וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גוגל ופייסבוק ממשיכות להסתבך - ומתחילות להתגעגע לקריסה מחודש שעבר

עודכן לאחרונה: 18.11.2021 / 17:01

גוגל הפסידה בערעור על קנס בגובה 2.4 מיליארד אירו בתביעת הגבלים עסקיים של האיחוד האירופי נגדה, ובתוך כך, הסנאט אישר מינוי עו"ד תאגידי שנמנה בין מבקרי ענקיות הטק, לפקיד הבכיר של תחום ההגבלים בארה"ב. וזה לא הכל

ואם כל זה לא מספיק, אוהיו תבעה את פייסבוק בטענה שהטעתה את הציבור באשר להשפעת האלגוריתם שלה ומוצריה על ילדים; התביעה דורשת פיצויים של למעלה מ-100 מיליארד דולר מצד פייסבוק

אחרי אוקטובר השחור של פייסבוק, גוגל והרשת החברתית ממשיכות להסתבך: גוגל הפסידה השבוע בערעור על קנס בגובה 2.4 מיליארד אירו בתביעת הגבלים עסקיים של האיחוד האירופי נגדה - סימן להמשך המלחמה של האיחוד נגד ענקיות הטק. טענת התביעה, מ-2017, הייתה מתן יחס מועדף ע"י גוגל לשירות השוואת הקניות שלה על פני שירותים מתחרים. נזכיר כי ב-2018 גוגל נקנסה על ידי האיחוד ב-4.3 מיליארד אירו נוספים על שימוש לא חוקי במערכת ההפעלה אנדרואיד כדי לחזק את השימוש במנוע החיפוש שלה, וב-2019, נקנסה בעוד 1.49 מיליארד אירו על הטלת תנאים לא הוגנים על חברות שהשתמשו בסרגל החיפוש שלה באתריהן באירופה. בארה"ב, גוגל ניצבת כיום בפני תביעה של משרד המשפטים בגין התנהגות אנטי תחרותית, ופייסבוק ניצבת בפני תביעה נוספת של ועדת הסחר הפדרלית.

במקביל, קבוצת מדינות בארה"ב הגישה תביעת הגבלים עסקיים מעודכנת נוספת נגד גוגל, המאשימה אותה בשימוש בטקטיקות כפייה ובהפרת חוקי הגבלים עסקיים במאמציה לקדם את עסקיה בשוק הפרסום.

בתוך כך, הסנאט האמריקאי אישר את מינוי ג'ונתן קנטר, עו"ד תאגידי שנמנה בין מבקרי ענקיות הטק, לפקיד הבכיר של תחום ההגבלים העסקיים בארה"ב. באמצעות מינוי זה, שמגיע אחרי מינויה של לינה קאן ליו"ר נציבות הסחר הפדרלית, הבית הלבן הבהיר כי ברצונו לרסן חברות חזקות כמו גוגל, פייסבוק, אמזון ואפל.

ואם כל זה לא מספיק, אוהיו תבעה את פייסבוק בטענה שהטעתה את הציבור באשר להשפעת האלגוריתם שלה ומוצריה על ילדים; התביעה דורשת פיצויים של למעלה מ-100 מיליארד דולר מצד פייסבוק.

מארק צוקרברג על מגזין טיים. צילום מסך, צילום מסך
צוקרברג וההודעה למחיקת האפליקציה מהנייד. שער הטיים/צילום מסך, צילום מסך

"פייסבוק הוכיחה שוב ושוב שהיא בוחרת ברווח על פני בטיחות"

לפחות עד נובמבר 2021, אוקטובר האחרון נחשב לחודש הגרוע בתולדות פייסבוק: כזכור, בתחילת החודש נערך שימוע מיוחד בסנאט בעקבות הגילויים המטרידים של WSJ: הסנאטורים התמקדו בהשפעת פייסבוק על ילדים ונוער. מספר ימים אחרי, פרנסס האוגן נחשפת ב-60 Minutes ומשתפת סודות אפלים מבפנים: "פייסבוק הוכיחה שוב ושוב שהיא בוחרת ברווח על פני בטיחות".

אולם ללא ספק השפל אליו הגיעו הרשתות החברתיות הפופולריות היה ב-4.10 - עם קריסתן של פייסבוק, אינסטגרם ווואטסאפ למשך שעות.

למחרת, אגב, נעמדה פרננס האוגן, שחשפה עשרות אלפי מסמכים פנימיים של פייסבוק בפני ה"וול סטריט ג'ורנל" והעידה בפני הסנאט תוך שהיא משווה את הצורך בפיקוח על פייסבוק לרגולציה על חברות הטבק והחוק הדורש לחגור חגורות בטיחות: "אני כאן היום בגלל שאני סבורה שהמוצרים של פייסבוק פוגעים בילדים, מסיתים אנשים זה נגד זה, מחלישים את הדמוקרטיה שלנו". צוקרברג הגיב להאשמות ותגובתו הניבה המשך ביקורת.

למחרת האוגן המשיכה ושוחחה עם מנהיגים ופוליטיקאים מהאיחוד האירופי על מנת לחלוק איתם רעיונות לטיפול ורגולציה של החברה. אחת ההצעות - the Digital Services Act - כוללת דרישות לשקיפות של ענקיות הטק: שיתוף דאטה עם רגולטורים וחוקרים חיצוניים.

בעקבות האירועים, מגזין טיים האמריקאי מופיע עם שער עליו בעלי פייסבוק מארק צוקרברג, עם ההודעה למחיקת האפליקציה מהנייד, במה שהפך למגזין הנמכר ביותר עד היום.

במקביל, Roger McNamee, שהיה מהמשקיעים הראשונים בפייסבוק וכיום חבר בוועדת חוקרי אקדמיה שמבקרת את הפלטפורמה, טען שבעיות הפרטיות שהתגלו בחשיפות האחרונות - חמורות ולא מוסריות ממש כמו child labor. בכתבה מצוטטים עוד אקטיביסטים נגד פייסבוק וטיעונים למה החשיפות כה דרמטיות שאין אלא לפרק את הפלטפורמה ולהתערב.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully