וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

העיתונאית ביקשה הגנה מנשיא מקסיקו. זה הסתיים ברצח שלה

עודכן לאחרונה: 26.1.2022 / 19:44

לורדס מלדונדו נורתה במכוניתה בעיר הגבול טיחואנה, שלוש שנים אחרי שפנתה לנשיא במסיבת עיתונאים והביעה חשש לחייה. מתחילת 2022 נרצחו 3 עיתונאים במקסיקו, והם פתחו במחאה בדרישה להגנה. "רצח של חופש הביטוי"

מחאה נגד אלימות כלפי עיתונאים לאחר הרצח של לורדס מלדונדו, מול משרד הפנים במקסיקו סיטי, מקסיקו, 25 בינואר 2022. רויטרס
"רצח של חופש הביטוי במקסיקו". מחאה נגד אלימות כלפי עיתונאים לאחר הרצח/רויטרס

עיתונאית במקסיקו, שאמרה לנשיא כי היא חוששת לחייה, נורתה למוות ביום ראשון בעיר טיחואנה. לורדס מלדונדו נורתה במכוניתה בטיחואנה, שעל גבול קליפורניה. רק לפני פחות משבוע נרצח עיתונאי נוסף בעיר, מרגריטו מרטינז, שנורה בראשו מחוץ לביתו. בסך הכול, מתחילת השנה נרצחו שלושה עיתונאים במקסיקו, שהיא אחת המדינות המסוכנות ביותר בעולם עבור אנשי תקשורת.

כשנשאל במסיבת עיתונאים על הרצח שלה, הנשיא אנדרס מנואל לופז אוברדור הבטיח חקירה מקיפה. "מה שקרה הוא מעוד מצער", אמר הנשיא, שהוסיף כי החוקרים עדיין לא קבעו את המניע שמאחורי הרצח שלה ובוחנים קשרים אפשריים לסכסוך עבודה שאליו נקלעה העיתונאית הוותיקה.

מלדונדו הופיעה במסיבת עיתונאים של הנשיא ב-2019, וביקשה עזרה משום שחששה לחייה. מקור המעורה במקרה שלה אמר כי היא נרשמה לתכנית הממשלתית להגנה על עיתונאים, שבמסגרתה הבית שלה זכה להגנה משטרתית מסוימת.

לוחם במשמר הלאומי בזירת הרצח של העיתונאית לורדס מלדונדו בטיחונאה, מקסיקו, 23 בינואר 2022. רויטרס
"מה שקרה הוא מעוד מצער". לוחם במשמר הלאומי בזירת הרצח/רויטרס

מבקריו של הנשיא מאשימים אותו בכך שלא קיים את הבטחתו לצמצם את האלימות ולהילחם בפשע המאורגן ובהתחמקות מעונש. הוא טוען כי הפשיעה והאלימות הן תוצר של שחיתות ואי-שוויון כרוניים. ארגון זכויות האדם "סעיף 19" תיעד 145 מקרי רצח של עיתונאים במקסיקו מ-2000 עד 2021, שבעה מהם בשנה שעברה. בעקבות גל האלימות, עיתונאים במדינה הפגינו אתמול ודרשו למצוא את האחראים לרצח של עמיתיהם.

במדינת פואבלה, שבמרכז מקסיקו, מפגינים הניחו פרחים ונרות ברחוב לצד שלטים שבהם היה כתוב "אני זועם על צנזורה". במדינת צ'יוואווה שבצפון מקסיקו, נכתב על אחד הקירות "העיתונאות בסכנה" לצד פרצופה של מלדונדו.

איזראל איברה, נשיא המכללה לתקשורת בבאחה קליפורניה, אמר כי אם הממשלה והחברה לא יפעלו נגד התופעה, הן יהיו "שותפות לפשע" לא רק ברצח של העיתונאים, אלא גם "ברצח של חופש הביטוי במקסיקו". רשתות התקשורת במקסיקו הצביעו בעד קיום ההפגנות, שמתקיימות במקביל לקמפיין מחאה ברשת.

"הרשויות הפדרליות והמדינתיות חייבות למנוע התקפות, להגן על עיתונאים כשהם הופכים לקורבנות ולחקור פשעים שנעשים נגד התקשורת בנחישות", נמסר בהצהרה של ארגון זכויות האדם "סעיף 19".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully