעובדה בלי אף ראייה, ומה קורה כשדו"צ הופך לספק עובדות של מהדורת חדשות | וגם, למה בחדשות 12 מתעקשים לא להעביר את החומרים | כך הפכה מתקפה אלימה של מתנחלים ל"עלילת דם" נגד יהודים

נתחיל בעובדות עליהן אין שום מחלוקת: בשבוע שעבר התרחשה התקפה חמורה מצד מתנחלים על הכפר הפלסטיני חירבת אל-מופקרה שבדרום הר חברון. עשרות מתנחלים רעולי פנים יידו אבנים לעבר פלסטינים בכפר, ניפצו את שמשות מכוניותיהם והשחיתו צינורות ומכלי מים. כתוצאה מכך נפצעו שישה בני אדם, ובהם מוחמד חממדה בן ה-3 שנפצע בראשו מיידוי אבנים שהושלכו לביתו, ופונה במצב בינוני.

בתגובה יידו הפלסטינים אבנים לעבר המתנחלים, ושלושה מהם נפצעו קל. לאחר מכן, בעוד חממדה על האמבולנס היה ניסיון לתקוף אותו, כך עלה מחקירת המשטרה. ביום שני הוארך מעצרם של שני החשודים הישראלים שנותרו במעצר בעקבות ההתקפה על הכפר, שניהם קטינים. הם חשודים בתקיפת פלסטינים ואחד מהם חשוד גם בתקיפת חייל. עד כאן, העובדות.

עופר חדד מהדורת חדשות 12 , 6 באוקטובר 2021. חדשות 12, צילום מסך
טען טענה חמורה בלי בדל של הוכחה. עופר חדד במהדורת חדשות 12, שלשום/צילום מסך, חדשות 12

המקור: "הקול היהודי". גם כתבת הפולו עלתה שם

חדד, אם כן, השמיע טענה חריפה מאוד ללא שום הוכחה. הוא התייחס בין היתר לעדויות שהביא אתר הימין הקיצוני המאוד שנוי במחלוקת "הקול היהודי", שפעילותו הטרידה בעבר את השב"כ ונחשב כגורם המעודד בני נוער לבצע פעולות תג מחיר נגד האוכלוסיה הפלסטינית

בזמן שהתרחשה אלימות קשה במיוחד מצד מתנחלים, בחדשות 12 התעקשו ש"המצב יותר מורכב". במהדורה ששודרה שלשום (שלישי), כתב ההתיישבות ומגיש התכנית "שלוש" עופר חדד, טען ש"בצד הפלסטיני מנסים למנף את התקרית החמורה הזאת". הוא אמר כי "אנחנו שומעים עדויות של קולות בשטח שהגיעו ל'קול היהודי' (אתר ימין קיצוני - ש"ב) שמספרות מצד החיילים והקצינים שרואים פלסטינים מנסים להצית מבנים פלסטיניים, לצעוק שיהודים וחיילים הם אלה שהציתו". אבל למרות הטענה הקשה - חדד באופן תמוה לא הציג בדל הוכחה לכך. הוא הציג סרטון שבו לדבריו מופיע "קצין בשטח רואה את אותו פלסטיני מצית את המבנה ואז מנסה לעמת אותו עם הדברים".

בקטע הקצרצר נשמע הקצין מאשים את באסל אל-עדרה, עיתונאי, אקטיביסט, ומתנדב בפרויקט התיעוד של בצלם, בלא פחות מהצתה, למרות שאין לו אף ראייה לכך. תגובתו של הפלסטיני לא הובאה בדיווח. הדיווח הבעייתי של חדד במהדורה המרכזית הופיע גם ב-N12 ושם הטענה הקשה ונטולת ההוכחה הוצגה כעובדה מוחלטת: "התקרית האלימה בדרום הר חברון: פלסטיני ניסה להצית בית וטען שמדובר בפשע יהודי". הדיווח של חדד קיבל כצפוי גם כתבות פולו אפ, באתרי ימין כמו ערוץ 7, הקול היהודי ובאתר סרוגים. בכולם, הסיפור מוסגר כ"עלילת דם" של "ארגון השמאל הקיצוני בצלם".

חדד, אם כן, השמיע טענה חריפה מאוד ללא שום הוכחה. הוא התייחס בין היתר לעדויות שהביא אתר הימין הקיצוני המאוד שנוי במחלוקת "הקול היהודי", שפעילותו הטרידה בעבר את השב"כ, נחשב כגורם המעודד בני נוער לבצע פעולות תג מחיר נגד האוכלוסיה הפלסטינית, ומפעיליו הואשמו בעבר בהסתה לאלימות וגזענות נגד ערבים. בנוסף, חדד הסתמך על הודעת דובר צה"ל שקבע כי ביום שלישי ה-28 בספטמבר "התרחש אירוע אלים בחירבת אל-מופקרה. במהלך החיכוך קצין מהכוח הבחין בפלסטיני מצית מבנה במקום וטוען שהמקום הוצת על ידי יהודים". אולם ההערכה היא שהקצין שעל טענתו מתבסס דובר צה"ל הוא סגן מפקד גדוד הנדסה, מאור משה, שלפני כשלושה שבועות תועד דוחף מפגין ישראלי מבוגר לקרקע ולאחר מכן מרתק ביחד עם חיילים נוספים מפגין אחר, בזמן שפעילי שמאל של "לוחמים לשלום" ניסו להביא מכלית מים לכפר מופגרה. משה ננזף, אך המשיך בשירותו.

בצלם פרסם תיעוד וידיאו שמעלה ספק כבד נוסף בנודע לטענות של חדד, ולדברי הארגון מה שנראה בו הוא רימון גז שחיילים ירו על ערימה של ענפים יבשים שהתלקחה ולאחר מכן נראים חיילים ופלסטינים המנסים לכבות את האש. "אלו הדקות שקדמו לקטע הוידיאו שפורסם במהדורה המרכזית של חברת החדשות, שבמהלכה מאמץ הכתב עופר חדד את האשמתו חסרת השחר של הקצין כי אל-עדרה ניסה להצית בית. הקצין שהטיח באל-עדרה את האשמת השווא הוא הקצין שבעקבות תיעוד התנהגותו בשבועות האחרונים דובר צה"ל אמר כי הוא 'אינו משקף את ההתנהגות המצופה ממנו'", נמסר מבצלם.

"מערכת חברת החדשות לא טרחה לבצע בדיקה עובדתית בסיסית לפני שפרסמה את קטע הווידיאו ואת ההאשמות המופרכות נגד אל-עדרה - שאת תגובתו איש לא טרח אפילו לבקש. לאלימות הקשה שמפעילים חיילים, מתנחלים, פקידים, שרי ממשלה ושופטים נגד פלסטינים באופן שגרתי, הצטרפו הפעם גם כלבי השמירה של האפרטהייד מחדשות 12".

דיווח של עופר חדד באתר N12. צילום מסך, צילום מסך
דיווח בעייתי של עופר חדד ב-N12 המוצג כעובדה בלי אף ראייה/צילום מסך, צילום מסך

למה בחדשות 12 סירבו להעביר את הכתבה לשידור?

חדשות 12: "הבאנו את תלונות החיילים לאירוע לצד הדברים שאמר למצלמה אותו פעיל בצלם. אף שביקשנו את תגובת בצלם זו לא הגיעה עד רגע זה. עוד נציין כי זו לשון תגובת דובר צה"ל שנמסרה לנו לפנייתנו: 'בתאריך ה-28.09 (יום ג') התרחש אירוע אלים בחירבת מופאקרה"

באסל אל-עדרה מסר בתגובה: "הפייק ניוז הוא ניסיון נואש לעצור אותי מלתעד. אני זה שתיעד את פוגרום המתנחלים ביום שלישי, שבו 60 מתנחלים רעולי פנים היכו משפחות, בתים וסדקו את הגולגולת של ילד בן שלוש, בגיבוי חיילים. אני לא מייצר 'סרטונים מפוברקים' כד לגרום למתנחלים להראות רע, הם נראים רע כי הם מבצעים פשעים נוראים. רוצים שאני אפסיק לתעד? סיימו את הכיבוש".

בנוסף, מצד בצלם עלו טענות לחוסר הוגנות מצד חדד גם במתן זכות תגובה הולם - לאל-עדרה כלל לא פנו בבקשת תגובה, ולבצלם פנה חדד אבל דקות ספורות לפני השידור ורק לאחר תחילת המהדורה, בשעה 20:02 נשלח הסרט וההסבר לטענות רק שלוש דקות אחר כך, נמסר מהארגון לוואלה ברנז'ה. מבצלם נמסר כי בכך לא ניתן להם זמן סביר והוגן לבדוק את הדברים. "זה לא הוגן בשום רמה של התנהלות", אמרו לוואלה ברנז'ה.

בחדשות 12 אמרו היום לוואלה! ברנז'ה כי אין בכוונתם לתחקר את האירוע, וכי הם "עומדים מאחורי החיילים". מהחברה נמסר בתגובה: "הבאנו את תלונות החיילים לאירוע לצד הדברים שאמר למצלמה אותו פעיל בצלם. אף שביקשנו את תגובת בצלם זו לא הגיעה עד רגע זה. עוד נציין כי זו לשון תגובת דובר צה"ל שנמסרה לנו לפנייתנו: 'בתאריך ה-28.09 (יום ג') התרחש אירוע אלים בחירבת מופאקרה. במהלך החיכוך קצין מהכוח הבחין בפלסטיני מצית מבנה במקום וטוען שהמקום הוצת על ידי יהודי". למרות התגובה, בחדשות 12 סירבו להעביר את הכתבה לשידור בוואלה, מבלי לנמק את הסיבה.

נזכיר כי זו אינה התנהלות השנויה במחלוקת הראשונה של חדד. לפני שש שנים, חדד, אז ככתב "חדשות סוף השבוע" בערוץ 2, ראיין בחור צעיר, שקולו עוות, צל הסתיר את פניו, כונה א' והוצג כפעיל קיצוני ומרכזי לשעבר בנוער הגבעות, שלקח חלק בפעולות תג מחיר וסיפר על האופן שבו "עובד הטרור היהודי". אלא שבדיקת וואלה ברנז'ה באוגוסט 2015 גילתה כי הבחור הצעיר אינו אלא תחקירן חברת החדשות בשם עמרי מנשה, וכי מדובר באילוסטרציה - דבר שלא הוזכר לאורך הכתבה כולה. בשיחות של וואלה ברנז'ה עם גורמים בחברת החדשות נטען כי ההקלטה שהביא חדד היא אכן של פעיל ימין קיצוני, אולם בשל הסכנה לחייו בעקבות הראיון הוחלט להשתמש באילוסטרציה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully