וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עם הפנים לטהרן: זה הזמן לחייב את כ-ו-ל-ם להשקיע בהפקות מקור

אבי בן הלל

עודכן לאחרונה: 8.12.2021 / 13:39

היעדר הרגולציה מאיים להכחיד את שוק הטלוויזיה הישראלי. המצב הפוליטי הנוכחי מייצר הזדמנות פז להבטחת עתיד היצירה המקומית. מנכ"ל ארגון השחקנים והשחקניות מזהיר מפני קריסה הענף תחת ענקיות הסטרימינג העולמיות. טור אורח

חברות בינלאומיות כמו נטפליקס שולחות את בכיריהן לארץ על מנת לנסות לסכל כל סוג של רגולציה עליהן ובכלל זה חובת השקעה ביצירה ישראלית

בשנים האחרונות אנחנו עדים ללא מעט סדרות ישראליות מצליחות שכצופה הייתה לי גאווה גדולה לצפות בהן, ביניהן - 'פאודה', 'שטיסל', 'כפולים', 'בשבילה גיבורים עפים', 'השוטרים' וכמובן הסדרה 'טהרן' שזכתה בשבוע שעבר בפרס האמי היוקרתי. משחק משובח לצד תסריטים ובימוי מעולים הציבו את ישראל כיצואנית תכנים מעולים לחו"ל.

יחד עם זאת, השינויים האחרונים בשוק הטלוויזיה והתוכן צריכים להדיר שינה מכל מי שחשובה לו התרבות הישראלית, השפה העברית והחינוך של ילדיו. מאחורי הקלעים של תעשיית הטלוויזיה מתרחשים תהליכים שמקשים על היצירה הישראלית להתפתח, מעכבים את מימוש הפוטנציאל הגלום בה ופוגעים באופן ישיר בתרבות הישראלית.

כניסתן של חברות בינלאומיות בישראל (כמו נטפליקס ואמזון ובקרוב גם דיסני) לצד אוזלת ידו של הרגולטור לאורך השנים להתאים את הרגולציה לשוק הטלוויזיה המשתנה, מוביל בשנים האחרונות לצניחה בחובת ההשקעה של גופי השידור בהפקות מקור ישראליות. גופי השידור מבצעים מהלכים אגרסיביים כדי להימנע ממחוייבות ליצירה המקומית- כך לדוגמא הוט ויס מעבירות את לקוחותיהן לשידורים מבוססי אינטרנט, בין היתר כדי לחמוק מהמחויבות להשקעה בהפקות מקור ישראליות.

סלקום ופרטנר מלכתחילה אינן תחת רגולציה ואינן משקיעות בהפקות מקור ישראליות כלל. במקביל, חברות בינלאומיות כמו נטפליקס שולחות את בכיריהן לארץ על מנת לנסות לסכל כל סוג של רגולציה עליהן ובכלל זה חובת השקעה ביצירה ישראלית.

פרומו טהרן עונה 1 פרק 6. כאן 11, צילום מסך
יוצאת הדופן. "טהרן"/צילום מסך, כאן 11

צרפת כמודל

צורך לחייב את כל גופי השידור, כולל גופי הסטרימינג הבינלאומיים, להשקיע חלק מהכנסותיהם בהפקות מקור ישראליות

השוק הישראלי קטן ויש מעט מאוד דוברי עברית בעולם - זה הופך את ההשקעה בהפקות מקור בעברית להשקעה כדאית פחות במונחים כלכליים אל מול השקעה בתכניות ריאליטי, שהערך המוסף שלהן מוטלת בספק. כדי לייצר בכל זאת יצירה ישראלית המעשירה את התרבות הישראלית, בשפה העברית, כזן העוסקת בסוגיות חברתיות שעל סדר היום הציבורי-ישראלי, יש צורך לחייב את כל גופי השידור, כולל גופי הסטרימינג הבינלאומיים, להשקיע חלק מהכנסותיהם בהפקות מקור ישראליות.

מדינות באירופה השכילו להבין את המשמעות של יצירה מקומית, בשפה המקומית - כזו העוסקת בנושאים חברתיים מקומיים. כך לדוגמא צרפת החליטה להחיל על נטפליקס ודומיה חובת השקעה בהפקות מקור בסך 20% מהכנסותיה במדינה. השקעה זו מזרימה כסף לתעשיית התרבות וחזרה למדינה- יותר עובדים, שחקנים ויוצרים ישראלים שמועסקים בתעשייה. זה מעודד תעסוקה, מרחיב את היצירה ומקדם את התרבות במדינה.

בימים אלה מגבש משרד התקשורת את תזכיר החוק לאסדרה מחודשת של שוק השידורים לאחר ש'וועדת פולקמן' שנדרשה לנושא הגישה את המלצותיה ושר התקשורת הנדל אימץ את רובן. אחד המרכיבים הכי חשובים בתהליך הזה הוא החלת חובת ההשקעה בהפקות מקור ישראליות על כלל הגופים במשק, כולל אלה המשדרים באמצעות האינטרנט (OTT) וכולל את גופי הסטרימינג הבינלאומיים, כך שהסכום הכולל שמושקע בהפקות מקור לא ייפגע ואף יגדל.

הזמר במסכה במסיכה. קשת 12, צילום מסך
ריאליטי יותר כלכלי מדרמה. "זמר במסכה"/צילום מסך, קשת 12

שר אוצר שבא לעבוד

כאב לשלושה ילדים קטנים, הייתי רוצה שהילדים שלי ייחשפו לתכנים מגוונים - סדרות ישראליות לצד סדרות מחו"ל, קולנוע ישראלי לצד סרטים מגוונים ממדינות שונות. לא הייתי רוצה שהילדים שלי ישבו ערב אחר ערב כמו חבורה של זומבים מול תכניות ריאליטי זולות שכל תכליתן לשסות איש ברעהו במטרה לייצר קונפליקט, כמו שלא הייתי רוצה שהם יחרשו את הקטלוג של נטפליקס ושמות כמו ניב סולטאן, אוולין הגואל, או נעמי לבוב יהיו זרים להם.

נוצרה כיום הזדמנות פוליטית כמעט חד פעמית לתקן את הפגיעה שחווה ביצירה המקומית בשנים האחרונות. יש לנו שר תרבות שאוהב, מעודד ומקדם תרבות, דבר שהפך להיות לא כל כך מובן מאליו בשנים האחרונות. במקביל, יש לנו שר תקשורת שבא לעבוד - אחרי שנים של סטגנציה (יש שיגידו מכוונת) במשרד התקשורת, אין חולק שהשר הנדל עושה מהפיכה בתחום התקשורת. לצד שניהם יש לנו שר אוצר פרגמטי ויסודי שמעריך תרבות ומבין את החשיבות של היצירה המקומית.

זה הזמן לוודא כי ההשקעה ביצירה הישראלית לא תיפגע ואף תגדל. אסור לנו לפספס את ההזדמנות הזו.

* אבי בן הלל הוא מנכ"ל שח"ם - ארגון השחקנים והשחקניות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully