וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סערת מלצר: דרישה רשמית כי יתפטר מתפקידו

עודכן לאחרונה: 24.1.2022 / 14:54

אחרי מינויו ליו"ר מגדל דורשים ב"לובי הציבורי" מנשיא מועצת העיתונות להתפטר מאחד מתפקידיו. "ההחלטה לאחוז בשני הכובעים בלתי מתקבלת על הדעת ומעוררת חשש לקיומם של ניגודי עניינים ופגיעה באמון הציבור במועצה"

"עצמאותם של כלי התקשורת מאוימת באופן תדיר לא רק על ידי גורמי שלטון, אלא כתוצאה מאינטרסים כלכליים ועסקיים הפועלים להשפיע על התנהלותם"

דרישה רשמית ראשונה מנשיא מועצת העיתונות השופט בדימוס חנן מלצר להתפטר מתפקידו בעקבות מינויו ליו"ר חברת מגדל. הדרישה מצטרפת לקריאה של בכירים ארגון העיתונאים. בלובי 99 ("הלובי הציבורי") שלחו היום -שני) לחברי מועצת העיתונות מכתב בו דרישה אישית ממלצר "להתפטר באופן מידי מאחד מהתפקידים בהם אתה נושא - נשיא מועצת העיתונות בישראל או יו"ר דירקטוריון מגדל אחזקות ביטוח ופיננסים בע"מ (להלן: 'מגדל'). זאת, שכן החזקת שני הכובעים במקביל, תוביל לחשש לניגוד עניינים ולפגיעה קשה באמון הציבור בהתנהלות מועצת העיתונות".

לפי לובי 99, מינויו של מלצר ליו"ר מגדל "התקבל בהפתעה בקרב שוק ההון, עולם המשפט והחברה האזרחית, ובפני עצמו, מעורר קשיים. זאת, שכן מצב בו שופטים בכלל ושופטי עליון בפרט, עוברים בתוך זמן קצר ביותר מכס השיפוט לתפקידים בכירים במגזר העסקי, מעלה חששות כבדים להשלכות של תופעת "הדלתות המסתובבות", ביניהן: חשש להטיה (אף בלתי מודעת) של עמדת שופטים מכהנים לטובת המגזר העסקי לאור מחשבה על תעסוקה אפשרית "ביום שאחרי"; חשש לניצול מעמדם של שופטים בדימוס ושופטי עליון בפרט, על מנת להתהדר בהם כלפי רגולטורים וקובעי מדיניות ואולי אף "לפתוח דלתות" מולם; חשש לניצול ציני של המוניטין - היושרה והכבוד שהציבור רוכש כלפי שופטים בכלל, ושופטי עליון בפרט, ע"י בעלי הון וגורמים עסקיים לטובת ענייניהם; ועוד".

השופט חנן מלצר בדיון בשאלה האם ראש הממשלה בנימין נתניהו יוכל להרכיב ממשלה תחת כתב אישום, בית המשפט העליון 31 בדצמבר 2019. ברני ארדוב
השופט חנן מלצר בדיון בשאלה האם ראש הממשלה בנימין נתניהו יוכל להרכיב ממשלה תחת כתב אישום, בית המשפט העליון 31 בדצמבר 2019/ברני ארדוב

"פגיעה אנושה באמון הציבור במועצת העיתונות"

"ואולם, מעבר לקשיים האמורים שבעצם תפקידך כיו"ר מגדל, החלטתך להמשיך ולשמש באותה העת כנשיא מועצת העיתונות, הינה בלתי מתקבלת על הדעת, ומעוררת קשיים ממשיים בכל הנוגע לחשש לקיומם של ניגודי עניינים ופגיעה באמון הציבור במועצת העיתונות, כמו גם פגיעה במעמדה של הרשות השופטת", מציינים עוד בלובי.

"עצמאותם של כלי התקשורת מאוימת באופן תדיר לא רק על ידי גורמי שלטון, אלא כתוצאה מאינטרסים כלכליים ועסקיים הפועלים להשפיע על התנהלותם, במטרה להטות את הסיקור התקשורתי לטובתם: החל מחברות גדולות המשקיעות סכומי עתק בפרסום בכלי התקשורת, מה שעלול להוביל ל"אפקט מצנן" בסיקור נגדם, דרך בעלי מניות בכלי התקשורת השונים שעושים שימוש בהם כמנופי לחץ לטובת מקסום האינטרסים הכלכליים הנוספים שלהם, וכלה בניסיונות ל'הנדסת' שחקנים שונים בשוק התקשורת לטובת אינטרסים עסקיים, כפי שעולה מכתבי האישום ב'תיקי האלפים' המתנהלים כיום בבית המשפט המחוזי בירושלים.

"מועצת העיתונות אמונה, בין היתר, על שמירת ערכים של עיתונות חופשית וקביעת כללי האתיקה החלים על כלי התקשורת, הרחבת האמון הציבורי בכלי התקשורת וביסוס עצמאותם וניתוקם ממערכת ההון-שלטון. מצב בו הינך משמש, מחד, נשיא המועצה ומאידך, כיו"ר חברת מגדל - חברת האחזקות של אחד מהגופים הפיננסיים הגדולים בישראל, הנתון לרגולציה משמעותית הן על ידי רשות ניירות ערך והן על ידי רשות שוק ההון בהיותו משקיע את כספי הציבור לטווח הקצר והארוך, שידע עליות ומורדות ביחסיו עם רשות שוק ההון לאורך השנים ושהינו, דרך קבע, מושא סיקור משמעותי בעיתונות הכלכלית וכן מפרסם גדול ובעל אינטרסים כלכליים משמעותיים - הינו מצב שאינו מתקבל על הדעת. זאת, הן נוכח חששות לקיומם של ניגודי עניינים בנושא הסיקור התקשורתי ובייחוד נוכח המסר הציבורי העולה מכך, מראית העין הציבורית והפגיעה האנושה באמון הציבור במועצת העיתונות, התנהלותה והחלטותיה, לצד העננה הכבדה על מערכת המשפט".

כזכור, תקנון האתיקה של מועצת העיתונות והתקשורת בישראל קובע בסעיף 15, איסור על הימצאותם של עיתונאים ואמצעי תקשורת במצב שבו קיים חשש ממשי לניגוד עניינים מהותי בין חובותיהם כעיתונאים לבין כל אינטרס אחר, וכן איסור על עיסוק בכל עיסוק העלול לעורר חשש או מראית עין לניגוד עניינים. אנו סבורות כי ראוי שכללים אלו יחולו גם על נשיא מועצת העיתונות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully