וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עיתון הארץ צינזר פואמה על הלינץ' בבת ים; "כתב תמיכה בנקמה בערבים"

עודכן לאחרונה: 12.1.2022 / 14:06

יש גבול לאמנות? פואמה שנכתבה על ידי יהודה ויזן ועסקה באירועי "שומר חומות" נפסלה לפרסום על ידי עורך הארץ אלוף בן בניגוד לדעתו של עורך הספרות בני ציפר. בן: "הצדיקה לינץ'"

עורך עיתון הארץ, אלוף בן הורה לצנזר את הפואמה "צידוק הדין" שעסקה בלינץ' בבת ים ותוכננה לפרסום במוסף ספרים, כך חשפה התוכנית "מה שכרוך" בכאן תרבות, בהגשתם של מיה סלע ויובל אביבי. לתוכנית נודע כי המשורר ומבקר הספרות יהודה ויזן, שלח בחודש שעבר פואמה שעוסקת באירועי שומר חומות, לפרסום במדור הספרות בעריכת בני ציפר.

ויזן הביע בפני ציפר את חששו לפרסם את הטקסט, בשל מורכבותו וזה השיב: "אפרסם זאת בשבוע הבא. ואתה התכונן לפרעות שיעשו בך"". בשבוע שלאחר מכן כתב ציפר לויזן, "צר לי. הפואמה לא תתפרסם. ולא בגללי - אם אתה מבין למה כוונתי". ציפר הבהיר לויזן כי העורך הראשי של העיתון, אלוף בן, צינזר את הפרסום.

ויזן פנה לבן וכתב לו: "הפואמה מבטאת רגשות שאולי זרים לרבים מקוראי 'הארץ'". לדבריו, "יש בכוחה של הפואמה הזו לעורר דיון". בן השיב לו עוד באותו היום שהוא הפסיק את קריאת השיר "בפסקה שהציקה את הלינץ' בבת ים" והוסיף "את הדיון על הצדקת האירוע הזה אינני מוכן לקיים מעל דפי 'הארץ'".

ככל הנראה התכוון בן לקטע בפואמה, אשר כותב כך:
"בגוף הגזע, בנשמת העם,
בלב האנשים שנמקים בבית,
היו מי שברכו על חטאתם,
הגם שהיא ברברית..."

בני ציפר בואו לאכול איתי. כאן 11, צילום מסך
בני ציפר/צילום מסך, כאן 11

יש לציין כי הפואמה "צידוק הדין" התפרסמה במלואה בהוצאת דחק השנה. ויזן התעקש כי הוא אינו רואה בשיר הצדקה ללינץ' או קריאה לביצוע מעשים אלו ואף מדגיש כי בטקסט הוא מגנה את המעשים. עם זאת, לדבריו, יש בטקסט "ניסיון להבין ולהראות מה קורה לבני אדם כשלוחצים אותם, וזה לא חשוב אם אלו יהודים או לא".

ויזן אף מביא לדוגמא מאמר שפורסם ב'הארץ' של ניר חסון תחת הכותרת "כשפלסטינית בת 14 דוקרת שכנה יהודיה בסכין מטבח, מוכרחים לשאול למה", ולדבריו ביקש לעשות את אותה פעולה מחשבתית גם כשיהודים מתנהגים באלימות.

אלוף בן בהשקת ליברל. ניב אהרונסון
אלוף בן/ניב אהרונסון
בן: "אין לי שום התנגדות לפרסום טקסטים ״שנויים במחלוקת״, כפי שציינת אנו עושים זאת לא מעט. אבל בן הראש, רוגל אלפר וגדעון לוי לא קראו לאלימות"

עורך הארץ אלוף בן מסר בתגובה: "אני עורך העיתון ואחראי למה שמתפרסם, וכחלק מתפקידי, עובר על עמודי "תרבות וספרות" בטרם פרסומם. יהודה ויזן ביקש לפרסם כתב תמיכה בנקמה בערבים בעקבות אירועי שומר חומות, שלצערו היתה רפה וחלשה מדי, והביע תמיכה בלינץ' בבת ים. אותי זה לא עובר. ויזן פנה אלי, הסברתי לו את עמדתי, והוא חולק על פרשנותי לשירו.

"אין לי שום התנגדות לפרסום טקסטים "שנויים במחלוקת", כפי שציינת אנו עושים זאת לא מעט. אבל בן הראש, רוגל אלפר וגדעון לוי לא קראו לאלימות. בן הראש ביטא מחאה על מה שתיאר כפגיעה של אשכנזים במזרחים; אלפר השווה בין תאונת המסוק לתאונות עבודה אזרחיות; לוי מתח ביקורת חיונית בזמן אמת על מוסר הלחימה של צה"ל. לא חשבתי שתפקידי להציע לויזן ניסוחים אחרים בשיר או לערוך אותו. אוסיף רק שהפרשנות של המשורר היא שזה ניסיון להבין את הרגשות שגורמים לפעולות נקם בערבים, שהוא מכנה אותן 'ברבריות'".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully