וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מסע הגיוסים של קשת; "כל האמצעים כשרים, כולל שבירת השוק"

עודכן לאחרונה: 21.10.2021 / 16:10

ביקורת הולכת וגוברת בעיתונות הכלכלית על מיזם ההייטק המתגבש של קשת 12 | בשבועות האחרונים הוחתמו עיתונאים מובילים מכלי תקשורת שונים, להם הוצעו סכומים גבוהים ולא תחרותיים במושגי הענף | אלו לא ההסתייגויות היחידות

השאיפה של קשת הייתה להגיע למכונה "איי ליסט", ולשם כך פתחו בקבוצה את פנקס הצ'קים וברפרנס לאמירתו של גנץ על החרדים - נתנו לעובדים לכתוב את הסכום. לבסוף הורכבה רשימה שהיא אולי לא רשימת חלומות, אבל בהחלט עומדת בציפיות

קשת 12 - מי זוכר, פעם רק ערוץ טלוויזיה - חותמת את סבב הגיוסים המשמעותי הראשון לאתר ההייטק החדש שלה, עליו דווח לפני מספר שבועות בוואלה! ברנז'ה בסדרת כתבות שעסקה באופן בו התקשורת מנסה לנגוס בתקציבים מהענף הרותח. לצד סימני השאלה, בראשן האם יצליחו להתחרות בשוק צפוף של עיתונות כלכלית, נערמות גם הביקורות בענף והחשש מפני הסבבים הבאים.

בקשת אומרים כי מדובר יהיה באתר מערכתי לכל דבר שיסקר את המנעד הרחב של תחומי ההייטק. אולם, ברור כי עצם תכלית הקמתו היא תקציבי הענק שיגיעו מהסקטור לצרכים פרסומיים. יצוין כי זו לא הפעם הראשונה בה בקשת מקימים מותג לצד מותג הבית מאקו בשל תדמיתו הבידורית. כזכור, אחרי שנים של התלבטות, ההחלטה להקים את N12 נבעה בדיוק מהסיבה הזו - סקרים פנימיים שנעשו והבליטו את חסרונו היחסי של מאקו בזירת האקטואליה, היות שאינו נתפס כאתר חדשותי.

השאיפה של קשת הייתה להגיע למכונה "איי ליסט", ולשם כך פתחו בקבוצה את פנקס הצ'קים ובפרפרזה לאמירתו של גנץ על החרדים - נתנו לעובדים לכתוב את הסכום. לבסוף הורכבה רשימה שהיא אולי לא רשימת חלומות, אבל בהחלט עומדת בציפיות: בינתיים החתימו בקשת חמישה עיתונאים בהם עורכת מוסף "ממון" של ידיעות אחרונות ו-G של גלובס אילאיל בן צור, שתשמש כעורכת האתר. עוד בשמות: כתב התחום הבולט של דה מרקר אמיתי זיו, העורכת הוותיקה הגר רבט מכלכליסט, טל שחף מ-Ynet וארז ליבנה מביזפורטל. זאת לאחר שנכשלו בניסיון "לגנוב" את הפרשנית הבכירה סופי שולמן מכלכליסט, לה הציעו הצעה רצינית. בנוסף, ישנם שמות נוספים המנהלים כעת עם קשת מו"מ מתקדם, אך לצדם לא מעט שמות שלמרות הפיתוי סירבו להצעה.

בית קשת. אורטל דהן,
"מתמחים במדיה". בית קשת/אורטל דהן

לדלל את המתחרים

גורם בענף: "קשת כמו קשת, סימנה מטרה ודוהרת אליה, ובשביל ההצלחה הזאת, כל האמצעים כשרים, כולל שבירת השוק"

לוואלה! ברנז'ה נודע כי כמעט בכל המקרים הוצע לעיתונאים שכר של עד 30K ובמקרים מסוימים אף למעלה מכך. מדובר בסכומים גבוהים במונחי שוק התקשורת, ובוודאי כאלו שברוב המקרים בעיתונות הכלכלית לא יכולים להתמודד איתם. או כמו שהגדיר זאת גורם בענף: "קשת כמו קשת, סימנה מטרה ודוהרת אליה, ובשביל ההצלחה הזאת, כל האמצעים כשרים, כולל שבירת השוק".

לדברי הגורם: "קשת משתמשת בכסף של קוקה קולה כדי למוטט את כלי התקשורת המתחרים. הם מציעים לעיתונאים מההייטק משכורות מטורפות רק כדי לערוק אליהם. זה טירוף וברור שמי שמוביל את זה בעל הבית בעצמו".

אחד החששות הוא מפני ריכוזיות יתר בענף שעד כה נתפס כאקס-טריטוראלי. כשחושבים במונחים של שחקנים על המגרש, חושבים על רשת כמתחרה לקשת, ועל העיתונים הכלכליים כמתחרים האחד בשני. זה לא המקרה. כל אתר חדש שקם בעולם העיתונות הוא מבורך ומעודד את התחרות, אבל כאן למעשה נפתח מגרש חדש של מתחרה בעל כיסים עמוקים שיכול להרשות לעצמו לדלל את מתחריו באופן שבסופו של דבר עלול לפגוע גם בתחרות העיתונאית.

דה מרקר הייטק. צילום מסך, צילום מסך
העיתונות הכלכלית (ברובה) מבקרת את ההייטק, האם גם קשת תבקר?/צילום מסך, צילום מסך

אינטרסים רבים, חלקם עדיין לא ברורים

לפי הפרסום בגלובס, קשת גייסה 65 מיליון דולר מגופים ישראלים מוסדיים בהם, ממבטח שמיר וממספר חברות בתחום המדיה, ומשקיעים פרטיים לקרן הון סיכון תחת השם סטארדום ונצ'רס

בעיתונות הכלכלית מותחים ביקורת ישירה על קשת, שלטענת בכירים בה, טורפת את הקלפים באופן שבסופו של דבר עלול לפגוע לא רק בגופי התקשורת, אלא גם בחופש העיתונאי.

כך לדוגמה, לקשת יש אינטרסים רבים, חלקם עדיין לא ברורים, שנובעים מהשקעות בעלי המניות בתחומים רבים, גם בעולם הטק. רק לפני שלושה חודשים, לאחר ששלושה סטארט-אפים שבהם השקיעה רשמו אקזיטים ב-2020, קבוצת התקשורת העמיקה עוד את מעורבותה בהייטק והשקיעה בין 1-3 מיליון דולר בחברות בתחום המדיה. לפי הפרסום בגלובס, קשת גייסה 65 מיליון דולר מגופים ישראלים מוסדיים בהם, ממבטח שמיר וממספר חברות בתחום המדיה, ומשקיעים פרטיים לקרן הון סיכון תחת השם סטארדום ונצ'רס. מנכ"ל קשת אבי ניר אמר אז: "כמו שיש קרנות שמתמחות בסייבר או בפינטק, אנחנו מתמחים במדיה", לפי הדיווח, השקעה הצפויה בחברות מדיה צפויה לעמוד על בין 1-3 מיליון דולר. לא מדובר בקרן משמעותית בשוק, אבל גם לה יש אינטרסים כמו הערכות שווי של חברות.

בנוסף, קיים פה פתח בעייתי במובנים של יחסי הכוח בין מסקרים למסוקרים, שכן לא מדובר בעיתון כלכלי חדש, אלא באתר נישתי, המבוסס רק על התחום. האם הוא יכול להרשות לעצמו להיות ביקורתי כלפי הענף, בהיותו נשען כלכלית רק עליו? האם ייתכן שכגוף שמתרכז רק בטק במיזם החדש יהיו יותר כפופים ללחצים מסחריים?

בהקשר זה, גורם בכיר בקשת מבהיר כי קשת אמנם נכנסה בשנה האחרונה לעולמות ההייטק במגוון תחומים כמו כנסים וכיוצ', אך מדגיש כי המיזם החדש הוא אתר עיתונאי מקצועי, עם הפרדה מוחלטת מהפן המסחרי, לשם כך גויסו ויגויסו אליו עיתונאים מהשורה הראשונה.

חתונה ממבט ראשון, איתמר, קארין. קשת 12, צילום מסך
משקפים או מייצרים מציאות? הייטקיסטים ב"חתונה ממבט ראשון"/צילום מסך, קשת 12

הייטקיסט במסכה

פרסומאי בכיר: "איך מביאים את משקיעי ההון סיכון, עורכי הדין והסטארטאפיסטים – ומצפים מהם לפרסם ב'זמר במסכה'?"

היבט נוסף, שצריך להטריד דווקא את מפצחי הנוסחאות הפרסומיות בקשת, הוא העובדה שקשת יודעת להביא קהל מיינסטרימי - אך האם תדע להביא גם קהל מקצועי? או כמו שניסח זאת פרסומאי בכיר: "איך מביאים את משקיעי ההון סיכון, עורכי הדין והסטארטאפיסטים - ומצפים מהם לפרסם ב'זמר במסכה'? נכון שזה קשת, אבל זו לא אותה פלטפורמה".

ואם כבר קהל יעד מקצועי, ייתכן שגם פה ממעיטים בעוצמתה של קשת. גורם פרנואידי במיוחד שעוקב אחר תוכניות קשת השונות, תהה האם העובדה שבעונה האחרונה של "חתונה ממבט ראשון" ישנה כמות חסרת תקדים של עובדים מענף ההייטק קשורה לגידול הטבעי של התחום, או לאסטרטגיה של קשת לייצר מציאות שתהיה נוחה לה בעתיד. רק לקשת יש את הכוח מראש להשתמש בפלטפורמה, לקרוץ לעובדי ההייטק, ולהגיד להם: אנחנו בכל מקום, עכשיו תביאו תקציבי פרסום.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully